Ojämnt varvtal på tomgång, varför?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Ojämnt varvtal på tomgång, varför?

Post by Sven »

Senast när jag hade tankat min Zafira hade jag under någon mil problem med tomgången. Den ligger normalt på ca 800 varv, men den varvade upp till ca 1500 och därefter ner till ca 500 varv och så upp till ca 1500 varv igen. När någon växel låg i var det inga problem. Jag fick motorstopp ett par gånger. Efter någon mil försvann detta problem.

Vad kan det ha berott på? Hade jag fått luft eller fukt i tanken? Gjorde jag något fel vid tankningen?
Opel Zafira CNG -08
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Precis så betedde sig min Volvo när spjällhuset var smutsigt. Rengöring löste det problemet. Återkommer det så bör du kanske kolla med en Opelverkstad om det kan finnas närliggande förklaringar på Zafiran för det kan vara problematiskt på flera sätt... Fast din bil är såpass ny så jag tror kanske inte just på smuts
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jag har samma problem med min Zafira, har skivit om det i forumet förut. Det har blivit bättre (men aldrig helt bra) när tändstiften är nybytta.

Har haft bilen inne för det en gång och dessutom tittade de på det på servicen. Båda gångerna har de bytt tändstift, men inte lyckats åtgärda felet helt. Både jag och verkstaden har misstänkt mjukvarufel, men att uppdatera mjukvaran har inte hjälpt.

Tändstiftbyten ska göras dubbelt så ofta på gasbilarna som på bensinarna (var 3000:e mil), så jag misstänker att det finns något latent problem någonstans. Bra att veta att fler har problem. Ska ringa Opel och kolla upp det.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jag lyckas inte komma fram till Opel. Ringer det nummer som finns på deras webb och på Gula Sidorna, men kopplas automatiskt till Opel Assistance. Skumt.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Hade mycket problem med ojämn gång på min Astra. Byte av tändstift och tändkassett löste problemet. läs i denna tråd http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?p=4511#4511
Post Reply