Köp av gasbil

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Köp av gasbil

Post by pebelund »

Som nykomling på forumet tänkte jag passa på å kasta lite frågor ang gasbil :)

Bor själv i norrland, och tankställena lyser väl med sin frånvaro. Dock finns en här där jag bor (skellefteå) som dock inte är utmärkt på någon sida tyvärr.

Men..frågan: är det någon som vet något mer om Opel Zafiran med turbomotorn som enligt ryktet ska komma under 2008?

Vill helst köpa bil under året, och om denna tänkt dyka upp så är det kanske värt att vänta?
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Kan väl passa på å fråga hur gasbilarna generellt beter sig vid kyla? Nu är det inte extremt kallt så många dagar/år här hos oss ändå (extrem = under -20).

Men blir dom då svårstartade/problematiska eller är dom precis som vilken annan bensindriven bil som helst på den avdelningen?
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

pebelund wrote:Kan väl passa på å fråga hur gasbilarna generellt beter sig vid kyla?
Välkommen hit! Kul med ännu en norrlänning, ni behövs verkligen eftersom det är så eftersatt med tankstationer för gas i Norrland.

Jag har en Opel Zafira 08:a sedan september 2007. Bor i Stockholm, och denna vinter har varit mild så det har nog inte varit kallare än -10 grader någon gång. Zafiran har alltid startat exemplariskt, f ö är jag mycket nöjd med denna bil men förstår att du är sugen på att vänta på Turbo-Zafiran. Hösten 2008 är det jag hört, men vet inget mer specifikt.

Säger du att tankstationen i Skellefteå har öppnat? Är den även öppen för allmänheten? Jag vet att det planeras en station där, men enligt FordonGas´hemsida har den ännu inte öppnat men planeras öppna 2007/2008.
Opel Zafira CNG -08
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Ska dubbelkolla med kommunen ang stationen, hur den är öppen eller inte. Återkommer med mer info :)
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Ringde kommunen. Uppenbarligen så är produktionen för låg för att ha en publik tankstation just nu, utan det dom gör går oavkortat till bussar, sopbilar och kommunala fordon ..*suck*.

Samtidigt som bilförsäljare i stan försöker pracka på en gasbil på mig...jojo. En av deras säljare körde gasbil nämligen. Måste ha specialavtal eller nått månne?

Får nog avvakta ett litet tag då kanske och se vad som sker på produktionsnivå här i schtaan :(
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Ring politiker, mejla, skriv insändare, försök skapa opinion! Det vore kanon om Skellefteå kan öppna sitt tankställe för allmänheten snart! Om kommunpolitikerna får känna av att det finns ett tryck från allmänheten så kan det göra att de är villiga att investera mer och snabbare öka produktionen.

Det är nästan lite av en ödesfråga att få gastankstationer utefter hela Norrlandskusten. Om detta sker, då tror jag att vinden kommer att vända och biogasutvecklingen få ett rejält uppsving!
Opel Zafira CNG -08
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Socce-packet i stan lyssnar aldrig på sina innevånare ändåså..

Men ska ge det ett försök :D Fan om det inte skulle gå å få hit miljöalternativ. Speciellt nu då stan dessutom fått kärnan utdömd i miljösynpunkt (avgashalterna är högre än tillåtna värden).

Vi har ju fortfarande E4an rakt genom centrum.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Min fru kommer från Skellefteå så vi brukar vara där uppe några gånger varje år. Vanligtvis åker vi upp med tåg, men det är rätt trist med tre småbarn så det blev nattmangling med bilen senaste gången.
En publik gasmack där uppe hade ju passat väldigt bra, ska se om jag kan få henne att skicka iväg ett brev också.

Jag fick intrycket att E4:an går rätt genom centrum hos ganska många städer längs norrlandskusten.

Man kan ju tänka sig att Norrland har stor tillgång på GROT-rester (grenar och toppar) också, utöver reningsverk/sopptippar m.m.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Eftersom gasen verkar lösa sig här i schtaan (se annan tråd :) ) så återgår jag till min ursprungliga fråga: någon som har mer info ang nya Zafira TNG som ryktas komma ut i år? Vad jag läst, så turbo och 150 hästar under huven. Men har inte sett något releasedatum alls tyvärr :(

Kommer den i år så kommer jag garanterat vänta på den.
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Mailade opel i Sverige ang Zafira TNG


Tack för ditt e-mail till oss på Opel. Vi beklagar att svar dröjt.

Tyvärr måste vi meddela att vi har ingen information om eventuell lansering av en Opel Zafira CNG med turbo tillgänglig.

Vi beklagar om detta inte var det svar dut hoppats på.




dom har ingen aning där ens.. måste vara en bit bort då kanske ..
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Asch då.
Då blir det nog en Zafira CNG alt en Touran .. vill byta redan i år och inte nästa .. :(
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Finns det någon deadline på Passat eco bilen ?
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

I februari hette det "slutet på året" enligt auto motor & sport.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

pebelund wrote:Kan väl passa på å fråga hur gasbilarna generellt beter sig vid kyla?
Min Zafira har inga problem med kyla. Däremot har den varit svårstartad vid fuktigt väder och temperatur runt nollan. Den har alltid startat, men ett par gånger har det varit på läppen. Inte helt bra på västkusten... Nu har jag i alla fall installerat motorvärmare så vi får se om det avhjälper problemet i höst.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

De flesta gasbilar startar ju på bensin, så starten bör inte vara någon skillnad mot vanlig bensinbil och även Opel Zafiran kan väl starta på bensin om man väljer det med bränslevalsknappen?

Körde min Opel Astra några dagar i Östersundstrakten vid ca -20 och det hade ingen inverkan på driften.
Post Reply