Fundering om Transportfordon (VW Transporter)

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
stanleytweedle
Posts: 7
Joined: 2008-04-15, 14:46

Fundering om Transportfordon (VW Transporter)

Post by stanleytweedle »

Hejsan. Är ny här på forumet.

Har läst ingenom det mesta som skrivits tror jag och har lite funderingar.

Jag har nämligen börjat kolla lite på gasfordon rent av ekonomiska skäl. Har fått uppfattningen att det finns mycket pengar att spara på både skatt och även parkering inne i stan.

Var och kollade på en Transporter gas/bensin -01 då säljaren sa att det inte gav någon ekenomisk vinst förutom drivmedlet. Varför är det så ?

Jag behöver skåpbilen ett 20 tal gånger varje år så det hade nästan blivit billigare för mig att köpa en personbil på gas såsom v70, focus eller en astra och köra med släp vid de tillfällen jag behöver.

Har det något med årsmodell att göra eller är det något annat som bestämmer om det miljöklassas så skatten blir lägre och gratis parkering?

Om någon även vet vad en transporter kan dra per mil på gas vore det också kul att veta.

Vore tacksam för svar.

/johan
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Tjenare Johan och välkommen hit. Medlemmarna här ska nog kunna guida dig till ett bra köp, det finns mycket kompetens inom gas här har jag erfarit den tiden jag varit medlem.

Jag förstår inte riktigt vad personen du pratade med menade. Själv har jag följande ekonomiska vinster med min V70 Bi Fuel årsmodell 2004.

* Halverad fordonsskatt. Den kostar omkring 1000:- per år mot 2000:- för en V70 i bensinutförande.

* I Kalmar parkerar jag gratis på kommunens samtliga parkeringar. Det har sparat in många tior under året kan jag säga.

* 6000:- i bidrag från Miljöfordon Syd för inköp av begagnad miljöbil. Så kallat KLIMP-bidrag (klimatinvesteringsprogrammet)

* Biogasen i Kalmar kostar 9,50:- /nm3 Jämfört med bensinpriset som hoppar mellan 11 och 13 kronor är det en bra förtjänst redan där. Att det dessutom varit fel på biogaspumpen en längre tid och kunderna erbjuds gratis biogas i ett par månader är en ren bonus för min del. Det är fortfarande fel på pumpen och varje tankning faktureras med som mest 15nm3 oavsett hur mycket mer man får i bilen. Men de två sakerna är ju inget allmänt för gasfordon, det är bara tillfällig lyx jag har just nu.

Inget av dessa ekonomiska styrmedel har något med årsmodellen på bilen att göra vad jag vet.

Om du nu behöver skåpbil ett 20-tal ggr per år och säger att du kan ersätta dessa med bil och släp så funderar ju jag på varför du ska ha en skåpbil överhuvudtaget. Min V70 får dra 1500Kg om jag minns rätt.
stanleytweedle
Posts: 7
Joined: 2008-04-15, 14:46

Post by stanleytweedle »

Tack för ditt svar. det är ju alltid svårt att välja vilken typ av bil som passar bäst, det är ju faktiskt inga småpengar direkt.

Jag har själv kollar lite och enligt vägverket är skatten på en VW transporter 2800kr. Det är inte lika billigt som personbilarna, dock billigare än dieslar som oftast hamnar runt 4k-5k så lite billigare var det faktiskt.

Det är dock parkeringen som är huvudargumentet eftersom jag bor i centrala GBG.

Att använda släp ca 20 gånger om året kommer kosta mig ungefär 5000kr/år att använda släp medför även risk för stöld över natt och dyrare transport ner till tyskland, så det har en del nackdelar för mig även om en tex volvo hade känts flottare då det är ungefär samma kostnad.

Men vad jag har läst mig till så skall en transporter vara godkänd för gratis parkering så länge man kör på mer än 65% av körsträckan på gas, vilket inte borde vara något problem.

Att man kunde få bidrag för en begagnadbil hade jag ingen anning om =)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Angående ditt bilval så var min kommentar enbart menat som en fråga av nyfikenhet. Bara så du inte tror att jag försöker komma med pekfingrar om vad du borde köpa :lol:

Hur det är med gratis parkering i Gbg för miljöfordon har jag dålig koll på. Men visst, det gäller ju att man kör på förnyelsebart bränsle. Det "skriver man på avtal om" för att få ett P-tillstånd i de flesta städer antar jag. Jag har i alla fall i och med mitt parkeringstillstånd åtagit mig att köra mest på biogas, minns inte den exakt procenten.

Angående bidrag för begagnade miljöbilar så tror jag det är lite avhängigt av vart i landet man bor och hur den lokala miljöbilsföreningen väljer att använda sina KLIMP-pengar. Jag har via Miljöfordon Syd (eftersom jag bor i närheten av Kalmar) blivit beviljad denna summa pengar. Kravet är samma här, man åtar sig att köra på förnyelsebart bränsle till en viss procent och bilen får inte ha fått bidrag innan.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Om man får lägre skatt beror på om bilen uppfyller miljöklass 2005. Min Astra tillverkad -99 uppfyller t ex inte miljöklass 2005 och därmed får jag inte lägre skatt, trots att jag kör på det miljövänligaste bränslet.

Förmånerna i övrigt gällande parkering mm, varierar i olika kommuner.

En skön vinst är också att kunna köra omkring med stolthet och gott samvete :)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

larfor wrote:
En skön vinst är också att kunna köra omkring med stolthet och gott samvete :)
Faktiskt den bästa vinsten av alla enligt mig. Man skryter gärna om att man kör på biogas.

Sorry, ska inte vara mer off topic nu i din tråd.
stanleytweedle
Posts: 7
Joined: 2008-04-15, 14:46

Post by stanleytweedle »

Oldfield wrote:
larfor wrote:
En skön vinst är också att kunna köra omkring med stolthet och gott samvete :)
Faktiskt den bästa vinsten av alla enligt mig. Man skryter gärna om att man kör på biogas.

Sorry, ska inte vara mer off topic nu i din tråd.
Givetvis =) Det lutar som sagt mot just en Transporter, skall ringa å kolla så den verkligen uppfyller kraven för gratis parkering bara annars får man ju köpa en nyare gasbil annars.

Men det är ingen som faktiskt har en transporter gas här? jag är väldigt intreserad av va den kan tänkas dra på motorväg när den är fullastad, hur bra motorn klarar av maxlasten och lite sånt.

Hade en transit dieselturbo innan från 99 och den kändes varenda kilo man lastade.
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Du måste kontroller en del saker...

Post by Micke77 »

När det gäller äldre VW Transporter så finns det gott om dessa bilar till salu. Men de flesta bär på en ganska obotlig sjukdom.
De har fått köra i Sverige på en dispens som brukar ha slutdatum senast 071231.
Detta beror på att gasutrustningen i dem inte uppfyller kraven i Sverige på köldbeständighet. Denna utrustning tål bara -25 grader. Dagens utrustning skall tåla ännu mer minusgrader.
Enklast för att kolla detta är genom att gå in på
https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP ... ordon.aspx (vägverket)
och slå upp bilens regnr under fordon och ägaruppgifter. Gå in på teknisk info om bilen. Bland de tekniska specarna för bilen kan det stå något i stil med:
DISPENS: MANOMETER DIMENSIONERAD FÖR -25 GRADER C,
FORDONET FÅR ENDAST BRUKAS I TEMPERATURER PÅ -
-25 GRADER C ELLER VARMARE. DISPENSEN GÄLLER TILL
OCH MED 2007-12-31.
MOTOREFFEKT VID GASDRIFT 72 KW EG
GASTANKENS RYMD 80 DM3.
U01A UPPHÖR VID ÄGARBYTE

Finns dessa rader så lär det bli problem vid besiktningen så länge utrustningen finns kvar i bilen.
Raderna ovan är hämtade ur VV register på en transporter -01 som är till salu på Blocket just nu.
http://www.blocket.se/vi/9558812.htm?ca=23_11_s&last=1

Jag har inte hört om något sätt att förlänga denna dispens. Möjligtvis kan en ombyggnad av gassystemet bli godkänt eftersom det skall bli tillåtet att konvertera fordon. Dock kostar det en stadig slant.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
stanleytweedle
Posts: 7
Joined: 2008-04-15, 14:46

Post by stanleytweedle »

hm.. det där va ju inget vidare, då är det med andra ord otroligt dumt att köpa en sådan.

men då kommer ju ingen av dessa gasbilar gå igenom sin besiktning i år då ?

var ju tur du berättade detta så man inte satt med en värdelös transporter vid nästa besiktning iallafall.

/Johan
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

En annan fördel för dig om du nu skaffar en gas bil är att Tysklands gaspris ligger MYCKET lägre än priset i Sverige.. Så om du åker till tyskland lite då och då så kommer du tjäna ännu mer på att köra gasbil :D
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Det finns ju några fler gas-alternativ till en VW Transporter :

Förra generationen Mercedes Sprinter NGT såldes i Sverige, även om de är säkert mycket lättare att hitta begagnade i Tyskland.

Ford Transit ska också finnas i CNG utförande för den Tyska marknaden.
stanleytweedle
Posts: 7
Joined: 2008-04-15, 14:46

Post by stanleytweedle »

Försöker kolla upp Ford Transit från 2004 som verkar finnas som gasbil också, någon sm vet vart jag kan hitta information om den?
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Hittade följande länk till den nuvarande modellen :

http://www.gas24.de/cms/307-0-cng-model ... ml?fzID=66

Vet inte när den kom ut på marknaden. Hittade en -06;a till salu :

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=1

En -04 i Sverige (fast den har du kanske redan kollat på...)

http://www.bytbil.com/Used_Objects.aspx ... ////////8=!

Importerar du en från Tyskland får du nog kolla att den är original CNG från fabrik för att undvika problem.

Hittade även 4 st. Mercedes-Benz Sprinter 314 NGT, exempelvis :

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1
stanleytweedle
Posts: 7
Joined: 2008-04-15, 14:46

Post by stanleytweedle »

S-klasse wrote:Hittade följande länk till den nuvarande modellen :

http://www.gas24.de/cms/307-0-cng-model ... ml?fzID=66
Jo det var ju den som kvd har nu som är av intresse, i övrigt verkar den vara väldigt ovanlig både här å tyskland. Det hade ju varit bra att veta ungefär vad den drar per mil. Men man får väl kolla om den går lite halvbilligt för man kunde tydligen inte komma å kolla på den och det känns sådär att köpa en osedd bil ==)
Post Reply