Lite newbee frågor :)

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Thomas Johnson

Lite newbee frågor :)

Post by Thomas Johnson »

Tjenare Forumet!

För och främst vill jag tackar för allt bra ni skriver, tips och dyl som övertygade mig att gas is the way to go. Var länge innne på att köpa en etanol bil, men det blev en Punto Bi-Power istället. :)
Detta gör mig till den andra Puntoägaren på forumet om jag inte missförstått det hela :)

Har dock en fråga som förbryllar mig lite. Tanken på en Punto skall enligt Fiats hemsida hålla 11kg gas. Pumpstationen trycker i allt ifrån 13-15kubik varje gång jag tankar. Gömmer mig bakom pumpen varje gång och hoppas att bilen inte skall sprängas :)
Vad jag undrar är igentligen, Nm3 = x kg?

För det andra så vill jag bara fråga om verkningsgraden är sämre på Biogas än Naturgas?

// Thomas
Johan

Post by Johan »

Välkommen, kul att du fått användning av forumet!

1Nm3 väger c:a 0.8kg. Så jag tror du kan vara ganska lugn när du tankar :-D

Verkningsgraden för biogas och naturgas är den samma. Naturgas innehåller dock lite mer energi.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
taz

Post by taz »

Med andra ord.. Du kan köra lite längre på en tank Naturgas jämfört med Biogas. Men Biogas är det helt klart miljövänligaste alternativet att tanka!

Var bor du nånstanns?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
batti

Post by batti »

Kul Thomas, då kan du börja kolla hur mycket din Punto drar också - så har jag någon att jämföra med!

KVD?
S60: Image
Fiat Punto: Image
Thomas Johnson

Post by Thomas Johnson »

Jag bor i Göteborg och ja, bilen köpt på KVD. :)

Då finns det ingentligen ingen idé att tanka naturgas då? Kan ju inte röra sig om jätte många kilometer. Vet dock inte vart i götet man gör detta.

Jag jobbar vid StigCenter så det smidigt att ta tappen vid ringön och sen tunneln :)

Har haft lite koll på tanken och tror jag fått fram att den dra 0.45->0.50 nm ungefär. Körde för fort på motorvägen häromdagen på bensin, fick upp lillebilen i 160 km/tim men då drog den runt 1.5 till 1.8 liter milen :D

Som att köra kompisens Camaron :)
torkel

Post by torkel »

Du kan inte tanka biogas i Gbg. Eller rättare sagt: Man kan skaffa ett GrönGas-avtal med Fordonsgas vilket funkar på samma sätt som grön el. Problemet är att det kostar extra.
Thomas Johnson

Post by Thomas Johnson »

Hur funkar det då? Hur mycket extra snackar vi om då?
torkel

Post by torkel »

Thomas Johnson wrote:Hur funkar det då? Hur mycket extra snackar vi om då?
Minns inte vad det kostade. Klicka länken "Avtal om biogas" på Fordonsgas' webb så kan du få svar.
Post Reply