Äga Touran?

limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Äga Touran?

Post by limeburn »

Hej alla.
Är ny här och lika ny på gasbilar, men jag är helt inne på att köpa en Touran.
Såg den här tråden och var tvungen att "bumpa" den.
Det måste väl finnas någon på forumet som har en Touran och kan dela med sig av sina åsikter på ägandet, körandet och bränsleförbrukning.
Jag bor ju i Malmö så jag har aldrig speciellt långt till tankställen.

Tacksam för all input om Touranen.

Mvh
limeburn

Hoppsan, såg att jag skapade en ny tråd, sorry.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Äga Touran?

Post by taz »

limeburn wrote:Hej alla.
Är ny här och lika ny på gasbilar, men jag är helt inne på att köpa en Touran.
Såg den här tråden och var tvungen att "bumpa" den.
Det måste väl finnas någon på forumet som har en Touran och kan dela med sig av sina åsikter på ägandet, körandet och bränsleförbrukning.
Jag bor ju i Malmö så jag har aldrig speciellt långt till tankställen.

Tacksam för all input om Touranen.

Mvh
limeburn

Hoppsan, såg att jag skapade en ny tråd, sorry.
Har du provkört den? Jag tycker det verkar vara en liten men ändå väldigt rymlig bil! En nackdel som jag tycker är att motorvarvet är rätt högt i höga hastigheter som 90 och 110.. Jag har bara provkört bilen i 10-15min men reagerade på det. Men sen får man ju tänka på att det inte är nån tyst sedanbil heller.. Jag gillar designen och utseendet på den!
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Hej!

Jag har provkört bilen, köpte dock en Zafira istället. Touranens fördelar jfm Zafiran tycker jag var fr a en något högre kvalitetskänsla och en starkare motor. Nackdelarna den sämre gasräckvidden (blandad körning ca 31 mil mot Zafirans ca 41 mil, beror på att Zafiran drar mindre och rymmer mer) samt det högre priset. Men Touranen är defintivt en bra bil, och säljer hittills bättre än Zafiran.
Opel Zafira CNG -08
limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Post by limeburn »

Jo jag har provkört den en gång, också i en 10-15 min.
Ska försöka komma ihåg det med varvtalet och återkomma med en lekmanna-recension
Jag tänkte ta med mig frugan imorgon så att hon också får en titt på den.
(Mest för att hon ska tro att hon är med och bestämmer :lol: )
Jag gillar att den är rymlig och att man kan få den 7-sitsig (har 3 barn) även om dom 2 extrasätena mest funkar för barn.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

limeburn wrote: Jag gillar att den är rymlig och att man kan få den 7-sitsig (har 3 barn) även om dom 2 extrasätena mest funkar för barn.
Jag tror att Zafiran och Touranen har ungeför lika stora extrasäten. Jag trodde att dessa bara skulll funka för barn t o m 130 cm längd, men min 13- och 11-åring, de är ca 150 cm långa, sitter gärna på dessa platser vid långfärd.
Opel Zafira CNG -08
Rax
Posts: 10
Joined: 2008-03-08, 11:32

Post by Rax »

Hej, jag är ny på forumet.
Har haft en Touran i tre månader nu. Är mycket nöjd. Utmärkta utrymmen, bra komfort och kvaliteten känns ok.
Jag kör huvusakligen i Göteborg, stadskörning, mycket kallstarter, brukar tanka var 30:e mil, då går det på ca 20 kubik gas.
Landsvägskörning går snålt så länge man håller sig under 100 km/h, vilket väl iofs ligger i sakens natur om man ska köra sk miljöbil...
Detsamma kan man ju säga om varvtalet, klart att motorn är lite klen, det är ju också en fråga om att anpassa sin körning, miljöbil som sagt.
På fjällsemestern (nåja Värmland), med fyra i bilen och full packning, kom jag 45 mil på full tank biogas från Trollhättan.
Det går fint att lyfta ut vilken stol som helst i baksätet, så skidor kan man ha inne och slippa takboxar och annat junk.
Valet för mig var mellan Touran och Zafira avgjordes nog på att Zafiran kändes allmänt otight och att jag personligen tycker att Zafiran, ursäkta mig, är förskräckligt ful, men som sagt, det är ju en högst personlig sanning.
Bilen verkar bra, det finns bara en sak jag är riktigt missnöjd med, men det kanske man kan lära sig: Tanka bensin. Har pytsat i 5 resp 8 liter hittills, båda gångerna fick jag sakta, sakta, sakta fylla på droppe för droppe och lyckades ändå spilla över.
That's it.
Touran-GBG
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Rax wrote: Bilen verkar bra, det finns bara en sak jag är riktigt missnöjd med, men det kanske man kan lära sig: Tanka bensin. Har pytsat i 5 resp 8 liter hittills, båda gångerna fick jag sakta, sakta, sakta fylla på droppe för droppe och lyckades ändå spilla över.
That's it.
Asså.. Låter nästan som att röret ner till tanken är för litet eller något sånt? Autostoppen slog till hela tiden under tankningen antar jag?
Lösningen kan ju va att fylla från en reservdunk.. Men det är väl inte så kul o stå o göra det hela tiden..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Rax
Posts: 10
Joined: 2008-03-08, 11:32

Post by Rax »

Ja, det där är helt klart en felkonstruktion. Men, men, det funkar ju bra som ytterligare ett incitament till att ha gas i tankarna hela tiden...
Touran-GBG
limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Post by limeburn »

Hej igen
Var ute och provkörde den lite mer i fredags.
Mina små tankar om den är att jag tyckte varvtalet var något högt samt att kupéljudet var inte helt lågt heller. Annars har jag bara positiva åsikter om den (som späs på av Rax inlägg).
Har läst lite om den nya Passaten och den kommer ju med större tankar än Touranen så jag undrar om någon hört något om att Touranen kanske kommer med större tankar på -09:an.
Läste i Teknikens Värld (nr.3 2008) om Touranen och dom hängde också upp sig på att det skulle vara väldigt svårt att tanka bensin på den.
Summa summarum är att det kommer att bli en Touran.
Last edited by limeburn on 2008-03-10, 23:28, edited 1 time in total.
Rax
Posts: 10
Joined: 2008-03-08, 11:32

Post by Rax »

Det blir nog bra.
Min förra bil var en stor, stark lågvarvig (bensin-)Volvo, så brummandet kändes lite ovant till att börja med. Men det, och allt snack om dålig räckvidd på gasbilar, har gjort att jag nästan betraktar snålkörning som sport. Kanske inte så hipt som sport betraktat, men ganska tillfredställande. Inte minst med tanke på Fordonsgas som väl har högsta gaspriset i landet här i Göteborg.
Touran-GBG
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Rax wrote:Det blir nog bra.
Inte minst med tanke på Fordonsgas som väl har högsta gaspriset i landet här i Göteborg.
Då får du allt räkna bort hela Stockholmsområdet! Vid min senaste tankning, 5 mars, fick jag i Årsta (OKQ8) betala 11,38 kr/Nm3! :twisted:
Opel Zafira CNG -08
Rax
Posts: 10
Joined: 2008-03-08, 11:32

Post by Rax »

Ja, ja, man kanske inte ska gnälla på Fordonsgas. De har ju i alla fall gas i pumparna. Fast inte så mycket biogas...
Touran-GBG
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Låter härligt att du beslutar dig för Touranen.. Det är ju en snygg bil tycker jag.. Mycket snyggare än Opeln (sorry alla opel fans) :)

Det där med snålkörning som sport kan jag hålla med om.. Det är roligt.. hehe.. 32,6 mil kom jag idag på gastanken innan den gick över på bensin.. Då hade jag inte heller kört särskilt snålt i 4 av de milen då jag låg i 170 större delen av de 4mil:en då jag var väääldigt sen till en viktig grej.. Så man borde kunna komma upp i mer.. Resten av sträckan blev det 120 på motorvägen ner till Danmark. Där borde man också kunna göra en hel del. Ligga i 100km/h istället borde spara en hel del soppa .. eh gas.. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

taz: ja, ca 20-30%.... alltså 40 mil istället för 30.... med lite glädjekalkyl inberäknat! =)
limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Äntligen!!

Post by limeburn »

Hej alla
Nu har man äntligen varit och hämtat bilen. Har haft den sen igår och kört 35km!!! hittills. Kan bara säga att den är jag drömt om och lite till :lol: .
Jag får återkomma när jag har kört den lite mer och längre med en lite mer seriös recension.
Ska försöka få till spritmonitor i min profil också, nå´n som har det kanske kan förklara hur man gör eller är det bara att länka i signaturen?
Trevlig helg på er.

//Johan
Kikon
Posts: 10
Joined: 2008-10-05, 14:52

Post by Kikon »

Hej ! Jag är ny här och här kommer mitt första inlägg...:)

Ang. den lilla bensintanken i Touran och den krångliga påfyllningen av den samma...

Vad jag läst (kommer inte ihåg vart) så beror det helt enkelt på tyska skatteregler. Jag förmodar att man tänker som så att skall den ha någon typ av skatterabatt så skall det oxå vara obekvämt att köra på bensin.
Något som iof är ganska vettigt och man undrar ju hur svenska politiker tänker när dom ger tex. 40% i reduktion av förmånsvärdet på gasbilar som är lika lätta att köra på vanlig BF95 som gas. Man kan ju lätt inbilla sig att de gasbilar som finns till salu (bytbil.com) i norrland kanske inte är körda på gas sådär jättemycket...
Har en törstig Pegga 307 men nästa bil blir en med gas i...
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Välkommen hit, Kikon!

Du har helt rätt, de allra bästa gasbilarna ur miljösynpunkt är de som har en större räckvidd på gas än på bensin. Och om de dessutom är optimerade för gas, något som t ex gäller Opels monovalenta motorer, så stimulerar det ytterligare till gasanvändning. Men bor man i Norrland, så kan jag absolut förstå om man föredrar en gasbil med stor räckvidd på bensin, med tanke på bristen på gastankstationer.

Den dag det finns tillräckligt med gastankstationer skulle det f ö gå utmärkt att bara ha en gastank. Då skulle kompressionen i motorn kunna ökas ytterligare vilket skulle minske bränsleförbrukningen. Detta tillsammans med att gastanken blir större gör att räckvidden blandad körning borde kunna hamna runt 60 mil!
Opel Zafira CNG -08
limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Post by limeburn »

Ja då har man klarat av sin första tankning också. Gick alldeles utmärkt tack vare att man läst diverse trådar här på forumet.
Tanken var inte helt full när jag fick den så det blev lite rörigt när jag skulle fixa till spritmoniter, men det ger sig väl till slut.

Edit: Stort TACK till CNG-driver som skickade en lysande beskrivning på hur man får till spritmonitor i sin signatur.
VW Touran Ecofuel -08

Image
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

limeburn wrote:Ja då har man klarat av sin första tankning också. Gick alldeles utmärkt tack vare att man läst diverse trådar här på forumet.
Tanken var inte helt full när jag fick den så det blev lite rörigt när jag skulle fixa till spritmoniter, men det ger sig väl till slut.

Edit: Stort TACK till CNG-driver som skickade en lysande beskrivning på hur man får till spritmonitor i sin signatur.
Grattis till en trevlig bil
Hur många Nm3 får du i?
Har idag en V70 och en Zafira
Jag är trött på Volvon lilla tank och Opelns klena motor... :cry:
En kombination vore perfekt, kanske är Touran närmast :?:

Kan du vid nästa tankning skriva hur mycket du får i?

Ha det / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Post by limeburn »

Tack för det Håkan.
Jag har precis varit och fyllt upp gasen. Körde den helt tom för första och (förhoppningsvis) sista gången. Ville se hur mycket man fick i tom tank och hur det fungerade när den gick över till bensindrift. Övergången märktes inte ett dugg.
Har för mig att jag läst i en annan tråd något om att alla gasbilar har en knapp eller dylikt som man kan koppla över till bensindrift när man vill, det har inte Touranen.
Åter till tankningen, jag fick i 25, 69nm3 och hade kört 358km, mest landsväg och motorväg men även en del stadskörning.
Jag hänger upp mig lite på färddatorn. Den visade en förbrukning på 6,7kg/100km men när jag räknar på det så får jag förbrukningen till 5,7kg/100km.
Är jag helt ute och cyklar eller?
Jag läste om att det skulle vara otroligt jobbigt att tanka bensin på bilen.
Jag tankade bensin innan också och jag kan väl hålla med om att det inte gick fort, men det gick fortare än gasen i alla fall och f ö så har jag inga planer på att tanka bensin igen inom överskådlig framtid.
Jag är väldigt nöjd med bilen hittills, mängder med finesser som kanske är lite onödiga men dock roliga, jag valde highline med lite extra utrustning.
VW Touran Ecofuel -08

Image
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

limeburn wrote:Tack för det Håkan.

Åter till tankningen, jag fick i 25, 69nm3 och hade kört 358km, mest landsväg och motorväg men även en del stadskörning.
Jag hänger upp mig lite på färddatorn. Den visade en förbrukning på 6,7kg/100km men när jag räknar på det så får jag förbrukningen till 5,7kg/100km.
Är jag helt ute och cyklar eller?
Kanske lite :wink:
Först får man skilja på kg/100km och Nm3/100km
5,7kg/100km = 7,1Nm3/100km
Sen får man beakta att olika pumpar ger olika tryck / mängd vid olika temperaturer.
Så skall det stämma skall man nog tanka vid samma pump hela tiden och vid samma temperatur men det är ju svårt... :wink:
Skall du räkna ut förbrukningen manuellt får du nog kolla på hur mycket du tankade förra gången och hur långt du kom på just den tankningen. Men på lång sikt spelar det ingen roll då du får medelvärdet.
De flesta andra biltillverkare har vad jag vet valt att inte ha färddator då det är svårt att få det rätt.

Jag har för mig att jag läst att man får lyfta ur de bakre stolarna, stämmer det?
Är det inte som på Zafiran att man kan fälla ned dem?

Grattis till en fin bil, kanske vår nästa bil blir en Touran :?:

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Håkan wrote:
Jag har för mig att jag läst att man får lyfta ur de bakre stolarna, stämmer det?
Är det inte som på Zafiran att man kan fälla ned dem?

Mvh / Håkan
Jag har ingen Touran, men tittade på den bilen när jag skulle köpa bil för 1 år sedan. Precis som på Zafiran går det att fälla ned de bakersta stolarna, tredje stolsraden. Däremot vet jag inte hur det är med den andra stolsraden på Touranen.

Zafiran har f ö en annan praktisk sak som kanske Touranen inte har. Det går att lasta riktigt långa föremål, såsom en IKEA-garderob eller julgran, inne i bilen. Man kan nämligen ha en passagerarstol vars övre del går att fälla framåt. Det går ändå att sitta förutom föraren tre passagerare. De sitter då i bilens vänstra del, 2 i mellansätena och 1 längst bak.
Opel Zafira CNG -08
limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Post by limeburn »

Jag tycker att jag räknade rätt på förbrukningen.
Tankade 25,69nm3 * 0,8 = 20,55kg
20,55kg / 35,8mil = 0,57kg/mil.
Eller?
Jag har förstått att det är olika tryck i pumparna och så, men har hittills bara tankat på samma ställe. Jag tyckte bara att det var stor skillnad mellan färddatorn (0,67kg) och min uträkning (0,57) men det jämnar kanske ut sig till slut.
Ang. stolarna så är det precis som Sven skrev att man fäller ned stolarna i tredje raden, andra radens säten är helt individuellt justerbara framåt/bakåt och ryggstödslutningen. Man kan ta ut 1, 2 eller alla 3 sätena och även flytta ut mittstolen och flytta in de andra 2 lite för ett sk komfortläge.
Se bilder på sätesplacering nedan.
http://ultrashare.net/hosting/fl/291dca6e8a/DSC00169
http://ultrashare.net/hosting/fl/a19b15c2ed/DSC00170

Edit:såg att jag lagt upp samma bild 2ggr. Fixat, nu är det 2 olika bilder.
Last edited by limeburn on 2008-10-09, 15:07, edited 3 times in total.
VW Touran Ecofuel -08

Image
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Nej det funkar inte som då man tankar bensin.
Några frågetecken:
Hur vet du hur mycket gas du hade i tanken INNAN du tankade?
Hur vet du att tanken blev full?
Hur vet du vilket tryck du har i tanken efter tankning?

Jämför du med bensin tex så vet du hur långt du har kört och du tankar alltid fullt och på så sätt vet du "exakt" hur mycket bränsle du har gjort av med sen förra tankningen som också var tankad til full tank.

Jämför om du (med bensin) alltid skulle tanka till ca ½tank och sedan försöka ränkna ut förbrukningen ibland får du i 50% ibland 45% och ibland kanske 55% och då märks det direkt på din beräkning som baseras att du alltid fyller till samma volym hela tiden...

Sen kan din mätare givetvis vara fel också...
:cry:
Ha det / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

limeburn wrote: Man kan ta ut 1, 2 eller alla 3 sätena och även flytta ut mittstolen och flytta in de andra 2 lite för ett sk komfortläge.
Se bilder på sätesplacering nedan.
Men däremot kan man väl inte skjuta ihop mellansätet mot förar- och passagerarstolen och därmed få ett stort bagageutrymme med ett plant golv? Det kan man på Zafiran, men däremot inte lyfta ut mellansätesstolarna.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply