1) Hur mycket metan släpps ut i avgaserna?
2) Finns det fler gasbilmodeller förutom Opels som startar på gas?
3) Om gasbilen startar på gas, hur blir det då med metanutsläpp under de första minuterna? Katalysatorn fungerar väl inte förrän motorn är varm?
Tre frågor ang. metanutsläpp och modeller som startar på gas
Tre frågor ang. metanutsläpp och modeller som startar på gas
Opel Zafira CNG -08
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
Re: Tre frågor ang. metanutsläpp och modeller som startar på
-----------------Sven wrote:1) Hur mycket metan släpps ut i avgaserna?
2) Finns det fler gasbilmodeller förutom Opels som startar på gas?
3) Om gasbilen startar på gas, hur blir det då med metanutsläpp under de första minuterna? Katalysatorn fungerar väl inte förrän motorn är varm?
Svaret är nog att vi inte vet så noga. Praxis har ju tidigare varit att mäta NMHC (Non Methane Hydro Carbons) och de flesta instrument har sådan funktion. Alltså finns det lite med mätningar specifikt av metan men relativt mycket av NMHC.
Visst kan det vara så att en del metan släpps ut vid start och tomgång. Men vitsen med biogas ligger mer i att läckage av metan undviks vid soptippar etc. genom att metangasen samlas upp i stället. Även om snittutsläppet från en bil skulle vara 2% av tankad volym metan (tror inte på att det är mer) så har ju en biogasbil en avsevärd klimatnytta. Så länge som den går på 'äkta' biogas.
/track_snake
Re: Tre frågor ang. metanutsläpp och modeller som startar på
Vet ej, andra användare på detta forum har angivit olika mått i andra inlägg. Tämligen små kvantiteter om jag minns rätt.Sven wrote:1) Hur mycket metan släpps ut i avgaserna?
Opel är de enda jag känner till som alltid startar på gas.Sven wrote:2) Finns det fler gasbilmodeller förutom Opels som startar på gas?
Det är skillnad på hur lång tid det tar innan katalysatorn blir varm jämfört med motorn (tack och lov ) eftersom katalysatorn ska nå driftstemperatur och därmed specad emissions/reningsgrad inom någon minut. Själva motorn kan ta upp till 2 mil innan motoroljan når sin arbetstemperatur!Sven wrote:3) Om gasbilen startar på gas, hur blir det då med metanutsläpp under de första minuterna? Katalysatorn fungerar väl inte förrän motorn är varm?
Olika CNG bilar har säkert olika egenskaper när det gäller metan emissionerna under kallstarts och varmdrifts förhållanden. Enda säkra metoden att avgöra vilka konstruktioner som fungerar tillfredsställande eller ej är att testa och mäta - skulle behövas någon som gör oberoende mätningar inom det här området för att driva både lagstiftare och tillverkare framåt. Exempel på detta är de mätningar av emissioner Teknikens Värld gjorde tidigare, eller de krocktester tyska Auto Motor und Sport började göra i början av -90 talet som blev ursprunget till de senare Euro NCAP krocktesterna.
Re: Tre frågor ang. metanutsläpp och modeller som startar på
Tack för detta svar, det var klargörande. Tack även för svaren från er andra.S-klasse wrote:
Det är skillnad på hur lång tid det tar innan katalysatorn blir varm jämfört med motorn (tack och lov ) eftersom katalysatorn ska nå driftstemperatur och därmed specad emissions/reningsgrad inom någon minut. Själva motorn kan ta upp till 2 mil innan motoroljan når sin arbetstemperatur!
Jag blev lite oroad för att metanustläppen skulle kunna vara stora, men känner mig lugnad nu. För Opels monovalenta motorer skulle man alltså kunna tänka sig lite högre utsläpp av metan m m under första minuten, innna katalysatorn kommit igång ordentligt, men inte några nivåer som överskrider 0,1 g HC.
Opel Zafira CNG -08