Etanol eller mat
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
Etanol eller mat
Nu har Jean Ziegler uttalat sig igen på ett sätt som lär få Mattias Goldmann att få eftermiddagskaffet i vrångstrupen:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1155977.svd
/track_snake
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1155977.svd
/track_snake
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
Och här har vi den österrikiska originalartikeln:
http://www.kurier.at/geldundwirtschaft/149882.php
/track_snake
http://www.kurier.at/geldundwirtschaft/149882.php
/track_snake
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
-
- Posts: 55
- Joined: 2007-03-04, 11:40
- Location: Kungälv
och nu detta, vilken tajming
– Vi har skrivit ett avtal där vi köper alla volymer som de producerar i tio år från det här etanolbruket som de bygger i Ghana. Det är 150 000 kubikmeter eller 150 miljoner liter per år. Ska man ta någon jämförelse så motsvarar det ungefär dagens årsförbrukning på E85-marknaden i Sverige, säger Anders Fredriksson, vice vd på SEKAB
SEKAB har avtal med det brasilianska bolaget Constran, som bygger anläggningen i Ghana. Där ska 27 000 hektar (3X9mil ca 1% av Ghanas yta) mark användas för att producera sockerrör till etanolfabriken
läs mer eller lyssna på
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.a ... el=2027449
Ghana
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ghana
– Vi har skrivit ett avtal där vi köper alla volymer som de producerar i tio år från det här etanolbruket som de bygger i Ghana. Det är 150 000 kubikmeter eller 150 miljoner liter per år. Ska man ta någon jämförelse så motsvarar det ungefär dagens årsförbrukning på E85-marknaden i Sverige, säger Anders Fredriksson, vice vd på SEKAB
SEKAB har avtal med det brasilianska bolaget Constran, som bygger anläggningen i Ghana. Där ska 27 000 hektar (3X9mil ca 1% av Ghanas yta) mark användas för att producera sockerrör till etanolfabriken
läs mer eller lyssna på
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.a ... el=2027449
Ghana
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ghana
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
--------------------------------------------------bi-fuel classic wrote:och nu detta, vilken tajming
– Vi har skrivit ett avtal där vi köper alla volymer som de producerar i tio år från det här etanolbruket som de bygger i Ghana. Det är 150 000 kubikmeter eller 150 miljoner liter per år. Ska man ta någon jämförelse så motsvarar det ungefär dagens årsförbrukning på E85-marknaden i Sverige, säger Anders Fredriksson, vice vd på SEKAB
SEKAB har avtal med det brasilianska bolaget Constran, som bygger anläggningen i Ghana. Där ska 27 000 hektar (3X9mil ca 1% av Ghanas yta) mark användas för att producera sockerrör till etanolfabriken
läs mer eller lyssna på
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.a ... el=2027449
Ghana
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ghana
Och då kommer vi till nästa fråga. Tidigare sade etanolentusiasterna att det inte gick att odla sockerrör i det klimatet (t.ex. i Amazonas, när man förnekade att det fanns etanolfabriker där vilket det bevisligen gör). Nu går det plötsligt att odla sockerrör för etanolframställning i Ghana som ligger alldeles strax norr om ekvatorn. Och vars landyta huvudsakligen täcks av regnskogar och andra tropiska skogar där nu 27.000 hektar skall avverkas (270 km2; eller en yta 9 gånger 30 km).
Hur mycket kol är bundet i 27.000 hektar tropisk skog och hur många hundra år tar det tills projektet är koldioxidneutralt?
/track_snake
Ja, detta känns mycket tveksamt. Skulle vara bra att veta mer specifikt var i Ghana detta planeras. Klimatet där är tropiskt och i Södra Ghana finns det regnskog. Att det är ett brasilianskt företag som bygger anläggningen i Ghana inger tyvärr inte förtroende.track_snake wrote: Hur mycket kol är bundet i 27.000 hektar tropisk skog och hur många hundra år tar det tills projektet är koldioxidneutralt?
/track_snake
Opel Zafira CNG -08
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
Och här kommer MiljöRapportens rapportering...
http://www.miljorapporten.se/article.jsp?article=22735
/track_snake
http://www.miljorapporten.se/article.jsp?article=22735
/track_snake
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
Ytterligare en utmärkt artikel i ämnet även om inte den gamle metanolräven Lars Bern nämner biogas explicit...
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ar ... 184905.svd
/track_snake
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ar ... 184905.svd
/track_snake
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
Nu idag flera intressanta SvD-artiklar om etanol:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ar ... 191111.svd
och:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ar ... 191107.svd
där den gode Lars Bern faktiskt uttalar sig positivt om biogas.
/track_snake
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ar ... 191111.svd
och:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ar ... 191107.svd
där den gode Lars Bern faktiskt uttalar sig positivt om biogas.
/track_snake
Den första artikeln som track_snake refererar till var ju oerhört intressant! Det är sorgligt att läsa vad sockerrörsodlingarna får för konsekvenser i Brasilien och globalt.
Jag kan ju inte precis säga att denne Lennart Körlings beskrivning av hur sockerrörsodlingens effekter i Brasilien stämmer med Gröna Bilisters Mattias Goldmanns minst sagt skönmålade bild! Nu tror jag i och för sig att Mattias Goldmann i grunden vill väl, men han tycks ha lyssnat på fel personer och nu målat in sig i ett hörn!
Jag kan ju inte precis säga att denne Lennart Körlings beskrivning av hur sockerrörsodlingens effekter i Brasilien stämmer med Gröna Bilisters Mattias Goldmanns minst sagt skönmålade bild! Nu tror jag i och för sig att Mattias Goldmann i grunden vill väl, men han tycks ha lyssnat på fel personer och nu målat in sig i ett hörn!
Opel Zafira CNG -08
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
------------------------------Sven wrote:Och hela artikeln är alldeles lysande, särskilt slutet!track_snake wrote:
där den gode Lars Bern faktiskt uttalar sig positivt om biogas.
/track_snake
Och här är en som borde tilltala Dig ännu mer:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ar ... 194977.svd
Observera att den är skriven av f.d. generalsekreteraren i Oljekommissionen...
Nu när SNF fått så mycket mothugg efter Mikael Karlssons artikel där han försvarade etanol väntar man sig bara att SNF kommer att göra avbön offentligt...
/track_snake
Ja, det var om möjligt en ännu bättre artikel! Äntligen något riktigt positivt om biogasen från en riktigt tung debattör!track_snake wrote:
Och här är en som borde tilltala Dig ännu mer:
/track_snake
Jag kan f ö berätta något roligt om Stefan Edman. Tidigare levde han åtminstone inte alltid som han predikade, men kanske har en förbättring skett.
1990/91 gick jag gå S:t Sigfrids folkhögskola i Växjö. Jag bodde i samma hus som även inrymde Stefan Edmans skrivarlya. Han bodde också på skolan, men cirka 300 meter från mitt hus. När han skulle ta sig från sitt eget hus till skrivarlyan tog han oftast sin bensindrivna bil!!!
F ö var han en väldigt trevlig person.
Opel Zafira CNG -08
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
Ja, tidningarna är fulla varje dag med artiklar om konflikten mellan etanol och mat:
http://www.e24.se/samhallsekonomi/varld ... 439909.e24
Om jag vore etanolförespråkare skulle jag nog ha gett upp vid det här laget... Undrar hur etanol.nu och Co. kan hålla på...
/track_snake
http://www.e24.se/samhallsekonomi/varld ... 439909.e24
Om jag vore etanolförespråkare skulle jag nog ha gett upp vid det här laget... Undrar hur etanol.nu och Co. kan hålla på...
/track_snake
Det var en intressant lite djupare, artikel.
Det finns en viss logik i vad SNF, GB m.m. säger när de påstår att höga priser ger utvecklingländerna en vara de kan sälja.
På kort sikt börjar blir det dock allt tydligare att prisökningen inte kommer de fattigaste jordägarna tillgodo.
Samtidigt säger de att etanol är en temporär lösning vars bästa egenskap är att den finns tillgänglig nu - i väntan på bättre biobränslen (andra gen.).
Det går ju inte ihop, då skapar etanol matbrist i nutid och kommer att konkurreras ut i framtiden.
Jag har hållt en försiktig skeptism mot etanol, men nu börjar det se väldigt mörkt ut.
Det finns en viss logik i vad SNF, GB m.m. säger när de påstår att höga priser ger utvecklingländerna en vara de kan sälja.
På kort sikt börjar blir det dock allt tydligare att prisökningen inte kommer de fattigaste jordägarna tillgodo.
Samtidigt säger de att etanol är en temporär lösning vars bästa egenskap är att den finns tillgänglig nu - i väntan på bättre biobränslen (andra gen.).
Det går ju inte ihop, då skapar etanol matbrist i nutid och kommer att konkurreras ut i framtiden.
Jag har hållt en försiktig skeptism mot etanol, men nu börjar det se väldigt mörkt ut.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Opel Zafira 04
Som jag nyligen skrivit här på Forumet, jag tror det är kört för etanol från spannmål nu! Ingen kan påstå att jakten på biobränslen inte bidragit till de höga spannmålspriserna. Och även om detta bidrag bara är på några procent (fast bl a Sveriges SIDA-chef hävdat att bidraget är 20-30% och detta sannolikt ligger närmast sanningen) så räcker det för att opinionen ska vara emot därför att det helt enkelt blir en fråga om bilbränsle eller svältdöd!
Jag tror och hoppas på en certifiering av etanol utifrån både miljö- och rättvisesynpunkt. Den etanolen tycker jag skulle vara helt OK. Men jag tror även den kommer att få svårt nu utifrån resonemanget ovan. Etanolens sista chans är om den kan utvinnas ur cellulosa.
Jag tror och hoppas på en certifiering av etanol utifrån både miljö- och rättvisesynpunkt. Den etanolen tycker jag skulle vara helt OK. Men jag tror även den kommer att få svårt nu utifrån resonemanget ovan. Etanolens sista chans är om den kan utvinnas ur cellulosa.
Opel Zafira CNG -08
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
--------------------Johan wrote:Det var en intressant lite djupare, artikel.
Det finns en viss logik i vad SNF, GB m.m. säger när de påstår att höga priser ger utvecklingländerna en vara de kan sälja.
På kort sikt börjar blir det dock allt tydligare att prisökningen inte kommer de fattigaste jordägarna tillgodo.
Samtidigt säger de att etanol är en temporär lösning vars bästa egenskap är att den finns tillgänglig nu - i väntan på bättre biobränslen (andra gen.).
Det går ju inte ihop, då skapar etanol matbrist i nutid och kommer att konkurreras ut i framtiden.
Jag har hållt en försiktig skeptism mot etanol, men nu börjar det se väldigt mörkt ut.
Om etanolen skall 'överleva' den aktuella debatten måste det snabbt komma fram miljöcertifierad etanol. Tyvärr är tillgången till sådan begränsad vilket säkert bidrar till att det dröjt så länge. 80% av den etanol vi importerar från Brasilien kommer fortfarande från blastbränning och plantager där man manuellt skär ned sockerrören med machete.
Och de nya plantager på 27.000 hektar som etanolmaffian planerar i Ghana riskerar att dels kasta ut befintliga småbrukare, dels att skog måste avverkas beroende på var man lägger markinköpen.
Etanolprojektet i Ghana kan också tyda på att det är svårt att få fram tillräckliga kvantiteter i Brasilien; speciellt som det är ett brasilianskt företag som skall stå för exploateringen i Ghana.
/track_snake
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
Jaha...
Det är tydligt att etanolförespråkarna på etanol.nu inte gillar vad jag skrivit om etanol här för de har startat en tråd kring mina inlägg här på forumgas.se:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... sc&start=0
/track_snake
Det är tydligt att etanolförespråkarna på etanol.nu inte gillar vad jag skrivit om etanol här för de har startat en tråd kring mina inlägg här på forumgas.se:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... sc&start=0
/track_snake
Sorglig läsning! Osakligt och direkta påhopp!track_snake wrote:
Det är tydligt att etanolförespråkarna på etanol.nu inte gillar vad jag skrivit om etanol här för de har startat en tråd kring mina inlägg här på forumgas.se:
/track_snake
Jag har blivit medlem och skrivit ett inlägg.
Opel Zafira CNG -08
Håller med, har också skrivit ett inlägg där nu. Tror faktiskt jag var medlem där tidigare, men det kontot verkar ha försvunnit. Jättetråkigt att du får ett sådant bemötande track-snake, tycker det var en väldigt hånfull och lättretlig ton från flera där, även om det ju också var ett par som ville ha en seriös diskussion.
Jag håller med joelk. Jag tycker att du, track_snake, alltid är saklig i dina inlägg och eftersträvar en så god genomlysning som möjligt av om ett fordonsbränsle gagnar miljön eller inte.joelk wrote:Jättetråkigt att du får ett sådant bemötande track-snake, tycker det var en väldigt hånfull och lättretlig ton från flera där, även om det ju också var ett par som ville ha en seriös diskussion.
Opel Zafira CNG -08
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
---------------------Sven wrote:Jag håller med joelk. Jag tycker att du, track_snake, alltid är saklig i dina inlägg och eftersträvar en så god genomlysning som möjligt av om ett fordonsbränsle gagnar miljön eller inte.joelk wrote:Jättetråkigt att du får ett sådant bemötande track-snake, tycker det var en väldigt hånfull och lättretlig ton från flera där, även om det ju också var ett par som ville ha en seriös diskussion.
Tack Sven. Jag tror att dom uppfattar det som om jag har svängt och är mer kritisk till etanolen nu och det är ju alldeles sant; jag har försökt att förklara att så mycket negativt har kommit fram men det verkar inte som om kärntruppen i etanol.nu tar till sig några argument.
/track_snake
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
---------------------------Sven wrote:Ja, detta känns mycket tveksamt. Skulle vara bra att veta mer specifikt var i Ghana detta planeras. Klimatet där är tropiskt och i Södra Ghana finns det regnskog. Att det är ett brasilianskt företag som bygger anläggningen i Ghana inger tyvärr inte förtroende.track_snake wrote: Hur mycket kol är bundet i 27.000 hektar tropisk skog och hur många hundra år tar det tills projektet är koldioxidneutralt?
/track_snake
Här en artikel om ett annat (norskt) biobränsle-projekt i Ghana som gått snett:
http://www.gaiafoundation.org/documents ... sghana.pdf
/track_snake