Miljöbilsförsäljningen hittills i år

Diskussioner om specifika bilmodeller.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

BifuelManiac wrote:Oljan är det första som slår i taket och då snackar vi inte några lyxiga 40 år framåt i tiden, snarare 10-15.
Jo, bland de fossila bränslena är det nog oljan som slår i taket först, därefter naturgas och sist kol.

Peak-oil uppnås väl mellan 2005-2010,
Peak-coal ca. 2250
Naturgasen någonstans däremellan
Peak-fish ca. 2045

Oljan kommer nog att ersättas av naturgas och kol bland de fossila alternativen. Det jag menar med att det nog är maten som kommer slå i taket först är att för bränslen finns det trots allt alternativ även om vi inte tycker om bieffekterna typ växthuseffekten men när det gäller mat kommer det nog bli svårt att ständigt dubblera produktionen med 30 års mellanrum eftersom jordens befolkning fördubblas med ungefär den tidsperioden. Exempelvis ökar inte mängden matfisk per automatik för att befolkningen ökar.

En annan anledning till varför jag tror att maten kommer att bli det stora problemet är kopplad till just klimatförändringarna där vi på sikt kommer få fuktigare och ostadigare väder på våra breddgrader med exempelvis ökad risk för förstörda potatisskördar samtidigt som öken och torka breder ut sig runt ekvatorn och minskar möjligheterna till skördar för en ökande befolkning.

Sedan går det ju hela tiden att fila på energisparande åtgärder av olika slag som gör att totala energibehovet inte behöva öka helt proportionellt mot befolkningsökningen, men vilka effektiviseringar kan vi åstadkomma när det gäller behovet av mat? Sluta äta chips räcker nog inte långt...
Största möjliga effektiviseringen när det gäller mat är nog att gå över till vegetarisk kost, varje extra steg mellan de grödor jordbruket producerar och det som till slut hamnar på vår tallrik kostar ca. 90% i förluster.
Det får även den ålderdomliga förbränningsmotorn att framstå som riktigt effektiv :lol:
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

S-klasse wrote:
BifuelManiac wrote:Oljan är det första som slår i taket och då snackar vi inte några lyxiga 40 år framåt i tiden, snarare 10-15.
Jo, bland de fossila bränslena är det nog oljan som slår i taket först, därefter naturgas och sist kol.

Peak-oil uppnås väl mellan 2005-2010,
Peak-coal ca. 2250
Naturgasen någonstans däremellan
Peak-fish ca. 2045

Oljan kommer nog att ersättas av naturgas och kol bland de fossila alternativen. Det jag menar med att det nog är maten som kommer slå i taket först är att för bränslen finns det trots allt alternativ även om vi inte tycker om bieffekterna typ växthuseffekten men när det gäller mat kommer det nog bli svårt att ständigt dubblera produktionen med 30 års mellanrum eftersom jordens befolkning fördubblas med ungefär den tidsperioden. Exempelvis ökar inte mängden matfisk per automatik för att befolkningen ökar.

En annan anledning till varför jag tror att maten kommer att bli det stora problemet är kopplad till just klimatförändringarna där vi på sikt kommer få fuktigare och ostadigare väder på våra breddgrader med exempelvis ökad risk för förstörda potatisskördar samtidigt som öken och torka breder ut sig runt ekvatorn och minskar möjligheterna till skördar för en ökande befolkning.

Sedan går det ju hela tiden att fila på energisparande åtgärder av olika slag som gör att totala energibehovet inte behöva öka helt proportionellt mot befolkningsökningen, men vilka effektiviseringar kan vi åstadkomma när det gäller behovet av mat? Sluta äta chips räcker nog inte långt...
Största möjliga effektiviseringen när det gäller mat är nog att gå över till vegetarisk kost, varje extra steg mellan de grödor jordbruket producerar och det som till slut hamnar på vår tallrik kostar ca. 90% i förluster.
Det får även den ålderdomliga förbränningsmotorn att framstå som riktigt effektiv :lol:
-----------------------------
Matpriserna kommer att gå upp, det är ett ganska säkert tips.

Och det beror inte bara på att man gör etanol av det som skulle kunna hamnat på matbordet, även om det är en bidragande orsak.

Agroetanol i Norrköping (lantmännens etanolfabrik) planerar nu att importera majs från USA för att göra etanol av. Eftersom det svenska vetet blivit för dyrt...

Borde inte Greenpeace skicka sina yrkesdemonstranter dit när den första båten med amerikansk majs anländer? Man var ju skickliga och uppmärksammade båten med palmolja på väg till Neste Oy i Finland....

/track_snake
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

S-klasse wrote:Peak-coal ca. 2250
Man trodde länge att kolreserverna skulle räcka 250 år men på senare tid har man dock omprövat de "glädjesiffrorna"...
http://www.energybulletin.net/28287.html
http://www.celsias.com/2007/05/10/peak- ... ears-away/
http://europe.theoildrum.com/node/2396
Så peak coal kan vara närmare runt hörnet än vad vi tror...

Har man missat en nolla när man presenterat det?? 250 -> 25 ?? :lol:
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Peak-coal 2025? - desto bättre, men hur ska man ersätta all kolbaserad elproduktion? Dags att köpa Vestas aktier kanske??


Men tillbaka till huvudämnet...

Här kommer statistiken från November försäljningen, samma tendens som tidigare, Opel & Fiat ungefär som 2006, MB och VW ökar.

http://www.bilsweden.se/files/PressRel0711.pdf

CNG bilarna utgör enbart några få procentenheter nu :

http://www.bilsweden.se/files/miljobiltyppressnov07.pdf
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Miljöbilsförsäljningen 2007

Post by Sven »

Nu har Bil.Sweden publicerat siffrorna för hela 2007. Som vi alla vet sjönk andelen gasbilar pga Volvos (tillfälligt?) avbrutna gassatsning och pga etanolboomen. Nio gasbilar finns med:

  1. Volvo V70 Bi-Fuel 777 (2 334 år 2006)
  2. VW Touran Ecofuel 306 (130)
  3. VW Caddy Ecofuel 170 (81)
  4. Volvo S60 Bi-Fuel 131 (528)
  5. Opel Zafira CNG 109 (63)
  6. Opel Combo CNG 83 (75)
  7. Fiat Punto Bi-Power 58 (56)
  8. Mercedes E 200 NGT 51 (15)
  9. VW Caravelle Biogas 34 (14)
Totalt således 1 719 fordon jfm 3 296 år 2006. Volvos försäljning har sjunkit från 2 862 till 908 bilar, övriga bilfabrikanter har ökat försäljningen från 434 till 811 fordon.

Uppdelat på bilmärken blir listan:
  1. Volvo 1 719 (3 296)
  2. VW 510 (225)
  3. Opel 192 (138)
  4. Fiat 58 (56)
  5. Mercedes 34 (14)
Andelen gasbilar av totala antalet "miljöbilar" var 2007 3,1%.

Tror vi att det kommer att vända 2008?
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Volvos försäljning av V70:n kunde ha blivit 778, men bifuelen blev försäljninsstoppad ngn dag innan jag kom in till bilhandlaren. :cry:
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Ett problem med statistiken är att ingen bil som importerats av bilhandlare o.d. finns med, vilket gör just gasbilsstatistiken särskilt missvisande. Till exempel finns inte ens alla modeller av Fiat med i statistiken trots att alla Fiats gasmodeller säljs av Miljöbilscenter.

Inte heller finns de Fordar med som Göteborgs kommun valt att importera eftersom Ford själva vägrar ta in dem.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Har varit borta ett tag, roligt att någon uppdaterat länken med senaste statistiken även om den kunde varit muntrare...

Jag har också misstänkt att det importerats fler CNG bilar på sidan om samt att ev. import/flyttgods av begagnade CNG bilar inte heller syns. Privatimporten av begagnat brukar väl stå för en ganska stor andel numera, typ 20-30 000 bilar på ett år.

Under 2008 kommer ju en del nyheter som Audi A5 CNG, MB B 170 NGT, VW Passat kompressor/turbo/CNG samt en face-liftad Opel Zafira även om man kan misstänka att utbyggnaden av tanknätet och Stockholmsproblemen kan vara fortsatt begränsande för den svenska marknaden.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

S-klasse wrote:Har varit borta ett tag, roligt att någon uppdaterat länken med senaste statistiken även om den kunde varit muntrare...

Jag har också misstänkt att det importerats fler CNG bilar på sidan om samt att ev. import/flyttgods av begagnade CNG bilar inte heller syns. Privatimporten av begagnat brukar väl stå för en ganska stor andel numera, typ 20-30 000 bilar på ett år.

Under 2008 kommer ju en del nyheter som Audi A5 CNG, MB B 170 NGT, VW Passat kompressor/turbo/CNG samt en face-liftad Opel Zafira även om man kan misstänka att utbyggnaden av tanknätet och Stockholmsproblemen kan vara fortsatt begränsande för den svenska marknaden.
Angående Audi A5 CNG som du sa kommer 2008.. Jag mailade Audi i Göteborg.. De visste inget om nån Audi med gasdrift över huvud taget.. heh.. "Inte vad vi har fått information om" stod det i mailet... Funderade på att skriva tillbaka o säga att ibland får man faktiskt leta information också.... Inte bara anta att man får allt serverat... :)

Vet du något mer om Audin?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Vi får väl skapa kunskap hos säljarna genom att efterfråga CNG-bilar! Jag tycker mig med enstaka undantag ha blivit väl bemött hos både Volvo och Volkswagen av säljare som varit insatta både i hur fordonen fungerar och i hur gasmarknaden i stort ser ut. Även verkstadspersonalen verkar ha god koll.

Audi A5 med 2.0-liter 163 hästar, 8.9sek 0-100 och 42 mils räckvidd är ju en konceptbil som kan sättas i produktion tidigt 2009 enligt vad Audi sa sent 2007.

Den omnämns i en presentationsfil (se länk) daterad December 2007 och som verkar ha använts av nån drivline-chef på VW-Audi vid någon dragning för Credit Suisse om jag tolkar det rätt. Först nämns CNG på sidan 23. Det som också är intressant är på sidan 24 angående växellådan, deras 7-växlade S-tronic ger lägre förbrukning än både automat och manuell låda, detta med hänvisning till tidigare diskussioner i ämnet automat vs manuell. Sen står CNG med som alternativt bränsle på sidan 25.

http://www.audi.com/etc/medialib/cms4im ... 0.File.pdf
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

taz wrote:Angående Audi A5 CNG som du sa kommer 2008.. Jag mailade Audi i Göteborg.. De visste inget om nån Audi med gasdrift över huvud taget.. heh.. "Inte vad vi har fått information om" stod det i mailet... Funderade på att skriva tillbaka o säga att ibland får man faktiskt leta information också.... Inte bara anta att man får allt serverat... :)

Vet du något mer om Audin?
Letade lite snabbt och hittade följande länk om både Passat;en och Audi'n :
http://www.gas24.de/cms/286-0-neue-gene ... eugen.html

Vi har nog även avhandlat Audi'n i någon tidigare tråd här på forumet sent i höstas.

Det jag tycker är intressant är att VW har tagit fram två olika CNG koncept inom samma koncern - 1,4 TSI med kompressor och turbo för Passat;en och en 2,0 Turbo för Audi som har nästa samma prestanda 150 resp. 163 hk men de kanske passar in olika beroende på drivlinan.
Ska de ha igen pengarna borde de sätta in dessa motorer i fler bilar, t.ex. Golf;en, A6;an, Octavia.

Att man får lustiga svar från bilhandlare är inte ovanligt, frågade på Volvo i centrala Uppsala för några år sedan och de hade inte en aning om att det fanns ett biogas tankställe bara 500 m bort...
Ofta när man ställer en fråga om Bi-fuel, Biogas så får man ett svar typ "javisst finns det" för att därefter inse att de börjat svara om E85 istället. De verkar programmerade på att det bara finns E85 som alternativbränsle.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Intressant bil
Jag har aldrig varit ngn Audi / VW fantast men med den utlovade förbrukningen och den designen får man kanske ändra sig :lol:

S tronic lådan är vad jag kan föstå egentligen två parallell kopplade manuella växellådor med varsin koppling, finns det ngn Audi kunnig person som kan verifiera / dementera detta.

Det skulle i så fall förklara den lägre förbrukningen. I den gamla typen av Automatlådor var det ju olja som överförde kraften och en viss slirning (förlust) oundviklig om det ej fanns lockup.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

:twisted: Funderar på att gå in och provköra Passaten när den kommer till Sverige och bara av en händelse råka svänga förbi
min lokala Volvo handlare för att nämna det blir en sån här nästa gång. :lol:
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

VW har väl redan sagt att 1.4-litersmotorn på 150hk kommer i Golf, Touran och Caddy Life. Å andra sidan har jag läst att Golf med gas är historia och att man anser Touran vara en värdig efterträdare så vi får väl avvakta.

Jag försitter aldrig en chans att berätta för Volvos återförsäljare att min nästa bil är en Mercedes och/eller VW/Audi såvida det inte finns en ny Volvo innan dess. Lite barnsligt för det är väl inte säljarna som tagit beslutet om nerläggning men å andra sidan så har knappast någon från Ford/Volvo PV frågat mig vad jag tycker utan jag förutsätts vilja ha etanol eller diesel så hur ska jag komma till tals på annat vis än hos bilhandlarna?
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Javisst är det barnsligt.
Men eftersom försäljaren troligen kommer att trycka på Volvo svenska och tala om för dem att de tappar kunder pga Volvos drivmedelspolitik, så kanske det hjälper.
Har för övrigt fårstått av en del försäljare att de inte är så nöjda med att Volvo har lagt ned biogasen bla den jag köpte min nuvarande bil ifrån.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Göran wrote:Javisst är det barnsligt.
Men eftersom försäljaren troligen kommer att trycka på Volvo svenska och tala om för dem att de tappar kunder pga Volvos drivmedelspolitik, så kanske det hjälper.
Har för övrigt fårstått av en del försäljare att de inte är så nöjda med att Volvo har lagt ned biogasen bla den jag köpte min nuvarande bil ifrån.
Jo visst :) När jag lämnar in min tjänstebil så skall jag upplysa min företags säljare (som jag nu hämtat ut 2 bilar genom) att jag inte kommer välja volvo igen eftersom jag vill ha en gasbil.... (Om de nu inte släpper en bra el-plugin-hybrid i början av 2010....) ..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply