Vliket tankkort ska jag skaffa?

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Fred

Vliket tankkort ska jag skaffa?

Post by Fred »

Hej alla!

Nu när jag har min fina V70 Bi-Fuel så vill jag ju tanka gas hela tiden. Då jag bor i Stockholm så har jag redan efter 2:a tankningen märkt att det kan vara problem ibland. Dock har jag turen att bo hyfsat nära tappen i Bromma som jag inbillar mig är mer pålitlig tack vare att den väl är kopplad direkt till reningsverket. (Rätta mig gärna om jag har fel!)

Nu behöver jag er hjälp att välja tankkort! Jag har kikat på Volvokort, eftersom jag ju har en Volvo, men om jag har förstått saken rätt så finns bara Volvokort med kredit. Det är jag inte så sugen på... :roll:

Givetvis kan jag ju fortsätta med mitt vanliga VISA-kort men det skulle vara bra med ett separat kort där jag kan samla alla kostander för bilen.

Vilka kortalternativ finns och hur funkar de olika med avseende på rabatter, betalmöjligheter på de olika tankställena och andra bilrelaterade butiker, fakturering m.m.? Jag riktar mig i första hand till Stockholmare som har samma förutsättningar som jag, men alla är givetvis välkomna med tips och glada tillrop!

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
AndersH

Post by AndersH »

Krediten på Volvokortet behöver man ju inte utnyttja bara man ser till att betala det belopp som står efter "Totalt att betala" på fakturan.
Göran

Post by Göran »

Fördelen med Volvo kort är att det går till de flesta stationer både Eon ,fordonsgas och svensk biogas.
Vid större investeringar bilreperationer däck mm. går det att dela upp betalningen på fyra tillfällen utan extra avgift eller ränta men det måste vara hos en Volvo verkstad.

De inköp som görs under exempelvis Januari månad Betalas sista februari
utan räntekostnad vill du inte betala hela beloppet utan vill skjuta en del framför dig blir det ränta på den delen som inte betalas, dock inte det som är uppdelat på fyra månader (se ovan).

Har du bilförsäkring på Volvia kostar det dessutom inget extra att betala försäkringen månadsvis.
Nackdelen är att såvitt jag vet finns det ingen rabbat på fordonsgas men dock på bensin på tanka stationer.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Mats

Post by Mats »

Jag hade problem i början innan jag hade skaffat ett Volvokort (kunde inte tanka i Eskelstuna och Örebro).
Nu har jag:
Volvokort (funkar på alla OKQ8 och Tanka), Statoilkort, EuroShell samt ett Mastercard.
Har med dessa kort kunnat tanka på alla gastankställen de senaste tre åren. Har även fixat ett kort från Uppsala kommun, om man skulle ha vägarna förbi där någon gång.

Angående rabbatter, jag får ingen rabatt på Biogas, bara på Bensinen jag tvingas tanka ibland :(
taz

Post by taz »

Äh.. tankkort är förlegat.. Jag använder mitt VISA .. Ibland American Express också.. Men mest VISA :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
DJ

Post by DJ »

Funkar kreditkorten bättre nu, då?

När jag var i Sverige sist ( i somras) så kunde jag inte tanka i Lund med kreditkort.
I Kalmar funkade inte kreditkort. Enligt rykten funkar inte kreditkort i Växjö (en ort som ska besökas i påsk) heller.

Vilka kort behöver jag skaffa för att klara mig när jag kommer på besök i påsk?

Har bara Svensk Biogas kort för tillfället.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
taz

Post by taz »

DJ wrote:Funkar kreditkorten bättre nu, då?

När jag var i Sverige sist ( i somras) så kunde jag inte tanka i Lund med kreditkort.
I Kalmar funkade inte kreditkort. Enligt rykten funkar inte kreditkort i Växjö (en ort som ska besökas i påsk) heller.

Vilka kort behöver jag skaffa för att klara mig när jag kommer på besök i påsk?

Har bara Svensk Biogas kort för tillfället.
Hmm jag har aldrig haft problem med kreditkort på ett gastankställe förut. Dock har jag haft problem 2-3 gånger att tanka bensin på jet med kreditkort när de har haft tekniska problem att få kontakt med banken från pumparna..

Ett VISA kort är det enda du behöver här i Sverige. American Express fungerar tyvärr inte lika bra då många väljer bort detta kort pga att de har så höga avgifter...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
batti

Post by batti »

Det finns ju vissa Gasmackar som inte är anslutna till något känt oljebolag, Kalmar är ju ett exempel. Där funkar inga andra kort än Kalmar Energi:s egna. (Men det är gratis att införskaffa)

Så om du skall kuska runt Sverige så måste du kolla att respektiva gasmack HAR betalkort. (det står bl.a i Fordonsgas katalogen)

Eller så drar vi igång en tråd med alla mackar som INTE har "vanliga" betalkort, de är max 4-5 st. va? (Kalmar byter snart till betalkort har jag hört)

Jag använder Mastercard/Fordonsgas och i enstaka fall Volvokortet av outgrundlig anledning. Mastercard har alltid funkat för mig, men jag måste använda fordonsgaskortet för att registrera tankningen enligt grön-gas-principen.
S60: Image
Fiat Punto: Image
Jonas

Post by Jonas »

Lund tar väl inte betalkort utan bara Volvo och ett par till vill jag minnas - om det inte ändrats senaste halvåret eller så.

Volvo-/OKQ8-kortet är väl det man kommer längst med men det funkar ju av naturliga skäl inte så bra på stationer som är knutna till t.ex. Statoil. Det finns idag inget kort som funkar på samtliga tankstationer, lika lite som det finns det för bensinstationerna.

Jag har kort från Fordonsgas, Volvo/OKQ8, Hydro, Statoil och Mastercard så jag har hittills alltid kunnat tanka men då har jag inte varit i Växjö, Uppsala eller Kalmar förstås :wink:
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Göran

Post by Göran »

Volvos tanka kort finns med visa också (har ett själv) så detta borde fungera på alla ställen som tar Visa kort.

För övrigt går det bara att tanka med Växjö kommuns eget kort i Växjö.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
DJ

Post by DJ »

Jobbigt med Växjö.
Jag ska dit i påsk, så måste jag skaffa ett extra tank-kort för att tanka en gång...

E.on kort är införskaffat. Fordonsgas kunde tyvärr inte ge ut ett kort till en kund som bor i utlandet. Eventuellt måste jag använda föräldrarna som "bulvaner".
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
Oldfield

Post by Oldfield »

Du ska inte räkna med att få ett tankkort i Växjö. Deras produktion är minimal och räcker knappt till deras egna bilar. De delar ut tankkort i den mängd de klarar av att leverera gas. Jag har stått på kö för tankkort sedan anläggningen öppnade, jag har fortfarande inte fått något.
Jonas

Post by Jonas »

DJ, ett alternativ till Fordonsgaskortet är ju Svensk Biogas, deras kort fungerar hos Fordonsgas och vice versa. Annars funkar väl Volvo hos båda dessa + Eon mfl.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Post Reply