http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar ... 3DBilMotor
Artikeln handlar huvudsakligen om hur mycket skadliga emissioner som kommer från E85 jämfört med bensin, som polycykliska aromatiska kolväten, aldehyder, koloxid och kolväten.
De hade 2 st. E85 bilar och en BioGasbil.
När det gäller Biogasbilen fann man att halten kväveoxider var mycket högre än vid bensindrift.
Klipper in nedanstående om BioGas från artikeln :
Studien var finansierad via vägverket, borde finnas någon rapport därifrån att läsa detaljerna i.Biogasdrift borde haft stora fördelar vid kallstart, men eftersom den alltid sker på bensin blir avgaserna inte särskilt små. På grund av oxidation av metangasen pekar studien på att livslängden på katalysatorerna förkortas.
Problemet kan uppstå redan efter 4.000 mils körning. Biltillverkarnas garanti är dubbelt så lång – 8.000 mil.
Forskarnas slutsats är att varken etanolbilarna eller gasbilarna är optimerade för låga avgasnivåer när de körs på respektive miljöbränsle.