tar gasbilar mer olja

Diskussioner om specifika bilmodeller.
kristoffer
Posts: 1
Joined: 2008-01-31, 09:08

tar gasbilar mer olja

Post by kristoffer »

hej jag köpte nyligen s60 bifuel efter 1500mil tog den 1liter olja det är 06 och har gått 3000 nu ,aha vill bara dela erfarenhet med mig direkt när bilen låstes så blinkade el - låstes upp blinkar på volvo sa dem att stänga motorhuved igen det brukar hjälpa och det hjälpte.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Jag har märkt att min Opel Astra förbrukar en del olja. Uppskattningsvis ca 2 liter per 1000 mil. Det är mer än mina två tidigare bilar som var en golf och en fiat regatta. Dock långt ifrån den Volvo 142:a jag hade kring 1990. Den krävde ungefär 1 liter per 40 mil. Dvs man fyllde olja lika ofta som man tankade. På Fiaten behövde jag aldrig fylla på någon olja.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Larfor - det låter mycket? Har hittills kört ca 4000 mil och inte fyllt på mer olja än kanske ca 1 liter eller så. Har din bil gått långt?
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Nej den har inte gått särskilt långt; 10 500 mil. När jag köpte den hade den gått ca 6 500 mil. Jag har ju haft en del problem med läck på topplockspackning och krångel med gasdriften också. Kanske var den illa skött av förre ägaren eller nåt.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Min V70 Bi-Fuel (8000 mil) har aldrig dragit någon olja vad jag sett på oljestickan. Oljan byts var 1000:e mil ungefär då jag inte kör mer på ett år och oljan är anmärkningsvärt ren hela tiden, vilket lär bero på det rena bränsle som (bio)gasen är. Lite skillnad mot den svarta sörja som jag tappar ur brorsans bensinbil lite då och då...
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Min S60 hämtade jag ut ny.. och innan första servicen så fyllde jag på en liter olja totalt då det närmade sig mini strecket... Har inte kollat sen min sista service nu.. Men när man kör korta avstånd med kall bil så drar bilen mer olja än normalt.. Jag har 1.5 mil till jobbet så jag kör rätt många korta avstånd.. Sen gick min bil rätt hårt vissa stunder också...

Nu måste jag lägga mig här.. flickvännen drar i mig.. ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Post by batti »

Jag har en S60 02:a Gått 12000 mil. Kör ett par korta körningar på max 2 mil dagligen.
Jag har på mina 4000 mil ALDRIG behövt fyllt olja. Kommer förhoppningsvis aldrig behöva heller!

Hmmm, jag har inte bytt torkarna på länge... jag har inte bytt något alls faktiskt...
S60: Image
Fiat Punto: Image
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Post by batti »

Rättning: nu bytte jag en lampa i nummerskyltsbelysningen :-)

När jag bytte olja denna gången så bytte jag viskositet till 0W-30.
Denna olja skulle visst kunna minska förbrukningen någon procent och används till bilar som t.ex. Prius. (med många start/stopp)

Det KÄNNS som att bilen går bättre, den känns stark på tomgång på 2:a och 3:e vxl t.ex. Det skulle kunna förklaras av den lägre viskositeten som sägs minska motståndet i motorn. (kan man jämföra med att trampa vatten i en pool?)

jaja, jag får väl fortsätta mäta förbrukning och rapportera ev. vinst
S60: Image
Fiat Punto: Image
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Har nu fått ordning på problemet med den ryckiga och ojämna gången :) , läs i denna tråd http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?p=4511#4511

Fick samtidigt höra av mekanikern att det varit problem med hög oljeförbrukning på många Astror och att det medfört många garantiåtgärder. Detta oavsett om de gått på bensin eller gas.
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Vår Golf BiFuel började pipa om mer olja efter 200 mil. Hällde i en liter och efter ca 100 mil pep den igen så jag fyllde på ytterligare 0,5 liter. Låter lite mycket eller?
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

MartinF wrote:Vår Golf BiFuel började pipa om mer olja efter 200 mil. Hällde i en liter och efter ca 100 mil pep den igen så jag fyllde på ytterligare 0,5 liter. Låter lite mycket eller?
hmm .. beror på.. fyllde du upp till max strecket med den där litern olja? låter mysko att den börjar pipa efter du fyllt på 1lit o sen kört 100 mil... har du kollat oljan efter du fyllde på 0,5lit.. var på stickan är nivån nu?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Jag har kört ca 6000mil med vår V70 och kanske 5000mil med Astran och aldrig fyllt på olja. De gör de väl vid servicen :?: :wink:
Jag har däremot noterat att i Zafiran står oljeförbrukningen angiven och det har jag aldrig sett förut :?
Jag får kolla manualen igen men jag tror det var 0,6l/1000km vilket är ganska mycket...

Mvh /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag kollar min olja lite då och då och har aldrig märkt att den sjunkit något alls. Antar att de fyller på ny vid service.

(Senast hade jag dock rätt mycket gult gojs (vattenskadad olja) i påfyllningstappen - verkar dock inte komma från oljan nere i motorn).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Kollade f f g oljan på min Zafira igår efter ca 540 mil. Det fanns gott om olja (vet dock ej hur mycket det fanns när jag tog ut bilen). Bilen bara 6½ månad gammal dvs inte servad ännu.
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Håkan wrote:Jag har kört ca 6000mil med vår V70 och kanske 5000mil med Astran och aldrig fyllt på olja.

Jag får kolla manualen igen men jag tror det var 0,6l/1000km vilket är ganska mycket...
Oljeförbrukningen kan variera mycket mellan olika individer (med samma motortyp), själv har jag haft bilar som man aldrig har behövt fylla på till de som behövt ca: 1 liter mellan service intervallen (detta gäller inkörda motorer).
Nya motorer kan däremot dra mycket olja de första milen i alla fall till första servicen.
Last edited by Göran on 2008-04-08, 23:56, edited 2 times in total.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Post by bi-fuel classic »

Hade en Volvo 145 en gång (80talet) som man var tvungen att kolla bensinen mellan oljepåfyllningarna, 1l olja på 30mil !!. Vågade knapp motorbromsa. Bilarna bakom försvann i rökmolnet när jag tryckte på gasen igen. Ok det är historia!!
Men nyare bilar den senaste 20 åren har jag aldrig fyllt olja på mellan servicarna ingen märkbar förbrukning på stickan vad jag minns
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Har kollat lite mer noggrannt nu och vår Golf BiFuel -03 drar ungefär 1 liter olja per 200 mil. Jag tycker att det verkar vara skitmycket!

Surt att garantin (3 mån eller 500 mil) gått ut pga att vi nu kört nästan 700 mil, men å andra sidan fick vi ju bilen full med olja så vi har ju inte märkt det förrän den sista tiden.

Är detta något man ska vara orolig för? Vad kan det bero på?
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Golfen är oljetörstig, min kanske inte konsumerar fullt så mycket som en liter per 200 mil som du anger men visst går det en del. Väldigt mycket jämfört med vad jag är van vid från andra bilar. Det beror säkert en del på vad för olja man kör på, vi har den av verkstäderna rekommenderade longlife-kvaliten men den är inte lätt att hitta alla gånger.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Vi kör också på LongLife-oljan. Castrol närmare bestämt. Köper den på Mekonomen, som hävdar att Atteviks (VW-handlaren) köper in samma olja.

Det minskar ju dock den ekonomiska vinsten med gasbil när det kostar 1 kr/mil bara i olja! Den ligger ju på 200 kr/liter.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Varför köpa dyr olja när den drar så mycket? Med så stor omsättning lär oljan inte bli gammal och smutsig. Jag hade en Astra där jag fick tanka olja och fylla på bensin. Köpte billig olja på Biltema. Den såg inte dålig ut när jag bytte filter.

Däremot är det tråkigt miljömässigt att det går åt så mycket olja. Det låter ju som det är något galet med bilen som är värt att kolla upp.
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

Min gamla Astra (-95) tog mycket olja efter att jag köpt den. Tydligen ett känt fenomen på dem när de gått runt 15000mil. Detta berodde på dåliga ventiltätningar och i mitt fall resulterade det i en havererad avgasventil och en topplocksrenovering.

Efter renoveringen har oljeförbrukningen miskat men man måste ändå kolla med jämna mellanrum (när man känner att den börjar bli slö :) ), instruktionsboken säger ju att den ska dricka en del, dock osäker på hur mycket.
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Enligt de tre VW-verkstäder jag vatir i kontakt med så är det fullt normalt för Golf (Gas eller ej) och inget fel alls...
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Hur stor blir miljöpåverkan av denna oljeförbrukning? Rent koldixiodmässigt är det ju försumbart jämfört med bensinen som går åt vid starter etc. Men släpps det ut en massa "skit" när bilen drar mycket olja eller förbränns den?
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

MartinF wrote:Hur stor blir miljöpåverkan av denna oljeförbrukning? Rent koldixiodmässigt är det ju försumbart jämfört med bensinen som går åt vid starter etc. Men släpps det ut en massa "skit" när bilen drar mycket olja eller förbränns den?
Det kan väl knappast vara bättre om den förbränns? Okontrollerad förbränning av olja är inte det renaste man kan syssla med. Då lär väl till och med kontrollerad förbränning i en dieselmotor vara bättre?
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jonas wrote:Enligt de tre VW-verkstäder jag vatir i kontakt med så är det fullt normalt för Golf (Gas eller ej) och inget fel alls...
1lit för 200 mil för en bil låter extremt! .. Jag hade tyckt 1lit på 1000 mil var onormalt mycket... De måste väl va bättre kvalite än så på en bil?

Det kan man ju inte acceptera.. Man får ju kontrollera oljan ofta o ha med sig en stor dunk i bilen om man skall på bilsemester... För att inte tala om den extra kostnaden o föroreningen det innebär!
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply