Råd om att köpa beg. V70 Bi-Fuel

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Råd om att köpa beg. V70 Bi-Fuel

Post by Fred »

Hej alla gasoholister!

Helt ny på forumet och skriver nu mitt första inlägg. Jag har lusläst allt jag hittat här om problem och liknande saker men tänkte ändå be om lite råd och tips.

Jag har blivit gas-frälst och tänker nu göra mig av med min gamla miljöbov, en SAAB 900i -86, och skaffa mig en bra bil! För mig är V70 efter 2002 bästa alternativet eftersom jag behöver en stor bil med bra baggageutrymme. Min budget medger runt 100000 kronor vilket innebär att det troligen blir en långmilare.

Jag bor i Stockholms och ett problem är ju att det är väldigt svårt att få tag i en gas-Volvo här i trakterna. På grund av detta är jag beredd att åka iväg för att få tag i en bil men då kommer jag ju inte ha så bra "slagläge" inför säljaren. Jag kan ju t ex inte be att få testköra bilen några dagar, det blir svårt att i lugn och ro gå igenom bilen när man kanske åkt tiotals mil och har lika långt att åka hem sen. Prutläget är ju inte heller det bästa när man reser långt för att titta på en bil.

Vågar jag köpa en bil av en privatperson?

Jag har aldrig köpt en bil av en bilhandlare så jag vet inte vad man kan förvänta sig för garantier och vad handlaren gjort med avseende på service, uppgraderingar och genomgång av bilen.

Jag har förstått att Rejmes är stora, någon som har erfarenhet av dem?

För att sammanfatta mina frågor:

1. Vad ska vara gjort på en V70 2002 eller nyare?
Jag har läst om gastrycksregulator, topplock, kamrem, mjukvara, tryckgivare, gasspjäll m.m.

2. Vågar jag köpa en bil av en privatperson?

4. Om jag köper av en handlare, t ex Rejmes, vad kan jag förvänta mig av dem gällande garantier och vad de har gjort med bilen?

5. Känner någon till en mekaniker i Stockholm som är riktigt bra på gas-Volvo? (Eftersom det kommer vara en långmilare så kommer jag inte vara trogen märkesverkstäderna)

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Vänligen
/Fred
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Kolla med KVD
http://www.bilauktioner.se/
Det går nog en del V70 i Norrköping / Linköping då de satsar på gas.

Övrigt kan jag inte annat än rekommendera en V70
Enda plumpen i protokollet är räckvidden...

Lycka till
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Håkan wrote:Kolla med KVD
http://www.bilauktioner.se/
Det går nog en del V70 i Norrköping / Linköping då de satsar på gas.

Övrigt kan jag inte annat än rekommendera en V70
Enda plumpen i protokollet är räckvidden...

Lycka till
Hej Håkan!

Tack för ditt snabba svar! Jag har bevakning på KVD och en massa andra ställen och just nu finns det tre intressanta bilar i Linköpingsområdet. Det är ju dock en bit att åka och då uppstår ju problemen jag beskrev...

I den bästa av världar skulle en längre räckvidd givetvis finnas, men jag kör mest runt i Stockholm så för mig är det en mindre plump! :)

Ditt inlägg befäster min vilja att ha en V70! :D Dock skulle jag vilja ha mer handfasta tips på vad jag ska undersöka när jag väl åker för att kika på första bilen!
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Du kan ju altid åka fördi ett M-Testcenter och låta dom testa bilen innan köp om du är osäker. Vet ej hur bra dom är på gasbilar, slå dom en signal och hör efter.
http://www.motormannen.se/mm1/site/04_M ... index.html
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Fred wrote:
Ditt inlägg befäster min vilja att ha en V70! :D Dock skulle jag vilja ha mer handfasta tips på vad jag ska undersöka när jag väl åker för att kika på första bilen!
Ingen aning... :oops:
Jag är en sån som bara tankar, fyller på spolarvätska, kollar lufttrycket och lämnar in bilen på service när lampan lyser...
Är inne på min 3:e Volvo, behöver man göra mer? :wink:

Lycka till /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Wim
Posts: 67
Joined: 2008-01-01, 16:50
Location: Lilla Edet

Post by Wim »

Hej!
Vi har köpt en begagnad V70 av en privatperson och det har fungerat bra. Den hade bara gått 6000 mil (2004) och är mycket fin med en del extra utrustning.

Det jag kollade på var:
-service (tiita på volvosidan på vad som ska göras) kamrem vid 16000 mil tex.
-oljud vid körning från hjul och motor (lager, spindelled, osv).
-utrustningspaket. (Vi ville ha motorvärmare och dragkrok.)
-däck och fälger.
-olja (ifall det är en läckande packning).
-slitage på inredningen och 'bucklor' på utsidan.
Det är dessutom en vanlig bil som kan M-testas. För vanliga fel på en V70 kan du titta på Volvoforumet www.jagrullar.se

/Wim
Image
0,715 m3/mil blir 6,30 kr!
Biogas Lilla Edet 8,80 kr.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Hej

Välkommen hit:)

Jag satt i samma sits som du inför mitt bilköp fast problemet var tvärt om. I min del av landet är biogas en bristvara och det finns inga bilar till salu här. Så jag var tvungen att titta på bilar långt hemifrån. Jag kan rekommendera Rejmes i Linköping, jag köpte min bil där. En V70N 2004 som gått 11800 mil. Jag trodde aldrig i mitt liv att jag skulle göra en bilaffär så snabbt, men å andra sidan hade jag bestämt mig för att köpa bilen innan jag åkte dit.

Jag kollade serviceboken, försäkrade mig om garantin, prutade till mig ett par vinterdäck och köpte bilen.

Garantin nyttjade jag vid första besiktningstillfället, säljaren hade lovat blankt papper, men jag fick nerslag på en länkarm, ringde säljaren och de betalade reparationen. När jag sen skulle byta till vinterdäck var de låsbara hjulbultarna defekta och Rejmes gav mig nya och betalade för arbetet att få bort dem.

Det var min story kring bilen och säljaren. Rejmes har som sagt var många CNG-Volvo då kommunerna i Östergötland verkligen engagerar sig i biogas, så där hittar du nog många bilar till bra priser.

Att köpa bil så långt hemifrån, jag förstår din oro. Men det är bara att leta och leta på nätet och jämföra och så gott som redan ha bestämt sig innan man åker, eller åtminstone ha två tre bilar att välja mellan. Hos mig var det färgen och inredningen som var avgörande utöver biogasdriften.

Har den gått över 16000 mil kontrollera att kamremmen är bytt.

Vet inte om det var så mycket tips det här, men hoppas det hjälper något.
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Oldfield wrote:Hej

Välkommen hit:)

Jag satt i samma sits som du inför mitt bilköp fast problemet var tvärt om. I min del av landet är biogas en bristvara och det finns inga bilar till salu här. Så jag var tvungen att titta på bilar långt hemifrån. Jag kan rekommendera Rejmes i Linköping, jag köpte min bil där. En V70N 2004 som gått 11800 mil. Jag trodde aldrig i mitt liv att jag skulle göra en bilaffär så snabbt, men å andra sidan hade jag bestämt mig för att köpa bilen innan jag åkte dit.

Jag kollade serviceboken, försäkrade mig om garantin, prutade till mig ett par vinterdäck och köpte bilen.

Garantin nyttjade jag vid första besiktningstillfället, säljaren hade lovat blankt papper, men jag fick nerslag på en länkarm, ringde säljaren och de betalade reparationen. När jag sen skulle byta till vinterdäck var de låsbara hjulbultarna defekta och Rejmes gav mig nya och betalade för arbetet att få bort dem.

Det var min story kring bilen och säljaren. Rejmes har som sagt var många CNG-Volvo då kommunerna i Östergötland verkligen engagerar sig i biogas, så där hittar du nog många bilar till bra priser.

Att köpa bil så långt hemifrån, jag förstår din oro. Men det är bara att leta och leta på nätet och jämföra och så gott som redan ha bestämt sig innan man åker, eller åtminstone ha två tre bilar att välja mellan. Hos mig var det färgen och inredningen som var avgörande utöver biogasdriften.

Har den gått över 16000 mil kontrollera att kamremmen är bytt.

Vet inte om det var så mycket tips det här, men hoppas det hjälper något.
Först: Tack för alla snabba svar! Förtsätt gärna ge förslag och tips!

Sen: Speciellt tack till Oldfield, ditt inlägg hjälpte mycket! Bra att höra att Rejmes har en så fantastisk policy, det lutar åt att jag kommer köpa bil hos en etablerad handlare.

Vill du berätta vad Rejmes gav för garantier och vad det var för villkor för dem? Kunde du pruta något alls på priset? Kollade du något av de saker jag radade upp i början av tråden?

Vänligen
/Fred
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Jag bor också i Stockholm, men köpte i Linköping (jag tror det var Biva som egentligen säljer Saab och Opel). Jag hade speciella krav på inredningen och när jag hittade rätt bil så prutade jag över telefonen. Via handlaren fick jag en 3-4 månaders garanti. KVD verkar annars bra att köpa ifrån också med tanke på de besiktningsprotokoll som finns till bilarna.

1) Om du ska köpa V70 från 02 ska du kolla centrallåset också. Ett vanligt fel är att låset i dörrarna hoppar upp igen strax efter man larmat och låst med fjärrkontrollen. Första gången det hände mig (för ett par år sen) gick reparationen på förlängd garanti, nu har dock andra dörren åkt på samma fel och då får man betala 2500 kr.

2) Jag skulle köpa av privatperson om man M-testar den och bilen har stämplad servicebok.

4) Förutom garantierna så brukar ju handlarna snygga till bilen ordentligt. Rekond alltså.

5) Känner tyvärr inte till någon mek på biogasbilar, förutom David på Bilia i Globen som jag har bra förtroende för. Duktig och trevlig.


edit: Jag köpte bilen våren 04 och prutade ner bilen till 200 000 från 220 000. Bilen hade gått 6000 mil.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Fred wrote:
Oldfield wrote:Hej

Välkommen hit:)

Jag satt i samma sits som du inför mitt bilköp fast problemet var tvärt om. I min del av landet är biogas en bristvara och det finns inga bilar till salu här. Så jag var tvungen att titta på bilar långt hemifrån. Jag kan rekommendera Rejmes i Linköping, jag köpte min bil där. En V70N 2004 som gått 11800 mil. Jag trodde aldrig i mitt liv att jag skulle göra en bilaffär så snabbt, men å andra sidan hade jag bestämt mig för att köpa bilen innan jag åkte dit.

Jag kollade serviceboken, försäkrade mig om garantin, prutade till mig ett par vinterdäck och köpte bilen.

Garantin nyttjade jag vid första besiktningstillfället, säljaren hade lovat blankt papper, men jag fick nerslag på en länkarm, ringde säljaren och de betalade reparationen. När jag sen skulle byta till vinterdäck var de låsbara hjulbultarna defekta och Rejmes gav mig nya och betalade för arbetet att få bort dem.

Det var min story kring bilen och säljaren. Rejmes har som sagt var många CNG-Volvo då kommunerna i Östergötland verkligen engagerar sig i biogas, så där hittar du nog många bilar till bra priser.

Att köpa bil så långt hemifrån, jag förstår din oro. Men det är bara att leta och leta på nätet och jämföra och så gott som redan ha bestämt sig innan man åker, eller åtminstone ha två tre bilar att välja mellan. Hos mig var det färgen och inredningen som var avgörande utöver biogasdriften.

Har den gått över 16000 mil kontrollera att kamremmen är bytt.

Vet inte om det var så mycket tips det här, men hoppas det hjälper något.
Först: Tack för alla snabba svar! Förtsätt gärna ge förslag och tips!

Sen: Speciellt tack till Oldfield, ditt inlägg hjälpte mycket! Bra att höra att Rejmes har en så fantastisk policy, det lutar åt att jag kommer köpa bil hos en etablerad handlare.

Vill du berätta vad Rejmes gav för garantier och vad det var för villkor för dem? Kunde du pruta något alls på priset? Kollade du något av de saker jag radade upp i början av tråden?

Vänligen
/Fred
Jag fick tre månaders begagnatgaranti, det är deras policy och det får alla. Tror det är svårt att deala till sig något annat. Villkoren på den var att bilen skulle gå igenom besiktningen utan anmärkning. Eventuella fel skulle då lagas utan kostnad för min del. Samma sak gällde andra fel "som eventuellt funnits på bilen vid köp och som inte kunnat påvisas vid köptillfället". Ja ni vet hur garantier fungerar.

Jag kunde inte pruta en krona på priset, jag försökte dels på telefon och även vid själva köptillfället. Dock kan det bero på att jag är urusel på att pruta, det var min första bilaffär och säljaren såg väl lång väg att jag SKULLE ha bilen oavsett. Vinterdäcken fick jag gratis med ett par navkapslar på:)

Angående din lista: Jag kontrollerade i stort sett bara serviceboken samt konditionen på bilen in- och utvändigt. Köper man en tre år gammal bil utgår man nästan från att den är i fullgott skick. Och som sagt, jag har aldrig köpt en bil innan, så mina erfarenheter på vad man ska kolla på en bil var noll. Bilen var rekondad både inne och ute iaf. Tror inte jag har mer att tillägga nu. Hoppas du hittar en bra bil. :D
Pelle Persson
Posts: 10
Joined: 2007-08-22, 09:14
Location: Östersund

Post by Pelle Persson »

Jag köpte en v70 -03 i somras för 119 tkr privat och den hade gått 13 000 mil. Jag är i stort sett nöjd men ett par saker som jag skulle gjort annorlunda nu om jag gjort om köpet är:
automat eller inte. Jag köpte med automat och det är fantastiskt skönt att ha. Men, den drar mer än vad jag tänkt mig beroende på den typ av körning som jag mestadels ägnar mig åt- Vägen till dagis, jobb och affärer går på 50 o 70 vägar vilket gör att jag mestadels tar mig fram på ganska låga växlar och där med med hög förbrukning. På landsvägskörning när det rullar på högsta växeln så är förbrukningen helt okey. Med en manuell låda hade jag i högre grad kunnat ägna mig åt "gubbkörning" på högre växlar i lägre farter.

Men om jag till största del hade haft mitt bilåkande på 90 vägar hade det inte varit lika stort problem. Å andra sidan är det i stadstrafik som det som skönast med automat...

Jag handlade en bil utan motorvärmare, dragkrok och vinterdäck tänkte att det blir väl inte en så smärtsam kostnad att få dit. Nu några månader senare så har det rullat 12 tkr till och det hade lika gärna kunnat slutat på 16 tkr om man inte sökte och hittade billiga alternativ.
v70 -03 Bi-fuel
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Ledsen om jag hoppar in och förstör tråden lite här nu.. Det är med Volvos automatlådor.. Låser den "drivlinan" på något sätt när man kör på landsväg.. Om ni förstår vad jag menar... Så att automaten inte drar mer än en manuell i höga farter? Alltså ingen momentomvanling eller vad det kallas på högsta växeln?

Jag har en S60 Automat -05 och ligger på 0.7nm3/mil i förbrukning uträknat över 640mil.. Tycker det är en bra förbrukning... O en bil med manuell låda borde ju dra runt 0.6-0.65nm3/mil igentligen.. Men har inte hört nån volvo som ligger på det? Jag kör ju inte direkt bränslesnålt ändå.... eller?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Wim
Posts: 67
Joined: 2008-01-01, 16:50
Location: Lilla Edet

Post by Wim »

Vi kanske behöver en tråd om förbrukning.
Sedan vi köpte bilen i december 2007 har vi kört 253 mil och förbrukningen ligger på 0,62 kubik/mil. Mest biogas från Trollhättan.
V70 2004 manuell
Image
0,715 m3/mil blir 6,30 kr!
Biogas Lilla Edet 8,80 kr.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Hej Fred
Välkommen till forumet

Har inte haft någon V70 Bifuel som gått någon längre sträcka eftersom detta är min första bifuel.
Men hade tidigare en V70 2003 som rullat runt 13 000 mil då jag bytte in den.
Mina erfarenheter från denna är att bussiningar och leder generellt är för veka det kändes som jag bytt alla dessa i framvagnen när jag bytte in bilen vad jag fårstått är detta en vanlig sjuka på V70:n av denna generationen.
Ett annat vanligt fel är att bromsoken bak kärvar vilket medför repiga och ojämna skivor (jag brukar demontera klossarna när jag skiftar sommar /vinterdäck och rengöra så att klossarna löper lätt samt smörja upp anliggningsytorna lite OBS ej de mellan kloss och skiva utan de mellan kloss och OK, närmare beskrivning finns på Volvos forum jag rullar, därför har jag klarat mig undan detta problemet).
Jag skulle rekomendera ett test av bilen framför allt för att kolla upp de svaga punkterna i framvagnen.

Skall du ha vinterdäck till bilen se till att få med det på köpet eftersom det är 16" (i alla fall på min 2007) och dessa är betydligt dyrare än de 15" tums som normalt ligger på 140 Hästaren.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Jättebra tips!

Jag är helt inriktad på manuell låda. Visst är det skönt med automat men som Pelle skriver så drar den ju mer soppa, och förbrukning är en stor anledning till att jag byter bil. Dessutom är det mycket roligare att växla själv! :D

Dragkrok har jag kollat, det kostar runt 2000 spänn och den kan jag montera själv. Vinterdäck är ett måste, annars får jag ju inte köra hem bilen... :wink:

Bussningarna och lederna, som Göran skriver om, är lite knepigare att kolla. Om jag köper ifrån en stor handlare som Rejmes så får jag hoppas att de kollat upp dem och sen antar jag att det bara är att hålla tummarna...

Bra tips om bromsarna, det ska jag komma ihåg och kika på forumet, kopparpasta är ordet!

Förhoppningsvis ska jag kolla på en bil idag eller imorgon!

Tackar och bockar för era inlägg!

/Fred
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Länk till bromstipset på Jag rullar, om det är någon som inte hittar den.

Det finns ett forum som heter Tips & Trix under vilken detta inlägget ligger
tråden heter håll ordning på dina bromsar.

Länk: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=644

Obs tipsen är rätt så allmängiltigt skrivet så även de som inte kör Volvo men har skivbromsar (speciellt bak) kan ha nytta av tipsen.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Avslutar tråden...

Post by Fred »

Tack alla för er hjälp! Nu är bilen införskaffad och jag har haft den i ett dygn. Hittills känns allt HELT rätt!!

I denna tråd står lite mer om skönheten:

http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=548

/Fred
Post Reply