Etanoldiss

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Etanoldiss

Post by Oldfield »

Följande finns att läsa på IDG idag: http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.143920

Mest intressanta är väl detta:

"Sätt punkt för etanolfalsariet. Energikrävande att framställa, ger växthusgaser vid användning. Dessutom, var skall maten odlas som skall mätta ytterligare miljarder människor? Etanol är fel tänkt från början till slut."

Tänk om fler kunde inse detta.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Etanoldiss

Post by track_snake »

Oldfield wrote:Följande finns att läsa på IDG idag: http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.143920

Mest intressanta är väl detta:

"Sätt punkt för etanolfalsariet. Energikrävande att framställa, ger växthusgaser vid användning. Dessutom, var skall maten odlas som skall mätta ytterligare miljarder människor? Etanol är fel tänkt från början till slut."

Tänk om fler kunde inse detta.
---------------------------------------------
Det är ju allt fler som inser detta. Annars skulle inte stycket ovan skrivits.

Men det står ju en hel del annat i artikeln också som man mer eller mindre kan hålla med om.

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Idag dissar DN etanolen ännu mer! http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=740845 Två amerikanska stuider visar att när regnskog, savanner och gräsmark omvandlas till odlingsmark för biobränsle sker enorma utsläpp av CO2. Den kortaste tiden för att CO2-utsläppen ska minska är vid odling av socker på skogig savann, då tar det "bara" 17 år!

Tyvärr skriver DN inget om hur biogasen står sig i denna uträkning. Den biogas som tillverkas av organiskt avfall, t ex matavfall, borde ju inte alls inbegripas i denna negativa miljöpåverkan. Ett annan tråkig sak med artikeln är att på DNs nätupplagas förstasida illustreras biobränslen med en biogaspump! :twisted:

Jag ska nu skriva och påpeka till artikelförfattaren.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Sven wrote:Idag dissar DN etanolen ännu mer! http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=740845 Två amerikanska stuider visar att när regnskog, savanner och gräsmark omvandlas till odlingsmark för biobränsle sker enorma utsläpp av CO2. Den kortaste tiden för att CO2-utsläppen ska minska är vid odling av socker på skogig savann, då tar det "bara" 17 år!

Tyvärr skriver DN inget om hur biogasen står sig i denna uträkning. Den biogas som tillverkas av organiskt avfall, t ex matavfall, borde ju inte alls inbegripas i denna negativa miljöpåverkan. Ett annan tråkig sak med artikeln är att på DNs nätupplagas förstasida illustreras biobränslen med en biogaspump! :twisted:

Jag ska nu skriva och påpeka till artikelförfattaren.
Snyggt Sven, nu är bilden borttagen! :D SVD hade bättre koll och lade in en bild på en etanoltaxi som tankas, till och med med en förklarande bildtext! 8)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Det var trevligt att de tog bort bilden. Jag skrev även till journalisten på DN och fick snabbt svar enligt nedan.

Mitt mejl:

Hej!

Det var en mycket intressant artikel i dagens DN om biobränslen och hur lång tid det tar innan CO2-utsläppen minskar. Tack för den!

Det vore intressant att veta hur biogasen står sig i jämförelse med etanolen och biodieseln. Biogas tillverkas ju av organiskt avfall, t ex matavfall, och om den produceras av detta så borde den ju inte alstra CO2-utläpp som vid omställning av mark till odling av biobränslen.

Du kanske inte har något som helst ansvar för hur DNs nätupplaga ser ut. Men på förstasidan där idag så illustreras din artikel med en bild på en biogaspump. Den bilden borde tas bort, eftersom det inte står någonting om biogas i artikeln.


Journalistens svar:


Hej Sven,

Tack för komplimangen och att du har läst min artikel. Ja biogas är också en intressant aspekt som jag skulle vilja titta på mer i detalj. Tyvärr kunde fick jag inte plats med mer och då har redan en hel del strukits. Det nämns ju bara att avfall kan vara ett bra alternativ mot slutet av artikeln. Biogas är också ett biobränsle och jag tror det var därför de valde den bilden till nätet, men bilden i tidningen är kanske mer passande.

Med Vänliga Hälsningar

Annelie Ivarsson
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Sven,

Häng på där!! Skriv tillbaka till henne och be henne skriva en utförlig artikel om hur förträfflig biogasen är!! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jag tycker Svens första mail räcker och är riktigt bra. Ibland förlorar man på att vara för "på".
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

DN är tydligen mer lyhörda och mer benägna att rätta till sakfel än smålandsposten. Hur som helst var det en ny artikel om Etanol produktion idagens tidning denna gången tog de rätt bild till artikeln nämligen en Etanolpump.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

torkel wrote:Jag tycker Svens första mail räcker och är riktigt bra. Ibland förlorar man på att vara för "på".
Det tycker jag att Sven får avgöra...jag kom bara med ett förslag eftersom denna journalist verkar vara någon med huvudet på skaft. :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply