Volvo störs av debatten? Jo, jag tackar.
Volvo störs av debatten? Jo, jag tackar.
DN kör en artikel om Volvos powershiftlåda som ska ge lägre bränsleåtgång och som vi skrivit om här tidigare. Där står också:
Det som stör Volvo är debatten som blossat upp kring etanolen och världens sökande efter rätt miljövänligt alternativt drivmedel. Branschen efterlyser stabilitet och långsiktighet från beslutsfattarna.
och
Det finns beräkningar på vilket som är det bästa och miljövänligaste drivmedlet och hur långt man kan köra på ett koldioxidutsläpp på 10 kilo; det bästa är en bil driven på biogas från kodynga, den klarar att ta sig 200 mil. Bil körd på syntetisk diesel från biomassa klarar 66,6 mil. En bil driven på E85 gjord av trävaror går 16,4 mil, E85 på vete 10,2 mil och vätgas gjord på europesik blandelkraft kommer blott 2,5 mil.
Framstår inte lösningen som rätt uppenbar? Känns det som om ledningen tog rätt beslut när Volvo frös sitt projekt med biogasbilar?
Läs hela artikeln här:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=770411
Det som stör Volvo är debatten som blossat upp kring etanolen och världens sökande efter rätt miljövänligt alternativt drivmedel. Branschen efterlyser stabilitet och långsiktighet från beslutsfattarna.
och
Det finns beräkningar på vilket som är det bästa och miljövänligaste drivmedlet och hur långt man kan köra på ett koldioxidutsläpp på 10 kilo; det bästa är en bil driven på biogas från kodynga, den klarar att ta sig 200 mil. Bil körd på syntetisk diesel från biomassa klarar 66,6 mil. En bil driven på E85 gjord av trävaror går 16,4 mil, E85 på vete 10,2 mil och vätgas gjord på europesik blandelkraft kommer blott 2,5 mil.
Framstår inte lösningen som rätt uppenbar? Känns det som om ledningen tog rätt beslut när Volvo frös sitt projekt med biogasbilar?
Läs hela artikeln här:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=770411
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Re: Volvo störs av debatten? Jo, jag tackar.
Dessa siffror är ju fantastiska sett ur biogassynvinkel! Biogasen i exemplet släpper tex ut 12 ggr mindre CO2 än bästa etanolen!Jonas wrote:
Det finns beräkningar på vilket som är det bästa och miljövänligaste drivmedlet och hur långt man kan köra på ett koldioxidutsläpp på 10 kilo; det bästa är en bil driven på biogas från kodynga, den klarar att ta sig 200 mil. Bil körd på syntetisk diesel från biomassa klarar 66,6 mil. En bil driven på E85 gjord av trävaror går 16,4 mil, E85 på vete 10,2 mil och vätgas gjord på europesik blandelkraft kommer blott 2,5 mil.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=770411
Jag undrar var dessa tunga siffro är hämtade ifrån. Är det någon som känner till källan?
Opel Zafira CNG -08
Nej Sven, jag har inte hittat någon källhänvising jag heller. Däremot hittade jag idag den här artikeln som ytterligare belyser Volvos problem. Bilia hade just satsat på biogasbilar och tankställen när Volvo beslöt sig för att lägga ner gasfordonen tills vidare. Ger ingen större trovärdighet i kundernas ögon, Bilia som väl är landets största Volvo-återförsäljare borde ju vetat om detta tidigare. Det får mig att tro att Volvo PV (Ford) trots allt inte hade det här med i planerna så länge som media påstått utan att det var ett ganska förhastat beslut. Fast å andra sidan man måste ju iofs ha vetat i flera år att dom nya modellerna inte skulle utrustas med gas. Nåja, spekulera kan jag ju göra hur mycket jag vill utan att det blir mer sant för det men jag tycker iallafall att det känns konstigt att Bilia inte fick veta tidigare.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=421089
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=421089
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Och jag tror Volvo ligger ganska risigt till just nu! Försäljningen sjunker, deras etanolbilar drar enormt mycket soppa, gasbilarna droppades. Volvos fossildrivna bilar drar ju också mycket bränsle, de har ju relativt stora motorer. Jag tror det kommer bli en riktig Volvokris, kanske hotas hela Volvos framtid!
De borde satsa alla krafter på att snarast möjligt återuppta gasbilssatsningen! På Västkusten kommer det snart dessutom mer av biogas och Volvo skulle kunna vara med och satsa i denna utveckling.
Med den gasbilssatsning kan Volvo bli trovärdiga i sin miljösatsning. Nu framstår deras annonser om hur mycket de tänker på miljön med sina etanolbilar som rena lurendrejeriet!
De borde satsa alla krafter på att snarast möjligt återuppta gasbilssatsningen! På Västkusten kommer det snart dessutom mer av biogas och Volvo skulle kunna vara med och satsa i denna utveckling.
Med den gasbilssatsning kan Volvo bli trovärdiga i sin miljösatsning. Nu framstår deras annonser om hur mycket de tänker på miljön med sina etanolbilar som rena lurendrejeriet!
Opel Zafira CNG -08
Någon källhänvisning har jag ej heller hittat. Men siffrorna verkar vara hämtade från Volvos så kallade miljöspel som åter finns på deras hemsida.
Kan det vara så att de förbereder en återintroduktion av gasbilar?
Detta miljöspelet försvann ju från deras hemsida i fjor strax efter försäljningen av gasbilarna upphörde och etanolen introducerades som Volvos framtid.
Enl bilindustrianalytikern Mats Carlsson kommer Volvo med bränslesnålare motorer under 2009 och att det finns möjlighet att de återinför gasbilen.
Citat från artikeln i Ny Teknik:
Kan det vara så att de förbereder en återintroduktion av gasbilar?
Detta miljöspelet försvann ju från deras hemsida i fjor strax efter försäljningen av gasbilarna upphörde och etanolen introducerades som Volvos framtid.
Enl bilindustrianalytikern Mats Carlsson kommer Volvo med bränslesnålare motorer under 2009 och att det finns möjlighet att de återinför gasbilen.
Citat från artikeln i Ny Teknik:
Länk till artikeln: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 351269.ece* Varför vänder det 2009?
- Volvo kommer då med nya drivlinealternativ (en bränslesnål automatväxellåda) och ett nytt miljövänligare motorprogram. Det första spåret här är en potent diesel som ändå klarar miljökraven, av samma typ som BMW. Sedan följer motorer för alternativa bränslen, möjligen gör gasmotorn comeback.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Vi får hoppas att detta "möjligen" förändras till "säkerligen". Jag tror det är enomt viktigt för utvecklingen av gas(läs biogas)produktionen i Sverige, kanske helt avgörande. Vi behöver en av våra stora biltillverkare bakom oss, Saab och Volvo är de märken som av hävd säljer bäst i Sverige. De är en del av vår svenska identitet, ja, kansek ti o m själva symbolen för vår "folksjäl". (Det säger något om vår tid att en bil kan bli detta.)Göran wrote: möjligen gör gasmotorn comeback.
Jag är själv inget stort fan av dessa bilar, förutom hur dessa billtilverkare premierat säkerheten, men att få dem med i "gasracet" är mycket viktigt. Utan Volvos tidigare gassatsning under 10 års tid är det frågan om det hade funnits några tanksstationer för fordonsgas.
Opel Zafira CNG -08
Volvo har haft gasbilar och lagt ner dem. Journalister och entusiaster kritiserar Volvo för deras strategi och tjatar om comeback för gasmotorn. Men varför hör vi aldrig några krav på att Saab ska utveckla gasmotorer till sina stora bilar. Saab säljer nästan uteslutande etanolbilar nu och borde i dagens debatt ses som något hälsofarligt snarare än miljövänligt. Men Saab får aldrig någon kritik för att inte ens ha haft någon gasmotor medan Volvo får enorm kritik för att de har lagt ner sin satsning.
Lite kuriosa. Jag gjorde en sökning på bytbil.com idag på bilar som drivs med fordonsgas. Jag fick fram två sidor, när jag köpte min gasbil för ett år sedan var utbudet på begagnatmarknden otroligt mycket större, det stod en Bi Fuel-Volvo hos varenda bilhandlare, idag verkar de nästan vara en bristvara = intresset ökar markant för dessa bilar.
Lite kuriosa. Jag gjorde en sökning på bytbil.com idag på bilar som drivs med fordonsgas. Jag fick fram två sidor, när jag köpte min gasbil för ett år sedan var utbudet på begagnatmarknden otroligt mycket större, det stod en Bi Fuel-Volvo hos varenda bilhandlare, idag verkar de nästan vara en bristvara = intresset ökar markant för dessa bilar.
När vi ändå är inne på Volvos nya 200 hästars etanol V70
http://www.e24.se/mankvinna/fart/bil/artikel_468945.e24
Rubriker som "Snäll för plånboken" och sen i slutet av texten inte redovisa de ökande kostnaderna för tätare serviceintervall är kraftigt missvisande till etanolens fördel måste jag säga. En gasbil behöver inte servas alls lika ofta och det bränslet är också billigare än bensin.
http://www.e24.se/mankvinna/fart/bil/artikel_468945.e24
Rubriker som "Snäll för plånboken" och sen i slutet av texten inte redovisa de ökande kostnaderna för tätare serviceintervall är kraftigt missvisande till etanolens fördel måste jag säga. En gasbil behöver inte servas alls lika ofta och det bränslet är också billigare än bensin.
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
----------------------------Sven wrote:Vi får hoppas att detta "möjligen" förändras till "säkerligen". Jag tror det är enomt viktigt för utvecklingen av gas(läs biogas)produktionen i Sverige, kanske helt avgörande. Vi behöver en av våra stora biltillverkare bakom oss, Saab och Volvo är de märken som av hävd säljer bäst i Sverige. De är en del av vår svenska identitet, ja, kansek ti o m själva symbolen för vår "folksjäl". (Det säger något om vår tid att en bil kan bli detta.)Göran wrote: möjligen gör gasmotorn comeback.
Jag är själv inget stort fan av dessa bilar, förutom hur dessa billtilverkare premierat säkerheten, men att få dem med i "gasracet" är mycket viktigt. Utan Volvos tidigare gassatsning under 10 års tid är det frågan om det hade funnits några tanksstationer för fordonsgas.
Det är politikerna som har styrt utvecklingen.
Framförallt med den s.k. pumplagen som gjort att etanol blev det alternativa bränsle som i 99% av fallen kom att erhållas. Hade den utformats på ett annat sätt hade det kanske blivit fler gasmackar och inte bara etanolpumpar.
Men till fakta hör givetvis också att det är mycket billigare att sätta upp en etanolpump. Men antag att vi inte haft någon 'pumplag' utan i stället statsbidrag till gas/etanolpumpar. Då hade det inte blivit så många etanolpumpar tror jag i alla fall.
Och hade politikerna inte ensidigt premierat utbyggnaden av tankningsmöjligheter för etanol hade givetvis inte Volvo lagt ner sin gasmotor heller.
Idag är det svårt när vi har etanolpumpar i varje buske och etanolen 'bara' kostar 8.29 kr litern samtidigt som bensin och diesel ökar i pris och fordonsgasen 'följer' bensinpriset uppåt.
/track_snake
Håller fullständigt med dig track_snake politikerna har styrt utvecklingen hit både på riksplan, satsningen i sekab pumplagen tullfri etanol mm.
Men även de lokala politikerna har bidragit med ovilja att ta hand om sina metanutsläpp och använda dem till något "nyttigt".
Men trots allt det verkar som vinden håller på att vända.
Och det går fler och fler rykten om comeback för gasbilar från Volvo
Varav artikeln i Ny Teknik var den senaste till saken hör att miljöspelet åter finns med på Volvo cars egen hemsida varför lägger man tillbaka det när det togs bort strax efter gasbilens nedläggning?
Miljöspelet talar ju inte direkt till etanolbilens fördel kontra gas och DME från biomassa.
Men även de lokala politikerna har bidragit med ovilja att ta hand om sina metanutsläpp och använda dem till något "nyttigt".
Men trots allt det verkar som vinden håller på att vända.
Och det går fler och fler rykten om comeback för gasbilar från Volvo
Varav artikeln i Ny Teknik var den senaste till saken hör att miljöspelet åter finns med på Volvo cars egen hemsida varför lägger man tillbaka det när det togs bort strax efter gasbilens nedläggning?
Miljöspelet talar ju inte direkt till etanolbilens fördel kontra gas och DME från biomassa.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Glömde att nämna att min egen bränslekostnad är ca:
8 kr / mil Biogas Pris 10,03 kr/Nm3 16/5 Växjö)
10,6 kr / mil när jag kör på bensin (pris 13,24 kr/liter)
För etanol skulle detta inneburit 8,62 kr /mil (med beräknad ökning av bränslekonsumtionen med 30% kontra bensin)
Gasen är i mitt fall billigare i alla fall enligt antagandet ovan speciellt om man väger in de nämnda tätare serviceintervallerna för etanol i kalkylen
8 kr / mil Biogas Pris 10,03 kr/Nm3 16/5 Växjö)
10,6 kr / mil när jag kör på bensin (pris 13,24 kr/liter)
För etanol skulle detta inneburit 8,62 kr /mil (med beräknad ökning av bränslekonsumtionen med 30% kontra bensin)
Gasen är i mitt fall billigare i alla fall enligt antagandet ovan speciellt om man väger in de nämnda tätare serviceintervallerna för etanol i kalkylen
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Vad jag inte förstår är varför Volvo inte släpper en efterkonverterad V50/V70 som kan köras på gas och E85 - då skulle dom ju attrahera alla läger utom dieselfanatikena. Varför efterkonverterad? Jo, jag menar att man som i Schweiz kan skapa en officiell multifuel-variant med hjälp av tredje part och se till att Volvos verkstäder tar ansvar för service etc. Då skulle dom snabbt återvinna en del av det förtroende som krossades iom nedläggningen av tidigare gasprogram. När dom sen ser att behovet finns så kan dom återgår till fabriksbyggda gasmodeller
Angående politikerstyrningen av bränslen så tycker jag att det är intressant det som nu sker, etanolen styrs uppifrån men biogasen kommer underifrån, på lokal och regional nivå om än med statliga bidrag. Det gör att det går långsammare med gasens utveckling men det får en helt annan förankring, Att tala om revolution vore löjligt men visst är det så att gasen kommer på grund av att många är missnöjda med etanol likväl som de traditionella bensin- och dieselbränslen som annars bjuds.
Angående politikerstyrningen av bränslen så tycker jag att det är intressant det som nu sker, etanolen styrs uppifrån men biogasen kommer underifrån, på lokal och regional nivå om än med statliga bidrag. Det gör att det går långsammare med gasens utveckling men det får en helt annan förankring, Att tala om revolution vore löjligt men visst är det så att gasen kommer på grund av att många är missnöjda med etanol likväl som de traditionella bensin- och dieselbränslen som annars bjuds.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel