Är ni medlemmar i någon/några intresseorganisationer för miljöbilar och vad är i så fall syftet och nyttan med medlemskapet?
Själv är jag medlem i Miljöfordon Syd http://www.miljofordonsyd.se samt även nyhetsskribent för deras hemsida. Men jag funderar allvarligt på att sluta upp med det. Informationen från den här organisationen har sista halvåret varit totalt obefintlig och miljöbilsentusiaster som besöker hemsidan måste ha tröttnat direkt då all info är hur gammal som helst. Organisationen syns inte i media eller debatt överhuvudtaget och jag vet inte ens vad min medlemsavgift går till.
Göran, du som bor i samma region. Är du medlem? Har du fått någon vettig information från Miljöfordon Syd på länge?
Medlemmar i intresseorganisationer?
Mailade med Miljöfordon Syd efter det här inlägget och vips fick jag massor med information om läget i Kalmar/Växjö/Västervik.
Merceders och Eon är på kan jag meddela.
Bland annat händer följande:
- Vi driver KLIMP-projektet med miljöbilsbidrag i Kalmar län.
- Vi driver projekt med bidrag till dem som sätter upp pump med förnybart drivmedel (främst etanol då det rör sig om för små pengar för biogas)
- Vi driver på för att Kalmar-modellen ska spridas inom hela EU = intresse
finns för vårt arbetssätt från EU-kommissionen!
- Vi samordnar utställning av miljöbilar 6-8 juni på Kalmar Slott.
- Vi tillsammans med Energikontor Sydost driver på för att skapa ett aktivt nätvek för satsning på gas i regionen.
- Exempelvis förs diskussioner med bilhandlare, även med en engagerad person på Länsstyrelsen i Kalmar, Stefan Haldorff att göra en biogasaktivitet till hösten i Kalmar för att få fler att köpa biogasbilar.
- En turné med fokus på gas diskuteras i samverkan med Biogas Syd, Eon, VW, Mercedes och Fiat som är tänkt att äga rum hos alla intresserade bilhandlare, främst Volkswagen, Fiat och Mercedes.
- Eon satsar på gas i regionen: Tankställe är på g i Kalmar, Karlshamn till
hösten, Karlskrona diskuteras till hösten eller i början av 2009, Växjö
diskuteras etc.
Avseende att debatten är stendöd i regionen - håller jag inte med om. Eon är på g, Regionförbundet i Kalmar satsar på miljöbilar, Kommunerna i Kalmar län har slutit ett ramavtal att köpa miljöbilar, KLT satsar på förnybara drivmedel i sina bussar, Regionförbundet i Kalmar driver elbilsprojekt tillsammans med Miljöfordon Syd, Bilhandlarna i länet blir allt mer miljöintresserade, Mercedes aviserar en offensiv satsning på biogas i hela landet - vi för diskussioner för upplägg i vår region, Diskussioner om biogas förs utöver ovan nämnda orter även i Borgholm, Mörbylånga, Mönsterås, Vimmerby och Västervik. Skördefesten på Öland önskar visning av miljöbilar m.m. m.m. MEN visst kan saker ske ännu snabbare! [/b]
Merceders och Eon är på kan jag meddela.
Bland annat händer följande:
- Vi driver KLIMP-projektet med miljöbilsbidrag i Kalmar län.
- Vi driver projekt med bidrag till dem som sätter upp pump med förnybart drivmedel (främst etanol då det rör sig om för små pengar för biogas)
- Vi driver på för att Kalmar-modellen ska spridas inom hela EU = intresse
finns för vårt arbetssätt från EU-kommissionen!
- Vi samordnar utställning av miljöbilar 6-8 juni på Kalmar Slott.
- Vi tillsammans med Energikontor Sydost driver på för att skapa ett aktivt nätvek för satsning på gas i regionen.
- Exempelvis förs diskussioner med bilhandlare, även med en engagerad person på Länsstyrelsen i Kalmar, Stefan Haldorff att göra en biogasaktivitet till hösten i Kalmar för att få fler att köpa biogasbilar.
- En turné med fokus på gas diskuteras i samverkan med Biogas Syd, Eon, VW, Mercedes och Fiat som är tänkt att äga rum hos alla intresserade bilhandlare, främst Volkswagen, Fiat och Mercedes.
- Eon satsar på gas i regionen: Tankställe är på g i Kalmar, Karlshamn till
hösten, Karlskrona diskuteras till hösten eller i början av 2009, Växjö
diskuteras etc.
Avseende att debatten är stendöd i regionen - håller jag inte med om. Eon är på g, Regionförbundet i Kalmar satsar på miljöbilar, Kommunerna i Kalmar län har slutit ett ramavtal att köpa miljöbilar, KLT satsar på förnybara drivmedel i sina bussar, Regionförbundet i Kalmar driver elbilsprojekt tillsammans med Miljöfordon Syd, Bilhandlarna i länet blir allt mer miljöintresserade, Mercedes aviserar en offensiv satsning på biogas i hela landet - vi för diskussioner för upplägg i vår region, Diskussioner om biogas förs utöver ovan nämnda orter även i Borgholm, Mörbylånga, Mönsterås, Vimmerby och Västervik. Skördefesten på Öland önskar visning av miljöbilar m.m. m.m. MEN visst kan saker ske ännu snabbare! [/b]
Det ar inget dåligt resultat
Apropå organisationer så reflekterade jag som medlem i Svenska Naturskyddsföreningen över att dom är allt annat än pådrivande för biogas som fordonsbränsle. Förra numret av medlemstidningen innehöll närmast lovsång till etanolen som svar på en medlemsfråga. Det senaste numret innehåller en fråga om biogas och får som svar att det kan diskuteras om miljönyttan är störst vid gas som bränsle för personbilar eller för elproduktion. Nåt svammel om lämpligheten i "dagens bi-fuel bilar" tror jag det stod.
Moderna bilar är optimerade för gas och har bensin som reservbränsle. Biogas är nära på koldioxidneutralt. Kväveneutralt. Lustgasutsläppen är låga så länge man inte producerar gasen med grönodling. Metanutsläppen till atmosfären minskar om man tar till vara gasen istället för att släppa den rätt ut från deponier mm. Lokalproducerad gas minskar transportbehov för petroleumprodukter. Biogas behöver inget raffinaderi och genererar således inga utsläpp där osv. Undrar om SNF och Gröna bilister gått ihop

Apropå organisationer så reflekterade jag som medlem i Svenska Naturskyddsföreningen över att dom är allt annat än pådrivande för biogas som fordonsbränsle. Förra numret av medlemstidningen innehöll närmast lovsång till etanolen som svar på en medlemsfråga. Det senaste numret innehåller en fråga om biogas och får som svar att det kan diskuteras om miljönyttan är störst vid gas som bränsle för personbilar eller för elproduktion. Nåt svammel om lämpligheten i "dagens bi-fuel bilar" tror jag det stod.
Moderna bilar är optimerade för gas och har bensin som reservbränsle. Biogas är nära på koldioxidneutralt. Kväveneutralt. Lustgasutsläppen är låga så länge man inte producerar gasen med grönodling. Metanutsläppen till atmosfären minskar om man tar till vara gasen istället för att släppa den rätt ut från deponier mm. Lokalproducerad gas minskar transportbehov för petroleumprodukter. Biogas behöver inget raffinaderi och genererar således inga utsläpp där osv. Undrar om SNF och Gröna bilister gått ihop

VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Jag har också reagerat på de märkliga insändarsvaren i Svenska Naturskyddsföreningens medlemstidning. Har gått och funderat på vad jag ska skriva till dem men inte riktigt kommit till skott än.
I senaste numret av "Sveriges Natur", som Jonas kommenterar, skriver de i o.f.s. att produktionen av biogas måste öka, men de frågar sig var biogasen gör mest nytta - för elproduktion (och värme?) i stora anläggningar med effektiv förbränning eller som fordonsbränsle. Vad svarar man på det?
Det är klart att förbränningen i sig är effektivare i en stor anläggning, men sådana anläggningar kan ju också drivas av fasta biobränslen (flis, halm, m.m.). Jag tror att så länge vi inte har elbilar på bred front, måste vi använda alla möjliga sätt för att komma bort från fossilbränslen för fordon. Då har vi inte råd att låta bli att använda ett så fantastiskt bränsle som biogas även som fordonsbränsle. Förutom klimatfördelarna och fördelarna med lokalt producerat bränsle, finns det i dagsläget heller inget annat bränsle som ger så låga utsläpp av hälsoskadliga ämnen.
Det skulle vara bra att få lite fler argument att ta med i en insändare till Sveriges Natur.
I senaste numret av "Sveriges Natur", som Jonas kommenterar, skriver de i o.f.s. att produktionen av biogas måste öka, men de frågar sig var biogasen gör mest nytta - för elproduktion (och värme?) i stora anläggningar med effektiv förbränning eller som fordonsbränsle. Vad svarar man på det?
Det är klart att förbränningen i sig är effektivare i en stor anläggning, men sådana anläggningar kan ju också drivas av fasta biobränslen (flis, halm, m.m.). Jag tror att så länge vi inte har elbilar på bred front, måste vi använda alla möjliga sätt för att komma bort från fossilbränslen för fordon. Då har vi inte råd att låta bli att använda ett så fantastiskt bränsle som biogas även som fordonsbränsle. Förutom klimatfördelarna och fördelarna med lokalt producerat bränsle, finns det i dagsläget heller inget annat bränsle som ger så låga utsläpp av hälsoskadliga ämnen.
Det skulle vara bra att få lite fler argument att ta med i en insändare till Sveriges Natur.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Du har helt rätt i detta, Stålis. Idag borde all biogas omvandlas till fordonsgas eftersom biogasen ur miljösynpunkt är det klart bästa bränslet. Då skulle snart bilarnas utsläpp av växhusgaser minska radikalt.Stålis wrote:Jag tror att så länge vi inte har elbilar på bred front, måste vi använda alla möjliga sätt för att komma bort från fossilbränslen för fordon. Då har vi inte råd att låta bli att använda ett så fantastiskt bränsle som biogas även som fordonsbränsle. Förutom klimatfördelarna och fördelarna med lokalt producerat bränsle, finns det i dagsläget heller inget annat bränsle som ger så låga utsläpp av hälsoskadliga ämnen.
Det går också att anföra att visserligen är det mer effektivt att bränna upp biogasen, men utvecklingen av gasmotorer är fortfarande i sin linda. De kommer med tiden att bli alltmer effektiva. Den dagen då vi har tillräckligt många tankstationer kommer förbrukningen gå ner ytterligare. Då behöver inte gasbilarna ha någon bensintank och komprimeringen i motorn kan därmed ökas.
Last edited by Sven on 2008-04-10, 23:07, edited 1 time in total.
Opel Zafira CNG -08
Fullhybrid + biogas = sant?
Riktigt intressant blir det ju om man ser biogasen som ett komplement till eldrift i bilar. Redan nu har ju Volvo en konceptbil som är en "fullhybrid", dvs en bil som helt och hållet drivs från elbatteri, men som dessutom har en inbyggd förbränningsmotor för laddning av batterierna när man inte har tillgång till elnätet, tex under långa resor. Förbränningsmotorn laddar batterierna när de börjar bli tomma, och batterierna i sin tur driver alltså elmotorn.
Volvos konceptbil har en motor som drivs med E85 eller om det var ren etanol, jag minns inte exakt. Men om man i stället sätter in en optimerad biogasmotor så får man ju en lösning som både är renare och dessutom koldioxidneutral på ett sätt som aldrig en etanolmotor kan bli.
Enligt gasföreningen så är det ju aldrig mer än någon fjärdedel av dagens bränsleförbrukning som kan ersättas med biogas från avfall, det finns ju en gräns för hur mycket man kan optimera en förbränningsmotor. Men den ekvationen tror jag skulle gå ihop ganska väl med kombinationen fullhybrid/biogashjälpmotor: tre mil på el och en mil på reservkraft i form av biogas.
Fördelen med en sån här lösning är att den är möjlig att använda globalt -den kräver tex inte mängder med skogsråvara såsom svartluten eller biometanolen gör. Allt man behöver för att det ska bli hållbart är en massa folk på toaletten, naturbetande kor och några extra vindkraftverk. Och det kan även ett land som Nederländerna skaka fram.
Det förvånar mig att Naturskyddsföreningen och andra aktörer i Sverige så sällan försöker se problemet från det globala perspektivet. Man talar om svartlut och metanol från skogsråvara, och det är väl bra men det är ju lösningar som bara kommer att fungera i Sverige...
Volvos konceptbil har en motor som drivs med E85 eller om det var ren etanol, jag minns inte exakt. Men om man i stället sätter in en optimerad biogasmotor så får man ju en lösning som både är renare och dessutom koldioxidneutral på ett sätt som aldrig en etanolmotor kan bli.
Enligt gasföreningen så är det ju aldrig mer än någon fjärdedel av dagens bränsleförbrukning som kan ersättas med biogas från avfall, det finns ju en gräns för hur mycket man kan optimera en förbränningsmotor. Men den ekvationen tror jag skulle gå ihop ganska väl med kombinationen fullhybrid/biogashjälpmotor: tre mil på el och en mil på reservkraft i form av biogas.
Fördelen med en sån här lösning är att den är möjlig att använda globalt -den kräver tex inte mängder med skogsråvara såsom svartluten eller biometanolen gör. Allt man behöver för att det ska bli hållbart är en massa folk på toaletten, naturbetande kor och några extra vindkraftverk. Och det kan även ett land som Nederländerna skaka fram.
Det förvånar mig att Naturskyddsföreningen och andra aktörer i Sverige så sällan försöker se problemet från det globala perspektivet. Man talar om svartlut och metanol från skogsråvara, och det är väl bra men det är ju lösningar som bara kommer att fungera i Sverige...
Volvo S60 Bi-Fuel 2004
Nu vill inte jag vara den stora pessimisten här, men att ersätta all biltafik med elbilar kräver ganska absurda mängder el-energi: totalt förbrukas ca 100 TWh energi i transportsektorn, att jämföra med t.ex. den totala elförbrukningen på ca 130 TWh (varav kärnkraft ca 65 TWh)... vi skulle med andra ord behöva DUBBLA energiproduktionen. Inte helt lätt med vindkraft i mina ögon...Gaston wrote:... Allt man behöver för att det ska bli hållbart är en massa folk på toaletten, naturbetande kor och några extra vindkraftverk.
100 TWh i transportsektorn? Hur är beräkningen gjord? Är energimängden beräknad vid användning av förbränningsmotorer? Tänk på att eldrift är mycket mer energieffektiv och vid övergång till eldrift krävs betydligt mindre mängd energi än vid drift med förbränningsmotorer. I en förbränningsmotor utnyttjas bara ca 35 % av energin till rörelseenergi, resten blir värme eller oförbränt. I en elmotor får man ut runt 90 % av energin.
Detta skulle ge ett behov av 30-40 TWh för alla elbilar. Har dessutom hört att eftersom elbilar till stor del laddas på natten då energiförbrukningen i samhället minskar kraftigt, så finns det så gott om ledig kapacitet att någon utbyggnad inte skulle behövas. I alla fall inte mer än marginellt.
Detta skulle ge ett behov av 30-40 TWh för alla elbilar. Har dessutom hört att eftersom elbilar till stor del laddas på natten då energiförbrukningen i samhället minskar kraftigt, så finns det så gott om ledig kapacitet att någon utbyggnad inte skulle behövas. I alla fall inte mer än marginellt.
Att tänka på i sammanhanget är att en massa bränsletransporter också försvinner från vägarna när bilarna tankas via "sladd".
Det innebär att det försvinner en del från de 130 Twh som nämndes ovan.
Andra synergi effekter är tankstationer och raffinaderier som kommer att kräva mindre energi.
Det innebär att det försvinner en del från de 130 Twh som nämndes ovan.
Andra synergi effekter är tankstationer och raffinaderier som kommer att kräva mindre energi.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012