Gasbil i mellanklass för enmanna-pendling... Input sökes!

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
liftaren
Posts: 3
Joined: 2008-02-26, 21:34

Gasbil i mellanklass för enmanna-pendling... Input sökes!

Post by liftaren »

Är nykomling här och håller på och rensar i familjens bilpark. Har lyckats få halva släkten att byta till gas, men ligger själv och släpar efter.

Nu skulle jag behöva några tips vad man ska titta efter om man inte vill ha en sjusitsars familjebil utan en lämplig pendlarbil (ca 60 mil i veckan i busslöst land) i mindre mellanklassen.

Vad ska man välja? Det känns på ett sätt som om det sker lite nytt på fronten under året... så gör man bäst i att invänta höstens nyheter?

Jag tar tacksamt emot alla typer av mer eller mindre konstruktiva tips samt goda och dåliga erfarenheter! Jag vill bara bli av med mina bensinare!
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Nytt eller begagnat? På torsdag säljer kvd.se fyra st Opel Astra av den sort som jag själv pendlar med.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Till sommaren verkar Mercedes B-klass komma med gasdrift. Dessutom kommer Fiat Grande Punto (nuvarande modell är Fiat Punto).

Välkommen till forumet :-)
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Ni får inte glömma Volkswagen Passat som kommer nån gång i år.. Det är min nästa bil som det ser ut just nu ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

taz: det magiska ordet var "mindre mellanklass" ;-)

Audi A5 är ju på G också - vet inte vad man ska kalla den.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Johan wrote:taz: det magiska ordet var "mindre mellanklass" ;-)

Audi A5 är ju på G också - vet inte vad man ska kalla den.
Tänkte lite fel där... Mercedes B-klass är förmodligen rätt dyr o passaten billigare ;) .. Det var nog så jag tänkte ;) Audi A5 är ännu större dock..

Opel Corsa har det ju varit nån artikel ute om också.. Vet dock inte när den kommer (om den kommer) som gasbil.. Den e ju liten o fin.. Kanske kommer enbart med gasdrift dock? o den kanske inte räknas till mindre mellanklass? :) utan mindre ändå... ?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
liftaren
Posts: 3
Joined: 2008-02-26, 21:34

Post by liftaren »

Tack för input...

Har det kommit några hintar om prislappar på Mercedes, Audi A5 och Passat Gas-turbo? Eller vågar man gissa?

Corsan, nån mer som hört något om denna i gasmodell? För Astran har väl några år på nacken väl - eller gör de fortfarande nya?
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Astran finns förnärvarande inte som gasmodell.

Jag har inga prisuppgifter på de andra bilarna, men som tumregel kan man ta priset för motsvarande motorstorlek (oftast minsta motorn) och lägga på drygt 35.000:-
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Vad sägs om en begagnad S60 Bi-Fuel som alternativ??

Argumentlistan är följande :

- Ekonomi : begagnade S60 börjar ungefär på VW Polo, Renault Clio nivå om man räknar bort långmilare. Mindre populär än motsvarande V70.

- Fullt utrustade säkerhetsmässigt, dubbla air-bags, sidokrock kuddar och sidokrock gardiner ska ingå. Klart godkänd i Folksams statistik också.

- Tillräckligt kompakta för att ge låg driftskostnad men samtidigt finns storbilsegenskaper kvar för en person för att kunna stå ut att köra 60 mil/vecka.

- Alla specifika Bi-Fuel problem borde vara kända nu av Volvo verkstäderna, jämfört med att satsa på någon mer udda modell.

Nackdelar?? Jämfört med andra tillverkare är den nog ingen större körmässig upplevelse direkt.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

S-klasse wrote: - Tillräckligt kompakta för att ge låg driftskostnad [...]
Är verkligen runt 0,7 Nm3 naturgas/mil att räkna som snålt?
Visserligen är det en mindre bil jag kör runt i, men jag har hittills landat på ca 0,63Nm3 biogas/mil, vilket alltså motsvarar 0,55 Nm3 Naturgas/mil. Det är ca 30% skillnad.....

Jämför även med nya bilar:
Merca B170 ca 0,6 Nm3 naturgas/mil
VW passat ca 0,65
Audi A5 ska väl oxå bli runt 0,6 eller så?
Opel Corsa ska vara runt 0,58

alla siffror enligt gibgas


Men det är ju iofs en väldigt liten del av driftskostnaden på en nyare bil. Det absolut mesta är ju värdeminskning.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Fördelen med min S60 som jag tycker jämfört med t.ex VW Passat som jag provkört är att den är väldigt tyst i jämförelse.. Kupeljudet alltså.. Man sitter riktigt bekvämt i den och det är inga problem att köra över 100-150mil/dag.

Nackdelen med Volvo S60 jämfört med de nya bilarna som kommer är ju att du inte har såå hög räckvidd.. Jag kommer 25 mil på naturgas om jag kör fort och vårdslöst och ca 30 mil om jag kör lugnt o snålt.. Längsta jag kommit är 33mil (Automat låda). Brukar ligga runt 28 mil med lite köer o sånt..

Priset på passaten är jag inte 100 på.. kommer inte riktigt ihåg vad säljaren sa.. Men den kommer nog hamna nån stans runt 280 000.. Kanske med lite utrustning i då.. Min S60 gick på 310 000 (286000 med alla rabatter inräknade).

Audi A5 kan jag inte tänka mig att den hamnar på 0,6 som plonte skrev då A5:an är RIKTIGT stor.. Större än min Volvo S60..

Merca B170 måste jag provköra med gasdrift när den kommer.. De bygger väl riktigt tysta bilar också? Bättre än Volvo kan jag tänka mig..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Plonte wrote:Är verkligen runt 0,7 Nm3 naturgas/mil att räkna som snålt?
...

Men det är ju iofs en väldigt liten del av driftskostnaden på en nyare bil. Det absolut mesta är ju värdeminskning.
Bilegenskaper är en kompromiss. Vill man ha en bil som går på biogas, en bil man står ut med att köra långa sträckor samtidigt som den är säker även utanför krocktest-labbet (S60 har minst 20% högre säkerhet än medelbilen enligt Folksam) till priset av en ny småbil är en begagnad S60 med manuell låda nog bland det snålaste man kan hitta.

Bränslekostnaden utgör en begränsad del i en ny bils milkostnad, en större andel för en begagnad bil men en billigare totalkostnad (inklusive allt) än mellan 15 - 20 kr/mil kommer man sällan. Då spelar 0,1 Nm3/mil en mindre roll i sammanhanget om alternativet är att kompromissa med övriga egenskaper.

Att S60 bi-fuel går tyst kan nog delvis bero på däcksdimensionen, om jag minns rätt har den 1 tum mindre och smalare däck än motsvarande V70. Den V70 N bi-fuel jag provkörde hade mer däcksljud än V70 bi-fuel av generationen innan.
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Post by batti »

Jag håller som vanligt med TAZ, S60 är grymt tyst och fin. Körupplevelse, well... ingen sportbil, men den går att sänka! :-)

Däremot är den faktiskt ganska motorstark jämfört med andra gasbilar, men det känns inte alltid så i den tunga (ljudtätade) droskan.

En V70 har väl alltid varit brusigare i kupén? Hjulhusen är ju inne i kupén jämfört med en sedan-modell. Som referens har vi ju Fiat, där kupéljudet är långt högre än en V70 någonsin presterat!
10 mil om dagen i min Punto hade troligtvis inneburit inköp av hörselskydd...
S60: Image
Fiat Punto: Image
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Jag har idag en V70 bifuel 07 ägde tidigare en V70 140 Hk 03 (bensin)
jag upplever bifuel modellen som tystare än min tidigare bensin modell
detta trots biffigare däck.

Sen undrar jag om det är att rekomendera att sänka bilen, det gick nämligen inte att få sänkning som option till V70:n i gasutförande från Volvo hur det var med S60:n vet jag inte.
Men Volvo kanske var lite väl försiktiga?
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Göran wrote:Jag har idag en V70 bifuel 07 ägde tidigare en V70 140 Hk 03 (bensin)
jag upplever bifuel modellen som tystare än min tidigare bensin modell
detta trots biffigare däck.

Sen undrar jag om det är att rekomendera att sänka bilen, det gick nämligen inte att få sänkning som option till V70:n i gasutförande från Volvo hur det var med S60:n vet jag inte.
Men Volvo kanske var lite väl försiktiga?
Ja det var samma med S60.. Den gick inte sänka från fabrik heller.. Men allt är ju möjligt dock ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

taz wrote: Audi A5 kan jag inte tänka mig att den hamnar på 0,6 som plonte skrev då A5:an är RIKTIGT stor.. Större än min Volvo S60..
Siffrorna kommer som sagt från Gibgas, men hurvida de är relevanta i dagligt bruk är såklart omöjligt att veta i dagsläget.
1.4 liters motor(med turbo och kompressor) att jämför med volvons 2.4.

Den ypperligt stora fördelen med stora gastankar och relativt låg förbrukning är ju att man får skaplig räckvidd, och det kan ju vara skönt om man nu ska pendla 10-12 mil om dagen. Tanka 2 eller 4 ggr i veckan(beronde på hur ofta man passerar mack på vägen) kan ju vara en betydande fördel.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Ja, eller om man ska in i gaslöst land (Danmark) som jag skall vara i hela nästa vecka :( ... Kommer va torka i tanken efter nån dag där..
Post Reply