Miljöbil 2008, mässa i Sollentuna

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Miljöbil 2008, mässa i Sollentuna

Post by Mats »

Såg att det anordnas miljöbilsmässa i Sollentuna 17-19 januari.
http://www.miljobil2008.se/
Utdrag ur programmet:
Torsdag 14:00
Fredag 15:00
Lördag 11:30
Full gas framåt – nya tankställen,
fler bilar och mer biogas i Sverige

Ansvarig: Michelle Ekman, Svenska Gasföreningen
Att köra på gas är att köra på det miljövänligaste drivmedlet. Avfall blir en tillgång i lokal biogasproduktion och utsläppen minimala. Men vilka bilmärken finns det och hur stor är potentialen för gas i Sverige? Välkomna till information och diskussion om fordonsgas.

Kanske vi kan stråla samman de som vill och prata lite biogas någon av dagarna?
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jag o flickvännen skall dit :) .. Åker från gbg o tillbringar en natt i sthlm..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

taz wrote:Jag o flickvännen skall dit :) .. Åker från gbg på torsdag o tillbringar en natt i sthlm..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Ni som är på plats, jag ser fram mot en rapport om vad just seminariet "Full gas framåt" handlade om. Gavs det några löften osv. Vore snällt om ni ville rapportera om det här.
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Var på mässan i Lördags.
Blev inte så imponerad av själva miljöbilsmässan. En hall med en massa etanolbilar och representanter som INTE visste vad biogas är :(

Men dragningen "Full gas framåt" var kul att höra.
Det var representanter från Svensk Biogas, AGA och Stadspartner i Lindköping.

Blev positivt överraskad av AGA som talade om en fyrdubbling av biogaskapaciteten i Sockholm de närmaste fyra åren, samt en fördubbling av antalet tankställen i Sverige de kommande två åren.

Och man måste bli imponerad av Linköping som har förstått det här med kretsloppstänkande och lokalt producerat. Tänk om alla kommuner tänkte som Linköping :D
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Mats wrote:Var på mässan i Lördags.
Blev inte så imponerad av själva miljöbilsmässan. En hall med en massa etanolbilar och representanter som INTE visste vad biogas är :(

Men dragningen "Full gas framåt" var kul att höra.
Det var representanter från Svensk Biogas, AGA och Stadspartner i Lindköping.

Blev positivt överraskad av AGA som talade om en fyrdubbling av biogaskapaciteten i Sockholm de närmaste fyra åren, samt en fördubbling av antalet tankställen i Sverige de kommande två åren.

Och man måste bli imponerad av Linköping som har förstått det här med kretsloppstänkande och lokalt producerat. Tänk om alla kommuner tänkte som Linköping :D
Håller med mats här.. Väl mycket etanol på mässan tyckte jag.. Men "full gas framåt" var intressant att höra på.

Jag kollade även in VW - Touran som verkar va en trevlig bil faktiskt kollade även in Opel Zafira men tyckte Touranen verkade mer intressant.
Passaten verkar ha mycket roliga tekniska finesser.. Touchscreen GPS, 12-230v omvandlare inbyggd i bilen, backsensorer bak o fram, DPS automatlåda eller va den nu hette, osv osv... Blir nog en sån som tjänstebil om den inte blir för dyr dock... Byter bil om 1,5år...

Snackade med en säljare för VW också och han berättade om passaten som kommer med gasdrift under 2008.. Han sa att det är en efterlängtad bil även för taxi chafförerna då de med en volvo kommer 15-18 mil med gas bara (biogas).. Det lät lite lite tyckte jag..

Han blev förvånad när jag sa att jag kommer mellan 25-32mil på en tank och dessutom med automatlåda detta då på naturgas. Men Biogas skiljer inte så värst mycket...

För övrigt så gick resan mellan gbg-sthlm-gbg fint. Tankade bara Biogas hela vägen.. På vägen ditt tankade jag i Jönköping och Nyköping och påvägen hem för att få lite variation så tog jag Norrköping och Borås.. Perfekt avstånd mellan mackarna.. Dock körde jag ca 4km på bensin mellan stockholm och Norrköping :-/ ..

Har kört 215mil sen jag tankade bensin sist och har över halv tank fortfarande.. Så skall nog klara mig en bit till.. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Blev lite fel i mitt inlägg.. Men det verkar inte gå att editera det i denna tråden.. Admin? Rättighetsfel?

En liten edit då.. Passaten hade de inte på mässan då den inte är släppt här än.. Men jag skall åka o provköra en bensinvariant så jag vet vad jag har att vänta.. Kan nog bli en Passat.. Eller eventuellt en Touran.. Men lite väl stor bil för mig då vi inte har 5 barn att trycka ner i de extra sätena..... ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Mats wrote:Var på mässan i Lördags.
Blev inte så imponerad av själva miljöbilsmässan. En hall med en massa etanolbilar och representanter som INTE visste vad biogas är :(
------------------------------
Tyvärr blir det gärna 'en massa etanolbilar' så länge som etanolbränslet inte ifrågasätts mer eftersom det är det billigaste sättet att producera 'miljöbilar' och få en täckande infrastruktur för 'miljöbränsle'.

Självklart borde arbetet med att certifiera etanol påskyndas och ocertifierad etanol borde beskattas hårdare (idag inget alls och all etanol som säljs är ocertifierad).

/track_snake
Post Reply