Ford Mondeo Greenpower, kanske kommande Volvo Bi-Fuel?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Ford Mondeo Greenpower, kanske kommande Volvo Bi-Fuel?

Post by Pka »

Jag såg just i en tidigare tråd (om Genéve-salongen) att Ford har en gasvariant av Mondeo. Se även t.ex:
http://www.salon-auto.ch/en/premieres/i ... ntent=8578

Detta är mycket intressant! Vilka andra bilar tillverkas på samma plattform? Volvo S80 och Volvo V70! Så det finns kanske hopp om en comeback för Volvo Bi-Fuel ändå...

Hur det än blir med Volvo, så är förstås Ford Mondeo med gasdrift ett intressant tillskott.

//Per
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

När V70n försvann så pratades det en del om att en bidragande anledning var att Ford ville att Volvo skulle använda Fords gaslösning om de skulle göra en gasversion. Den tyckte Volvo var för dålig för att användas.
(ingen aning om sanningshalten).

Volvo pratar om att det skulle ta dem runt ett år att få fram en gasmodell om behovet skulle uppstå. Det ligger nära till hands att tro att det är Fordlösningen som kommer att användas då.

Ford verkar inte intresserade av att ta in sina gasmodeller i Sverige. Här är det etanol som gäller för dem. De importas dock av miljobilscenter.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Den här Ford Mondeo'n i CNG utförande är säkert en av de efterkonverteringar av fabriksnya bilar godkända av Fords generalagent man ägnar sig åt i Schweiz. Har för mig att jag lagt in en länk tidigare till en artikel om den firma som gör konverteringsjobbet åt Ford.

Volvo Schweiz är inne på samma spår enligt en annan tråd här på forumet.

Förutom funderingen kring varför Ford Sverige inte ens tar in de CNG modeller man gör själva kan man fundera på varför inte vilken importör som helst skulle kunna göra likadant här i Sverige efter 1/7 då tydligare regler för efterkonvertering skall införas även här.

Att enbart skylla på låga volymer och kostnader verkar bara vara svepskäl, dels verkar konverteringskostnaden vara i samma storleksordning som prisskillnaden V70 Bi-Fuel och motsvarande V70 2,4, dels hur kan det löna sig i Schweiz där man har betydligt färre CNG bilar och årlig försäljning än i Sverige? Är det mest vilja som saknas eller beror det på att man kanske inte har etanol/E85 spåret att ta hänsyn till i Schweiz?

Följande klipp från Pka's länk ovan summerar ganska väl skillnaden i inställning mellan Sverige och Schweiz :

"In Switzerland all Ford models are available in a bi-fuel version as certificated after-sales solution. By this, Ford enables what anyone interested in natural gas cars is dreaming of: the free choice in within the whole model line-up. "
Post Reply