Tittade på Högsbo 421 tankstället igår när jag tankade.. De 4 pumparna där har lämnat ifrån sig 420 000 nm3 sedan tankstället öppnade (förmodligen).. När det nu var? Nån som vet när det öppnade?
Såg för första gången en Mercedes E200 som tankade där igår.. Inte ofta man ser annat än volvobilar på tankstället där.. Nån gång har jag sett en sopbil och några gånger färdtjänsten (majgården)
Klart bäst går ju Gasklockans publika station vågar jag påstå för där är det alltid 2-4 fordon som tankar när man kör in och där har dom hög kapacitet. Sen bör det bli Kallebäck som också har har hög kapacitet efter flera ombyggnader vilka initierats pga hög uttnyttjandegrad. Sen vet jag inte.
Högsbo som har högt tryck in på matningen och stor kompressorkapacitet verkade ha hög omsättning i början men nu er jag aldrig ett fordon där någonsin. Majorna ska också vara väldimensionerat men där har jag bara sett nån färdtjänst-buss och nån taxi så jag vågar inte ens gissa hur det går där...
Oavsett vad man tycker om Fordonsgas prishöjningar och att det är fossilgas så kan jag inte annat än hoppas på att uttnyttjandegraden ökar på alla stationerna
Jag tar det väldigt lugnt Om du har läst några av mina inlägg i ämnet så förordrar jag fossilgas som komplement för att säkerställa tillgången och jag förordar en utbyggnad med fossilgas om det innebär ökat antal tankställen, ökad biogasproduktion/uppgradering och ökat förtroende för gasfordon. Det var därför jag skrev "Oavsett vad man tycker om Fordonsgas prishöjningar och att det är fossilgas" eftersom jag vet att flera som frekventerar forumet inte är lika positivt inställda till att det distribueras fossilgas - graden av fossil vs icke fossil vet naturligtvis inte jag. Själv anser jag att naturgasen innebär stora fördelar framför andra fossila bränslen likväl som framför etanol och RME pga att jag förordar kraftiga sänkningar av partikelutsläpp. Det uppnår man enkelt med naturgas och till stor del även med biogas. Jag accepterar och respekterar att alla inte har samma uppfattning. För ökad opinionbildning mot fossila bränslen kanske man dock bör ge signaler till allmänheten om ungefär hur mycket av gasen i Göteborgs nät som är lokalproducerad metan.
Bara alla är överens om att den fossila gasen är ett övergångsbränsle så tror jag alltså inte fossilgasen behöver vara något negativt.
Klart bäst går ju Gasklockans publika station vågar jag påstå för där är det alltid 2-4 fordon som tankar när man kör in och där har dom hög kapacitet. Sen bör det bli Kallebäck som också har har hög kapacitet efter flera ombyggnader vilka initierats pga hög uttnyttjandegrad. Sen vet jag inte.
Högsbo som har högt tryck in på matningen och stor kompressorkapacitet verkade ha hög omsättning i början men nu er jag aldrig ett fordon där någonsin. Majorna ska också vara väldimensionerat men där har jag bara sett nån färdtjänst-buss och nån taxi så jag vågar inte ens gissa hur det går där...
Oavsett vad man tycker om Fordonsgas prishöjningar och att det är fossilgas så kan jag inte annat än hoppas på att uttnyttjandegraden ökar på alla stationerna
2-4 fordon är inte illa.. de enda gångerna jag sett 2 fordon förutom mig är vid Volvo Torslandas tankställe. Har aldrig sett 3-4 fordon tanka samtidigt om man inte räknar med mitt eget ... tror jag även sett 2 bilar på kallebäck en gång..
jag får väl åka till gasklockan nångång o tanka för att se andra förare också
1400nm3/dag säljs vid Högsbo 421 om mina uträkningar stämmer Delar man det med 20nm3 (genomsnittstankning per bil) så får jag fram att 70 bilar tankat där varje dag (i genomsnitt).. Delat med 15nm3 så blir det 93 bilar... 15nm3 kanske är lite bättre att räkna på..