Chippa BiFuel?
Chippa BiFuel?
Någon som försökt med detta? Är lite orolig för förbrukningen. Min V70 -03 som har 170-hästarsmotorn drar 0,95-1 l/mil under samma förhållanden som S80-BiFuelen drar 0,8-0,85 l/mil. Kör nästan uteslutande på gas och störs bara ibland av slöheten, men det vore idealiskt att kunna använda bensinknappen som en "turboknapp". Tror dock att de chip som finns påverkar motorn för bägge bränslena.
Ändrat: Fakta i ämnet tycks finnas i den här tråden http://www.gibgas-forum.de/read.php?f=13&i=190&t=190 . För de som, liksom jag, måste anstränga sig lite för att läsa tyska, handlar det i korthet om att chiptrimning tar bort strypningen som finns på 140-hästaren, men att man inte bör göra det på sin bi-fuel eftersom gasdriften ger högre temperatur vid förbränningen och man inte löst dessa värmeproblem.
Annars skulle förbrukningen nog inte bli något större problem eftersom bi-fuelen har högre utväxling...
Ändrat: Fakta i ämnet tycks finnas i den här tråden http://www.gibgas-forum.de/read.php?f=13&i=190&t=190 . För de som, liksom jag, måste anstränga sig lite för att läsa tyska, handlar det i korthet om att chiptrimning tar bort strypningen som finns på 140-hästaren, men att man inte bör göra det på sin bi-fuel eftersom gasdriften ger högre temperatur vid förbränningen och man inte löst dessa värmeproblem.
Annars skulle förbrukningen nog inte bli något större problem eftersom bi-fuelen har högre utväxling...
Olle - S80 Bi-fuel
Intressant, då var det lite som jag gissat, att Volvo begränsat gasspjället.
Min idé med att tvångsmata gasspjällets styrström via en kick-down pedal kanske funkar!
Då sparar man pengarna för chippet.
De första bi-fuel bilarna som kom var, om jag minns rätt, baserade på 170 hk-versionen, och det funkade väl?
Min idé med att tvångsmata gasspjällets styrström via en kick-down pedal kanske funkar!
Då sparar man pengarna för chippet.
De första bi-fuel bilarna som kom var, om jag minns rätt, baserade på 170 hk-versionen, och det funkade väl?
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL
Volvos första bifuelbilar var också baserade på 140-hästaren och gav 140 hästar vid bensindrift. Vid gasdrift ströps de ytterligare, till 115 hästar. En kick-downpedal borde ju vara idealisk, framförallt om den bara var aktiv vid bensindrift, så att man slapp oroa sig för följder av hög temp vid gasförbränning...
Olle - S80 Bi-fuel
Man skulle nog kunna montera en kick-down-switch från en bil med automatlåda, man känner ju tydligt när man trycker ner den så man kan styra det manuellt. Ett par dioder behövs kanske också så att man aldrig matar ström baklänges in i ECU:n.
Sen gäller det "bara" att leta reda på rätt sladd vid gasspjället och veta om den ska matas med 12V eller 5V....
Sen gäller det "bara" att leta reda på rätt sladd vid gasspjället och veta om den ska matas med 12V eller 5V....
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL
-
- Posts: 227
- Joined: 2006-09-18, 09:44
- Location: Stockholm
Lustgas brinner inte... N2O.BifuelManiac wrote:Hmm.. kan man tanka lustgas istället för biogas??
Nä, lustgas konsumeras lämpligast genom inandning!
Det finns en anledning till varför den heter "lachgas" (skrattgas) på tyska....
Funderar lite smått seriöst på att göra Volvon gladare med ett öppet luftfilter. Har ganska god erfarenhet av den enkla modifieringen. Speciellt på N/A motorer.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL