Någon här som har mer insikt i vad artikelförfattaren syftar på? Angående produktion som inte fungerar menar jag. Att transporter är av ondo förstår jag själv
Jag har lite svårt att följa den röda tråden i hans inlägg. Vad är syftet, förutom att de tydligen inte fått igång produktionen som beräknat. Vill han hellre se biogas producerat i direkt anslutning till fastigheten (låter ju förvisso som en bra idé om det fungerar).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Skribenten bor ju i Sala så jag förstår om han hellre ser lokalt producerad gas hemma på orten än att soporna ska köras in till stan. Jag skulle också uppskatta ett tankställe i Sala...
I pappersutgåvan av tidningen Dagens Samhälle som kom idag så finns en bilaga, "Miljö & Klimat", som bl.a. berör Västerås biogasanläggning. Där framgår att sjutton bönder är delägare i kommunens produktionsanläggning och dom levererar vallgrödor eftersom det finns så få nötkreatur kvar som kan producera gödsel. Enligt artikeln används också slam och hushållssopor från hushåll, restaurangr och storkök. Gasen driver 40 bussar, 10 sopbilar och cirka 500 personbilar. En tredjedel av produktion går till AGA i Stockholm. Om den här artikeln stämmer så förstår jag ännu mindre av vad Sala-bon (länk i mitt orginalinlägg ovan) menar...
Anläggningen har vad jag kan förstå en överkapacitet idag, där överproduktionen köps av AGA. Förhoppningsvis till gagn för gasbilsägare i Stockholmsområdet.
"Anläggningen startade sommaren 2005 och har varit i full drift sedan 2006. Årligen kan anläggningen behandla ca 14 000 ton bioavfall, dvs. organiskt avfall från hushåll, storkök och restauranger, ca 4 000 ton slam från fettavskiljare samt ca 5 000 ton vallgrödor. Detta beräknas sedan kunna producera fordonsbränsle motsvarande ca 2,3 miljoner liter bensin per år."
Anläggningen har vad jag kan förstå en överkapacitet idag, där överproduktionen köps av AGA. Förhoppningsvis till gagn för gasbilsägare i Stockholmsområdet.