Om palmolja i SVT Kunskapskanalen 2008-04-12

Diskutera fritt. Plats för Köp&Sälj.
Post Reply
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Om palmolja i SVT Kunskapskanalen 2008-04-12

Post by AndersH »

Jag tittade på programet Klorofyll i SVT Kunskapskanalen igår som handlade om oljepalmsplantagerna som nästan ohejdat breder ut sig över tidigare regnskogsområden på bland annat Indonesien. Textningen i programmet funkade inte så det var lite svårt att förstå vad lokalbefolkningen hade att säga om saken men så mycket förstod jag att de stora palmoljebolagen bryr sig väldigt lite om de som tidigare levde av vad regnskogen gav. :( I programmet får man dock följa några som kämpade emot och faktiskt till slut lyckades hävda sin rätt till marken de levde av men skadan på skogen var väl redan ett faktum.

Programmet går i repris måndagen den 14 april kl 19 och fredagen den 18 april kl 20. Eftersnack till programmet finns att se på http://play.svt.se/. Klicka på "Starta SVT Play" och välj sedan "Fakta & Fritid" -> "Kunskapskanalen" -> "Klorofyll".

Jag visste inte sedan tidigare att palmolja ingår i väldigt många av våra livsmedel, tvättmedel och andra produkter vi använder. Det framgår inte alltid tydligt att det är just palmolja som ingår i produkterna. Djurfoder är ett annat stort användningsområde och på hösten 2007 blev det ett himla pådrag om den palmoljebaserade biodiesel som OKQ8 försökte lansera.

Efterfrågan på palmolja är stark och det ger stora inkomster till de regioner där palmoljan framställs men miljömässigt leder det ju till katastrof. I programmet talas det om att man som konsument ska efterfråga produkter baserade på hållbart producerad palmolja men tillgången på sådan palmolja måste vara ytterst begränsad.

Det känns som att hur vi än vänder på oss så blir det vår miljö som åker på stryk... :cry:
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Om palmolja i SVT Kunskapskanalen 2008-04-12

Post by track_snake »

AndersH wrote:Jag tittade på programet Klorofyll i SVT Kunskapskanalen igår som handlade om oljepalmsplantagerna som nästan ohejdat breder ut sig över tidigare regnskogsområden på bland annat Indonesien. Textningen i programmet funkade inte så det var lite svårt att förstå vad lokalbefolkningen hade att säga om saken men så mycket förstod jag att de stora palmoljebolagen bryr sig väldigt lite om de som tidigare levde av vad regnskogen gav. :( I programmet får man dock följa några som kämpade emot och faktiskt till slut lyckades hävda sin rätt till marken de levde av men skadan på skogen var väl redan ett faktum.

Programmet går i repris måndagen den 14 april kl 19 och fredagen den 18 april kl 20. Eftersnack till programmet finns att se på http://play.svt.se/. Klicka på "Starta SVT Play" och välj sedan "Fakta & Fritid" -> "Kunskapskanalen" -> "Klorofyll".

Jag visste inte sedan tidigare att palmolja ingår i väldigt många av våra livsmedel, tvättmedel och andra produkter vi använder. Det framgår inte alltid tydligt att det är just palmolja som ingår i produkterna. Djurfoder är ett annat stort användningsområde och på hösten 2007 blev det ett himla pådrag om den palmoljebaserade biodiesel som OKQ8 försökte lansera.

Efterfrågan på palmolja är stark och det ger stora inkomster till de regioner där palmoljan framställs men miljömässigt leder det ju till katastrof. I programmet talas det om att man som konsument ska efterfråga produkter baserade på hållbart producerad palmolja men tillgången på sådan palmolja måste vara ytterst begränsad.

Det känns som att hur vi än vänder på oss så blir det vår miljö som åker på stryk... :cry:
----------------------------
Det var ju bra att Greenpeace fick stopp på OKQ8:s palmoljesatsning. Men risken är nu att palmoljan smyger sig in bakvägen när man lanserar nya dieselkvaliteter med 'biokomponenter' utan att tala om vad det är.

Observera att palmolja ger 5-10 gånger större utsläpp av växthusgaser än diesel räknat i CO2-ekvivalenter när man räknar med effekten av att man skövlar regnskogen och dikar ut skogsmarken.

/track_snake
Post Reply