Miljöbilsmässa i Göteborg

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Miljöbilsmässa i Göteborg

Post by Mats »

Här är något för er Göteborgare:

http://www.miljobilsmassan.se/

Den 25 – 27 april arrangeras Miljöbilsmässan på Eriksbergshallen i Göteborg.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag har lite lösa planer på att glida ner dit.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag var nere en sväng på förmiddagen.
För oss som redan har koll på utbudet så var det kanske inte så mycket att titta på, som man inte kan se i vanliga bilhallar.
En SAAB Aero X fanns där och några elbilar/motorcyklar.

Gas-Passaten kommer i slutet av året, som vi redan visste. De hade känt av mycket intresse för den, och killen jag pratade med sa själv att den fyllde upp ett hål efter V70:n.

Pratade lite med Gröna Bilister, fick tyvärr inte igång någon riktig diskussion. Personen jag pratade med hade inställningen att etanol i alla fall var bättre än bensin/diesel. Han delade många forummedlemmars avsky för dieselbilar.

Fick även ett samtal med Fordonsgas. Frågade om prishöjningarna; en fri sammanfattning av hennes svar var väl att de ser till att skugga bensinpriset. Tydligen har de mycket små marginaler och behöver pengarna för utbyggnad samtidigt som de vill vara billigare än bensin. Hon var noga med att påpeka att de inte tjänade massor av pengar på sin verksamhet :-)

Frågade också om gröngasprincipen. Jag tyckte att man har avsättning för biogasen oavsett om vi betalar extra för den eller inte. Hennes invändning var att gasen gör större nytta genom att ersätta naturgas än när den används för andra ändamål. Det är är väl ett liknande argument som många driver här, att biogasen gör mest nytta i bilar och andra energislag kan användas för el & värme.

Tänkte fråga lite om GEs förgasningsanläggning också, men det glömde jag av.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Miljöbilsmässan i Göteborg

Post by Pka »

Var också inne på denna mässa. Inga sensationer direkt, men det var trevligt att se den nya Mercedes B-klass och Fiat Grande Punto för gas. Övriga gasbilar som visades upp var Opel Zafira och VW Touran. En besvikelse var dock att VW inte ställde ut Passat TSI EcoFuel.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jag var också där och spanade. Det var kul att se Mercedes B170 som sagt i tidigare inlägg. Tyckte dock fronten på den inte var vidare snygg. Så det lutar åt passaten faktiskt. Säljaren på Mercedes montern var dock väldigt duktig.. Han skall höra av sig till mig när bilarna finns för provkörning och komma ut med den till mitt företag så att alla kan provköra den.. Smart kille :)

En Saab Aero X kan jag dock tänka mig ;) hehe.. sättet man öppnade "dörren" på var coolt..

Sneglade även en del på el-mc:n Vectrix. Maxfart 100km/h och räckvidd på 11 mil (om man kör i 40km/h).. hehe.. Kör man fortare tar batteriet slut fortare.. Kostade 99000 enligt säljarna på mässan.. Surfade runt lite på nätet senare på dagen och hittade ett importpris på 71400:-.. lät lite bättre.. Kan kanske vara något för jobbpendlaren som inte vill köra el-moppe :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply