tar gasbilar mer olja
-
- Posts: 1
- Joined: 2008-01-31, 09:08
tar gasbilar mer olja
hej jag köpte nyligen s60 bifuel efter 1500mil tog den 1liter olja det är 06 och har gått 3000 nu ,aha vill bara dela erfarenhet med mig direkt när bilen låstes så blinkade el - låstes upp blinkar på volvo sa dem att stänga motorhuved igen det brukar hjälpa och det hjälpte.
Jag har märkt att min Opel Astra förbrukar en del olja. Uppskattningsvis ca 2 liter per 1000 mil. Det är mer än mina två tidigare bilar som var en golf och en fiat regatta. Dock långt ifrån den Volvo 142:a jag hade kring 1990. Den krävde ungefär 1 liter per 40 mil. Dvs man fyllde olja lika ofta som man tankade. På Fiaten behövde jag aldrig fylla på någon olja.
Min V70 Bi-Fuel (8000 mil) har aldrig dragit någon olja vad jag sett på oljestickan. Oljan byts var 1000:e mil ungefär då jag inte kör mer på ett år och oljan är anmärkningsvärt ren hela tiden, vilket lär bero på det rena bränsle som (bio)gasen är. Lite skillnad mot den svarta sörja som jag tappar ur brorsans bensinbil lite då och då...
Min S60 hämtade jag ut ny.. och innan första servicen så fyllde jag på en liter olja totalt då det närmade sig mini strecket... Har inte kollat sen min sista service nu.. Men när man kör korta avstånd med kall bil så drar bilen mer olja än normalt.. Jag har 1.5 mil till jobbet så jag kör rätt många korta avstånd.. Sen gick min bil rätt hårt vissa stunder också...
Nu måste jag lägga mig här.. flickvännen drar i mig..
Nu måste jag lägga mig här.. flickvännen drar i mig..
Rättning: nu bytte jag en lampa i nummerskyltsbelysningen
När jag bytte olja denna gången så bytte jag viskositet till 0W-30.
Denna olja skulle visst kunna minska förbrukningen någon procent och används till bilar som t.ex. Prius. (med många start/stopp)
Det KÄNNS som att bilen går bättre, den känns stark på tomgång på 2:a och 3:e vxl t.ex. Det skulle kunna förklaras av den lägre viskositeten som sägs minska motståndet i motorn. (kan man jämföra med att trampa vatten i en pool?)
jaja, jag får väl fortsätta mäta förbrukning och rapportera ev. vinst
När jag bytte olja denna gången så bytte jag viskositet till 0W-30.
Denna olja skulle visst kunna minska förbrukningen någon procent och används till bilar som t.ex. Prius. (med många start/stopp)
Det KÄNNS som att bilen går bättre, den känns stark på tomgång på 2:a och 3:e vxl t.ex. Det skulle kunna förklaras av den lägre viskositeten som sägs minska motståndet i motorn. (kan man jämföra med att trampa vatten i en pool?)
jaja, jag får väl fortsätta mäta förbrukning och rapportera ev. vinst
Har nu fått ordning på problemet med den ryckiga och ojämna gången , läs i denna tråd http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?p=4511#4511
Fick samtidigt höra av mekanikern att det varit problem med hög oljeförbrukning på många Astror och att det medfört många garantiåtgärder. Detta oavsett om de gått på bensin eller gas.
Fick samtidigt höra av mekanikern att det varit problem med hög oljeförbrukning på många Astror och att det medfört många garantiåtgärder. Detta oavsett om de gått på bensin eller gas.
hmm .. beror på.. fyllde du upp till max strecket med den där litern olja? låter mysko att den börjar pipa efter du fyllt på 1lit o sen kört 100 mil... har du kollat oljan efter du fyllde på 0,5lit.. var på stickan är nivån nu?MartinF wrote:Vår Golf BiFuel började pipa om mer olja efter 200 mil. Hällde i en liter och efter ca 100 mil pep den igen så jag fyllde på ytterligare 0,5 liter. Låter lite mycket eller?
Jag har kört ca 6000mil med vår V70 och kanske 5000mil med Astran och aldrig fyllt på olja. De gör de väl vid servicen
Jag har däremot noterat att i Zafiran står oljeförbrukningen angiven och det har jag aldrig sett förut
Jag får kolla manualen igen men jag tror det var 0,6l/1000km vilket är ganska mycket...
Mvh /
Jag har däremot noterat att i Zafiran står oljeförbrukningen angiven och det har jag aldrig sett förut
Jag får kolla manualen igen men jag tror det var 0,6l/1000km vilket är ganska mycket...
Mvh /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Jag kollar min olja lite då och då och har aldrig märkt att den sjunkit något alls. Antar att de fyller på ny vid service.
(Senast hade jag dock rätt mycket gult gojs (vattenskadad olja) i påfyllningstappen - verkar dock inte komma från oljan nere i motorn).
(Senast hade jag dock rätt mycket gult gojs (vattenskadad olja) i påfyllningstappen - verkar dock inte komma från oljan nere i motorn).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Opel Zafira 04
Oljeförbrukningen kan variera mycket mellan olika individer (med samma motortyp), själv har jag haft bilar som man aldrig har behövt fylla på till de som behövt ca: 1 liter mellan service intervallen (detta gäller inkörda motorer).Håkan wrote:Jag har kört ca 6000mil med vår V70 och kanske 5000mil med Astran och aldrig fyllt på olja.
Jag får kolla manualen igen men jag tror det var 0,6l/1000km vilket är ganska mycket...
Nya motorer kan däremot dra mycket olja de första milen i alla fall till första servicen.
Last edited by Göran on 2008-04-08, 23:56, edited 2 times in total.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
-
- Posts: 55
- Joined: 2007-03-04, 11:40
- Location: Kungälv
Hade en Volvo 145 en gång (80talet) som man var tvungen att kolla bensinen mellan oljepåfyllningarna, 1l olja på 30mil !!. Vågade knapp motorbromsa. Bilarna bakom försvann i rökmolnet när jag tryckte på gasen igen. Ok det är historia!!
Men nyare bilar den senaste 20 åren har jag aldrig fyllt olja på mellan servicarna ingen märkbar förbrukning på stickan vad jag minns
Men nyare bilar den senaste 20 åren har jag aldrig fyllt olja på mellan servicarna ingen märkbar förbrukning på stickan vad jag minns
Har kollat lite mer noggrannt nu och vår Golf BiFuel -03 drar ungefär 1 liter olja per 200 mil. Jag tycker att det verkar vara skitmycket!
Surt att garantin (3 mån eller 500 mil) gått ut pga att vi nu kört nästan 700 mil, men å andra sidan fick vi ju bilen full med olja så vi har ju inte märkt det förrän den sista tiden.
Är detta något man ska vara orolig för? Vad kan det bero på?
Surt att garantin (3 mån eller 500 mil) gått ut pga att vi nu kört nästan 700 mil, men å andra sidan fick vi ju bilen full med olja så vi har ju inte märkt det förrän den sista tiden.
Är detta något man ska vara orolig för? Vad kan det bero på?
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
Golfen är oljetörstig, min kanske inte konsumerar fullt så mycket som en liter per 200 mil som du anger men visst går det en del. Väldigt mycket jämfört med vad jag är van vid från andra bilar. Det beror säkert en del på vad för olja man kör på, vi har den av verkstäderna rekommenderade longlife-kvaliten men den är inte lätt att hitta alla gånger.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Vi kör också på LongLife-oljan. Castrol närmare bestämt. Köper den på Mekonomen, som hävdar att Atteviks (VW-handlaren) köper in samma olja.
Det minskar ju dock den ekonomiska vinsten med gasbil när det kostar 1 kr/mil bara i olja! Den ligger ju på 200 kr/liter.
Det minskar ju dock den ekonomiska vinsten med gasbil när det kostar 1 kr/mil bara i olja! Den ligger ju på 200 kr/liter.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
Varför köpa dyr olja när den drar så mycket? Med så stor omsättning lär oljan inte bli gammal och smutsig. Jag hade en Astra där jag fick tanka olja och fylla på bensin. Köpte billig olja på Biltema. Den såg inte dålig ut när jag bytte filter.
Däremot är det tråkigt miljömässigt att det går åt så mycket olja. Det låter ju som det är något galet med bilen som är värt att kolla upp.
Däremot är det tråkigt miljömässigt att det går åt så mycket olja. Det låter ju som det är något galet med bilen som är värt att kolla upp.
Min gamla Astra (-95) tog mycket olja efter att jag köpt den. Tydligen ett känt fenomen på dem när de gått runt 15000mil. Detta berodde på dåliga ventiltätningar och i mitt fall resulterade det i en havererad avgasventil och en topplocksrenovering.
Efter renoveringen har oljeförbrukningen miskat men man måste ändå kolla med jämna mellanrum (när man känner att den börjar bli slö ), instruktionsboken säger ju att den ska dricka en del, dock osäker på hur mycket.
Efter renoveringen har oljeförbrukningen miskat men man måste ändå kolla med jämna mellanrum (när man känner att den börjar bli slö ), instruktionsboken säger ju att den ska dricka en del, dock osäker på hur mycket.
Hur stor blir miljöpåverkan av denna oljeförbrukning? Rent koldixiodmässigt är det ju försumbart jämfört med bensinen som går åt vid starter etc. Men släpps det ut en massa "skit" när bilen drar mycket olja eller förbränns den?
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
Det kan väl knappast vara bättre om den förbränns? Okontrollerad förbränning av olja är inte det renaste man kan syssla med. Då lär väl till och med kontrollerad förbränning i en dieselmotor vara bättre?MartinF wrote:Hur stor blir miljöpåverkan av denna oljeförbrukning? Rent koldixiodmässigt är det ju försumbart jämfört med bensinen som går åt vid starter etc. Men släpps det ut en massa "skit" när bilen drar mycket olja eller förbränns den?
1lit för 200 mil för en bil låter extremt! .. Jag hade tyckt 1lit på 1000 mil var onormalt mycket... De måste väl va bättre kvalite än så på en bil?Jonas wrote:Enligt de tre VW-verkstäder jag vatir i kontakt med så är det fullt normalt för Golf (Gas eller ej) och inget fel alls...
Det kan man ju inte acceptera.. Man får ju kontrollera oljan ofta o ha med sig en stor dunk i bilen om man skall på bilsemester... För att inte tala om den extra kostnaden o föroreningen det innebär!