TV-tips. Trafikutskottets utfrågning av forskare/energiexper

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

TV-tips. Trafikutskottets utfrågning av forskare/energiexper

Post by Johan »

Saxat från NyTeknik:
SVT 24Direkt sänder utfrågningen i efterhand fredagen den 15 februari klockan 11.00-13.30
Några punker som är intressant för oss (sen tidigare kända saker):
4. Att biogas från rötning av avfall och slam har positiva miljöeffekter men bara räcker till en liten del av transportsektorns energibehov.

5. Att andra generationens drivmedel från förgasad vedråvara och annan biomassa till väte, biometan, metanol och syntetisk diesel DME har framtiden för sig – om tekniken utvecklas som det är tänkt.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... e66916.ece
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Tack för tipset!
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Gött.. Det blir till att ladda ner avsnittet till datorn och kolla på i efterhand :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

suck, kanske dags att gå i förtidspension.
Ungefär 10:46 satt jag och tänkte att jag måste snart sätta på inspelningen - 13:22 utbrast jag "jäklar - utfrågningen!".

Var det någon som såg det? Kanske till och med spelande in det?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

En länk till en sida där det går att se alltihop på webben:

http://riksdagen.se/webbnav/index.aspx? ... rrm=200708
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Tack!
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Ah tackar :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Nu har jag suttit igenom hela utfrågningen och skummat igenom medföljande rapport.

Får se om någon är intresserad av en fortsättningsdiskussion här.

Jag tycker siffrorna bekräftar gasbranschens entusiam för att använda biogas och biometan och hur de "sömlöst" kompletterar varandra.
Rapporten lyfter dock inte fram detta alls.
I början och slutet av rapporten nämns att av förgasning (2:a gen. drivmedel) så får man ut mest väte eller metan (biogas), sedan metanol och DME. Trots detta glöms biometan bort i stora delar av rapporten (ibland nämns det tillsammans med DME/metanol/väte, ibland inte).
Biogas (rötning från avfall) nämns som ett mycket bra miljöval, fast med liten potential i det stora perspektivet - det kopplas dock aldrig ihop med att den kan kompletteras med biometan (vilket jag är osäker på om de flesta lekmän uppfattar själva).

Överlägset bäst i nästan alla lägen verkar vara att elektrifiera så mycket som möjligt, speciellt med den elproduktion som vi har i Sverige. Inom elproduktionen finns tydligen också en besparningspotential av nuvarande användning som skulle kunna göra stor nytta inom transportsektorn - om den gick att utnyttja till transporter vill säga.

Pumplagen får sig flera kängor i TV-sändningen och man kan ana att den kanske kommer att ses över.

Etanolen tycker jag framstår som det sämre alternativet. Sämst utnyttjande av mark/råvara i både första och andra generationens produktion, såvida inte "enzymatisk hydrolys" blir verklighet i 2:a generationen, vilket tydligt ger nästan samma produktionsverkningsgrad som metanol/DME. Sockerörsetanol lyfts fram som klimatvänligt, fast med diverse förbehåll.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Johan wrote: Pumplagen får sig flera kängor i TV-sändningen och man kan ana att den kanske kommer att ses över.

Etanolen tycker jag framstår som det sämre alternativet. Sämst utnyttjande av mark/råvara i både första och andra generationens produktion, såvida inte "enzymatisk hydrolys" blir verklighet i 2:a generationen, vilket tydligt ger nästan samma produktionsverkningsgrad som metanol/DME. Sockerörsetanol lyfts fram som klimatvänligt, fast med diverse förbehåll.
------------------------------
Pumplagen måste ses över Den innebär ett ensidigt gynnande av etanolen och riskerar att slå ut många små bensinstationer i glesbygd som inte har råd med att installera en etanolpump.

Sockerrörsetanol kan vara klimatvänligt men det finns förbehåll för att det tränger ut andra grödor i regnskogen ch dessutom finns det sockerrörsplantager där också. Avverkningen av regnskog i Amazonas var rekordstor sista halvåret 2007.
Post Reply