Jag är med i Gröna Bilister. Inför deras årsmöte i april har de skickat ut ett brev signerat deras ordförande Jakob Lagercrantz. Han berör detta med etanolen. Ur brevet: "Därför har vi varit aktiva till etanolens försvar när kritiken varit felaktig. När man grundar kritiken på enstaka 20 år gamla forskningsrapporter, eller snedvrider resultat som egentligen visar på något annat, börjar man undra vem som är avsändaren. Vi vet att det i USA satsas stora summor på att motarbeta miljöbränslena - är det detta vi ser i den svenska debatten"?
Jag undra om Lagercrantz kritik verkligen är saklig. Min uppfattning är att det även är många idag verksamma forskare, t ex nobelpristagaren Cruz, som hävdat etanolens nackdelar? Att påstå att debatten styrs från USA tycker jag är helt befängt.
Jag skulle vilja bemöta Lagercrantz svepande försvar, men på ett sakligt sätt. Det finns de på Forumet som är mer insatta än jag, vad säger ni? Rör det sig enkom om enstaka och kanske förlegade forskningsrapporter?
F ö kommer Gröna Bilister ha ett seminarium 4 mars 9.00 - 10.30 angående etanolen. http://www.gronabilister.se/public/doku ... arent01=85 För er som är i Stockholmstrakten, gå gärna på detta!
Hur bemöta Gröna Bilister?
Hur bemöta Gröna Bilister?
Opel Zafira CNG -08
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
Re: Hur bemöta Gröna Bilister?
---------------------Sven wrote:Jag är med i Gröna Bilister. Inför deras årsmöte i april har de skickat ut ett brev signerat deras ordförande Jakob Lagercrantz. Han berör detta med etanolen. Ur brevet: "Därför har vi varit aktiva till etanolens försvar när kritiken varit felaktig. När man grundar kritiken på enstaka 20 år gamla forskningsrapporter, eller snedvrider resultat som egentligen visar på något annat, börjar man undra vem som är avsändaren. Vi vet att det i USA satsas stora summor på att motarbeta miljöbränslena - är det detta vi ser i den svenska debatten"?
Jag undra om Lagercrantz kritik verkligen är saklig. Min uppfattning är att det även är många idag verksamma forskare, t ex nobelpristagaren Cruz, som hävdat etanolens nackdelar? Att påstå att debatten styrs från USA tycker jag är helt befängt.
Jag skulle vilja bemöta Lagercrantz svepande försvar, men på ett sakligt sätt. Det finns de på Forumet som är mer insatta än jag, vad säger ni? Rör det sig enkom om enstaka och kanske förlegade forskningsrapporter?
F ö kommer Gröna Bilister ha ett seminarium 4 mars 9.00 - 10.30 angående etanolen. http://www.gronabilister.se/public/doku ... arent01=85 För er som är i Stockholmstrakten, gå gärna på detta!
Paul Crutzen heter han. Det verkar som Gröna Bilister är mer eller mindre 'sålda' på etanol och därmed inte neutrala i sitt agerande. De rapporter som kommit fram nu och som ställer etanolen i en ofördelaktig dager är ingalunda 20 år gamla.
/track_snake
Har visserligen skrivit detta under en etanol-tråd tidigare men det kanske är aktuellt igen :
"Hittade en negativ artikel som påpekar vilka typer av emissioner som förvärras av E85 :
http://www.stanford.edu/group/efmh/jaco ... ST0207.pdf
En del jämförande tabeller börjar på sidan 15.
Dokumentet fanns på:
http://www.cleanairnet.org/caiasia/1412 ... 71474.html
Ett klipp ur artikeln:
"it was found that E85 (85% ethanol fuel, 15% gasoline) may increase ozone-related mortality, hospitalization, and asthma by about 9% in Los Angeles and 4% in the U.S. as a whole relative to 100% gasoline."
Nu ska vi dessutom komma ihåg att Los Angeles har de hårdaste emissionskraven i världen när det gäller bensinbilar."
Förhoppningsvis är ovanstående artiklar yngre än 20 år.
Om inte detta hjälper så återstår väl bara att rösta med fötterna...
"Hittade en negativ artikel som påpekar vilka typer av emissioner som förvärras av E85 :
http://www.stanford.edu/group/efmh/jaco ... ST0207.pdf
En del jämförande tabeller börjar på sidan 15.
Dokumentet fanns på:
http://www.cleanairnet.org/caiasia/1412 ... 71474.html
Ett klipp ur artikeln:
"it was found that E85 (85% ethanol fuel, 15% gasoline) may increase ozone-related mortality, hospitalization, and asthma by about 9% in Los Angeles and 4% in the U.S. as a whole relative to 100% gasoline."
Nu ska vi dessutom komma ihåg att Los Angeles har de hårdaste emissionskraven i världen när det gäller bensinbilar."
Förhoppningsvis är ovanstående artiklar yngre än 20 år.
Om inte detta hjälper så återstår väl bara att rösta med fötterna...