Ryckig

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
roffer
Posts: 25
Joined: 2007-12-20, 14:40
Location: Åkersberga

Ryckig

Post by roffer »

Efter lite provkörningar med min nyinskaffade Astra cng-01 så tycker jag att när jag motorbromsar så rycker eller gungar bilen. Verkar komma både vid gas och bensindrift, någon som har ett tips?
Opel Astra Cng-01
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Är det en automat?
Jag brukar också känna av detta ibland. Jag tycker det känns som att det inträffar vid visst varvtal. Om man håller kik på varvmätaren när man känner "gungningen" så ser man att den växlar upp och ned.
Det verkar som att den växlar ned och upp några gånger när farten sänks. Har inte funderat så mycket på det då jag inte tyckt det vara så särskilt störande. Är det normalt med sånt beteende på automat?
roffer
Posts: 25
Joined: 2007-12-20, 14:40
Location: Åkersberga

Ej automat

Post by roffer »

Nej, det är inte en automat (men jag skulle nog vilja ha en)
Opel Astra Cng-01
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Har en astra -02 manuell som beter sig liknande om man släpper gasen helt, speciellt i lite lägre hastigheter.
Funderat lite på om det är ett motorfäste som är kaputt, eller vad det beror på. Har egentligen mest tolkat det som en miss i konstruktionen och vant mig vid det. Har haft bilen i 2 år o kört 4000 mil, så jag kan inte påstå att jag råkar ut för det så ofta längre (pågrund av ngt ändrat körbeteende).
roffer
Posts: 25
Joined: 2007-12-20, 14:40
Location: Åkersberga

Så är de

Post by roffer »

Pratade med den som var ansvarig för underhåll av min bil när den var i Trollhättans stads tjänst. Han sa att de efterkonverterade oplarna alltid varit sådana även när de var nya.
Opel Astra Cng-01
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Det kan vara att gastrycket är aningen högt ställt..
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Jag har nu varit lite mer observant på när detta inträffar och det verkar vara när motorn fortfarande är kall som det uppkommer. Motorn får ju en annan luft-bränsleblandning när den är kall och ett högre tomgångsvarv. Jag tror att det är detta som förorsakar den lite gungande gången vid motorbromsning.
Post Reply