Bilen blir slöare på gas

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Salle
Posts: 3
Joined: 2005-09-28, 11:59

Bilen blir slöare på gas

Post by Salle »

När man kör med etanol i etanolbil så blir den lite piggare. SAAB 9-5 får hela 30hk extra! Hur är det när man kör på gas? Jag har hört att bilen blir slöare av det?
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Enligt Volvos uppgifter ska en S80/S60/V70N Bi-Fuel ge 140 hk vid 4500 rpm vid bensindrift och 140 hk vid 5800 rpm vid gasdrift, dvs samma maxeffekt men vid olika varvtal. Max vridmoment är 220 Nm vid 3300 rpm vid bensindrift och 192 Nm vid 4500 rpm vid gasdrift.

Jag har själv en V70N Bi-Fuel -03 och ja, den känns lite slöare vid gasdrift, men inte så att det stör mig på något sätt. Jag kör nästan bara på gas så jag tänker inte ens på det...

Orsaken till det hela kanske är att motorn är optimerad för det sämre bränslet, dvs bensinen med sitt oktantal på 95 jämfört med gasens oktantal på 130?
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Jo, det stämmer att den kan upplevas slöare. Accelerationen 0-100 är samma för gas och bensin, men eftersom gasen ger sämre vridmoment på lägre varv - som AndersH skriver - kan man tycka att det är märkbart "slött". Om man nu nödvändigtvis vill plåga afalten :wink: kan man tillämpa litet sportigare växling, dra på med "full platta" och högre varv innan man växlar upp. Då tycker jag definitivt inte att den är slö, man brukar lämna de flesta bakom sig.

Sedan är det en annan sak att det körsättet inte är ekonomiskt, milt uttryckt. Men det gäller ju för alla bränslen, även bensin.

Liksom AndersH kör jag enbart på biogas, och tänker inte på det där med sämre vridmoment. Den effekt man får vid "snäll" körning räcker gott, och det mår ekonomin också gott av. Och det är ju ett bra skäl till att köra snällt
:wink:
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Jag märker ingen större skillnad!

Köpte en Volvo V70 Bi-fuel aut -03 i Juni i år och har kört ca 500 mil med den.
Jag försöker köra på biogas så mycket det går, men vid ett par tillfällen när vi varit på långturer där det inte finns gas har jag blivit tvungen att köra på bensin. Och som sagt var, jag märker ingen skillnad.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Vid "normal" körning tycker inte jag heller att det är någon skillnad. Det är vid acceleration från lågt varv utan att växla ned som det märks. Det är möjligt att automatlådan minskar skillnaden, den växlar ju ned om du vill accelerera. Om jag håller 50 km/tim på 4:an med min manuella och ger full gas, kommer den att öka märkbart sakta i början för att sedan "skjuta i väg" när varvtalet nått höjder där större vridmoment kommer.

Liksom du kör jag bara på biogas, och man blir ju van vid vad som gäller. Och det räcker mer än väl för mig :wink:
Salle
Posts: 3
Joined: 2005-09-28, 11:59

Post by Salle »

ok, då vet jag. Det verkar inte så farligt som jag trodde först.
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Provkörde en V70 häromdagen och klart nöjd med den. Märkte ingen skillnad i prstanda när jag växlade mellan bensin och gas. Inte heller märktes det när jag bytte bränsle. Den hade automat, en mycket positiv upplevelse.
Eons rådgivare sa att man kom ca 20-25 mil på en gastank fast en arbetskamrat säger att han kommer max 18 mil på en tank.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

anders wrote: Eons rådgivare sa att man kom ca 20-25 mil på en gastank fast en arbetskamrat säger att han kommer max 18 mil på en tank.
Det där beror på åtminstone tre saker; körsätt, vad man tankar och hur pass bra tryck det är i gasmacken.

Jag kör så gott som uteslutande på ren biogas eftersom jag håller till i Kristianstadstrakten. Att ens nämna naturgas i vår kommun är väl som att svära i kyrkan... :wink: Biogasen har ju något sämre energiinnehåll än naturgasen. Jag kör normalt mer än 20 mil på en fyllning, oftast närmare 25 (har aldrig kört tomt så att den slagit om till bensin). På annat forum finns en kille som brukar komma över 30 mil på biogas, men det är nog litet väl stillsam körning för mig.

När jag hämtade bilen var den fulltankad med gas, med all säkerhet naturgas för jag körde 30 - 35 mil innan jag fick gaskortet, och den slog aldrig om till bensindrift.

Det varierar ibland hur mycket gasmacken orkar trycka in i tanken, råkar man komma vid "lågtryck" får man inte lika mycket som när det är fullt tryck i anläggningen. I Kristianstad är inte variationen så stor vad jag märkt, men den finns.

Och - givetvis - med tung gasfot och aggressiv körstil minskar körsträckan, särskilt i stadstrafik.
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Han kör på biogas och tankar alltid på samma mack, jag vet inte hur han kör men jag kan tänka mig att han inte är lätt på foten :lol: .
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Tjuvstopp?

Post by moraola »

Jag hämtade ut en ny V70 Bi-fuel förra veckan. Den fungerar över förväntan. Jag har dock en liten fundering.
Vid gasdrift råkar jag ibland ut för tjuvstopp i gatukorsningar. När man sen startar får man köra lite längre på startmotorn för att den skall hoppa igång. Är det fler som känner igen sig?
Är det gasdriftens lägre vridmoment som ger sig till känna på detta vis?
Att man får köra längre på startmotorn, kan det bero på att motorn startar på gas i dessa lägen? Någon som vet?
V70 Bi-fuel -07
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Re: Tjuvstopp?

Post by åsaboe »

moraola wrote:J
Vid gasdrift råkar jag ibland ut för tjuvstopp i gatukorsningar. När man sen startar får man köra lite längre på startmotorn för att den skall hoppa igång. Är det fler som känner igen sig?
Grattis till nya bilen!

Jag känner igen de där tjuvstoppen, jag råkade ut för samma sak i början. Jag ändrade helt enkelt startsätt i korsningar - aningen mer gaspådrag vid start, och sedan har det nästan aldrig hänt. Enstaka gånger här hemma på trånga parkeringen vid fullt rattutslag och inget gaspådrag, då kan den stanna.

Min tar också något extra varv med startmotorn sådana gånger, men den slår alltid om till bensindrift så jag vet inte vad det beror på. Gasen kanske pyser iväg snabbt så att den måste pumpa bensin en stund innan det finns bränsle att tända?
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Samma här, jag får gneta länge på startmotorn efter ett tjuvstopp med min V70. Jag har därför (precis som åsaboe) lärt mig att gasa lite extra vid start från stillastående.
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Ibland, men inte alltid, behöver jag också låta startmotorn gå lite längre än vanligt efter ett tjuvstopp.

Angående tjuvstopp. Jag har en V70 manuell från -02 och i början hade jag problem med att motorn kunde stanna när jag var på väg mot en korsning och jag (motor)bromsade...alltså inte när jag startar från stillastående. Motorn dog bara när man körde helt enkelt. Jag hade även problem med ryckig gång vid några tillfällen. De här problemen försvann när jag uppgraderade mjukvaran för drygt ett år sedan. Enligt Bilia var det ett kännt problem och att den senaste mjukvaran skulle ordna det. När bilen var inne på service för några veckor sedan fick jag även bekräftat att den version jag har fortfarande är den senaste.

Jag vet inte vilken typ av tjuvstopp du haft, men man tycker ju att du borde ha senaste versionen av mjukvara med tanke på att bilen är ny.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

anderslofberg wrote:Enligt Bilia var det ett kännt problem och att den senaste mjukvaran skulle ordna det.
Är det samma mjukvara till Opel Astra tror du? Jag brukar nämligen ha likartat problem ibland. Den har aldrig stannat, men det händer då och då att gången blir ojämn när man kör iväg efter inbromsning vid t ex en korsning.
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

larfor wrote:
anderslofberg wrote:Enligt Bilia var det ett kännt problem och att den senaste mjukvaran skulle ordna det.
Är det samma mjukvara till Opel Astra tror du? Jag brukar nämligen ha likartat problem ibland. Den har aldrig stannat, men det händer då och då att gången blir ojämn när man kör iväg efter inbromsning vid t ex en korsning.
Jag har svårt att tro att det skulle vara samma mjukvara. Men det är bara mni gissning. Jag har hört att problem med gasspjället ger liknande problem. Kanske kan vara det?
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Tack för tipset. Ska nog be dem kolla vid nästa service.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Har nu fått ordning på problemet med den ryckiga och ojämna gången som blev värre med tiden :) , läs i denna tråd http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?p=4511#4511
Post Reply