Önskelistan

Diskussioner om specifika bilmodeller.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Göran wrote:1 Fords påtryckningar (de vill inte ha ngn oliktänkare i leden)
Knappast. Ford tillverkar ju gasbilar under sitt eget varumärke.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Det handlar nog främst om att de vill hålla sig till en enkel och begriplig "story" för respektive marknad.

I Sverige har man sålt in E85 via Focus;arna och rättar in Volvo i det ledet.

I Tyskland är det CNG som gäller och därför har de lite sent tagit fram CNG varianter på Focus plattformen. Eftersom Volvo tidigare inte lyckats sälja sina CNG bilar i någon större skala på tyska marknaden har man väl inte tyckt det vara värt besväret att ta fram en CNG kloning på S40/V50 plattformen.
Focus;en når nog större volymer i både E85 och CNG på respektive marknad.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

S-klasse wrote: Eftersom Volvo tidigare inte lyckats sälja sina CNG bilar i någon större skala på tyska marknaden har man väl inte tyckt det vara värt besväret att ta fram en CNG kloning på S40/V50 plattformen.
Och varför har Volvo sålt så dåligt i Tyskland? Handlar det om att Volvobilarna har för dålig räckvidd?

Volvos S60, V70 och S80 rymmer 21 Nm3 gas. När jag har läst lite här på Forumet verkar det som att det vid landsvägskörning går att komma uppåt 30 mil på naturgas och 26-27 mil på biogas. Om man jämför detta med t ex nya Opel Zafiran och nya VW Touran, så blir det stor skillnad. Opeln rymmer ca 26 Nm3 och förbrukar, enl tillverkaren, ca 0,52 Nm3/mil vid landsvägskörning dvs. en räckvidd på biogas på drygt 49 mil. Touranen rymmer 24,7 Nm3, förbrukar enl tillverkaren vid landsvägskörning 0,66 Nm3/mil dvs. räckvidden blir drygt 37 mil på biogas.
Opel Zafira CNG -08
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Sven wrote:Opeln rymmer ca 26 Nm3 och förbrukar, enl tillverkaren, ca 0,52 Nm3/mil vid landsvägskörning dvs. en räckvidd på biogas på drygt 49 mil.
Inte en chans i den här världen. Jag mätte hur långt jag kom innan bilen gick över på bensin senast, eftersom jag då fyllde på naturgas i helt tom tank och med riktigt bra tryck i pumpen. Då kom jag knappt 37 mil i stadskörning. Och jag är en lugn förare.

Den som påstod att Zafiran kommer 49 mil på biogas måste ha varit hög på något. Till och med om vi snackar söndagskörning på motorväg med nedförsbacke, medvind och solen i ryggen.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

skillnaden på stadskörning och lugn landsvägskörning ÄR så stor.....

Jag har provat att köra upp en hel tank gas i stadstrafik, och då slurpar min Astra i sig nästan 1 Nm3/mil! (att jämföra med ca 0,6-0,7 vid blandad körning).
Prova att ta ut Touranen på 80-90 km/h landsvägskörning långa sträckor, så ska du få se.

Alltdethär är ju såklart IMHO.

MVH
Pontus
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

torkel wrote:Inte en chans i den här världen. Jag mätte hur långt jag kom innan bilen gick över på bensin senast, eftersom jag då fyllde på naturgas i helt tom tank och med riktigt bra tryck i pumpen. Då kom jag knappt 37 mil i stadskörning. Och jag är en lugn förare.

Den som påstod att Zafiran kommer 49 mil på biogas måste ha varit hög på något. Till och med om vi snackar söndagskörning på motorväg med nedförsbacke, medvind och solen i ryggen.
Jag har hämtat uppgifterna från Opels hemsida. De uppger att Zafiran ska dra 4,2 kg certifierad gas/100 km och landsvägskörning. För stadskörning uppger de 6,6 kg/100 km, tanken rymmer 20,7 kg, skulle ge en räckvidd på drygt 31 mil, på naturgas ca 34-35 mil.

Jag har inte själv kört tillräckligt mycket för att kunna säga något om min förbrukning, jag återkommer när jag har lite siffror på detta.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Sven wrote: Jag har hämtat uppgifterna från Opels hemsida. De uppger att Zafiran ska dra 4,2 kg certifierad gas/100 km och landsvägskörning. För stadskörning uppger de 6,6 kg/100 km, tanken rymmer 20,7 kg, skulle ge en räckvidd på drygt 31 mil, på naturgas ca 34-35 mil.
Certifierad gas är väl ungefär i stil med naturgas vad det gäller energiinnehåll.

20,7/4,2 = 49 mil med naturgas och REN landsvägskörning!
Observera att där är mer än 50% högre förbrukning vid stadskörning än vid landsvägskörning. Gasdrift är inte så effektiv i stadstrafik, tror att det har att göra med det något sämre vridmomentet.... eller??
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Plonte wrote:Certifierad gas är väl ungefär i stil med naturgas vad det gäller energiinnehåll.
Certifieringsgasen består av ren metangas och ligger därför närmre biogasen än naturgasen sett ur energiinnehåll.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

I Volvo's BiFuel broschyr skriver man att angivna förbrukningssiffror är uppmätta med en gas som har lägre energiinnehåll än den man normalt tankar med. Därför anser de att den verkliga bränsleförbrukningen är ca 10% lägre och räckvidden 10% längre än angivet.

V70 Bi-Fuel anges där till 9,4 eller 10,3 Nm3/100 km (man/aut) blandad körning - vad det nu är... Anser att det vore bättre att de anger en ren landsvägs siffra och en för stadskörning så kan man själv avgöra vad som bäst speglar den egna körningen.

Ser för övrigt att det anger koldioxid utsläppen enbart beräknade på naturgas eftersom skillnaden mot bensin siffrorna inte är så stora.
Här skulle de ju kunna nå en pedagodisk poäng genom att redovisa en siffra för biogas också.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Hittat en gammal brochyr från Konsumentverket där det fanns samlade förbrukningssiffror gällande årsmodell 2003.

Förbruking av certifierad gas (m3/100km) Stad /Land/ Blandad

Zafira Comfort Biogas Man. 10,5 /6,7 /8,1 56%
Astra Kombi Biogas Manuell 9,6 /5,6 /7,1 71%
Golf Variant 2,0 Bifuel Man. 11,6 /6,3 /8,2 84%
S60 Bi-Fuel CNG Manuell 12,9 /6,7 /9,0 92%
S60 Bi-Fuel CNG Automat 14,4 /7,4 /10,0 94%
S80 Bi-Fuel CNG Manuell 12,8 /7,1 /9,2 80%
S80 Bi-Fuel CNG Automat 15,1 /7,9 /10,5 91%
V70 Bi-Fuel CNG Manuell 13,3 /7,5 /9,6 77%
V70 Bi-Fuel CNG Automat 14,9 /7,8 /10,4 91%

Stadskörning genererar mellan 56 och 94% högre förbrukning än landsvägskörning.

MVH
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Zafiran klarar nog nästan 50 mil på landsväg på en gastank!

Post by Sven »

Nu har jag mina första tillförlitliga siffror vad gäller nya Zafirans förbrukning. Har åkt från Västerås till Leksand via Falun, åkt en del kortare sträckor på sammanlagt cirka 10 mil runt omkring Leksand och i tämligen backigt område och därefter åkt mot Västerås igen. Jag körde helt slut på tanken ca 9 mil före Västerås, där jag tankade igen och fick i 26,3 Nm3 biogas. Sammanlagt körde jag 411 km på biogas, samtliga med dubbdäck och temperatur på 0-5 grader dvs kallstarter. De första 31 milen var bilen ganska tungt lastad med 6 personer med en sammanlagd vikt på ca 250 kg och bagage på ca 100 kg. De sista 10 milen var vi 3 personer och dessa samt bagage vägde sammanlagt ca 240 kg.

Jag körde större delen av tiden 70-90 km/h, körde också 2-3 mil på motorväg där jag höll ca 100 km/h. Jag körde så snålt jag förmådde, t ex hade jag genomgående ett lätt tryck på gasen, motorbromsade mycket och undvek fotbromsning, försökte hålla ett konstant tryck på gaspedalen när jag väl uppnått angiven hastighet vilket innebar att hastigheten i uppförsbackar kunde sjunka en hel del.

Min snittförbrukning blev 0,66 Nm3/mil. Jag är övertygad om att det vid renodlad landsvägskörning, med sommardäck, på sommaren, med endast en förare i bilen och med minimalt bagage går att komma ner till den förbrukning som Opel angett för landsvägskörning dvs. 0,52 Nm3/mil och en räckvidd på drygt 49 mil.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Sven, hur långt har din Zafira gått nu?

Anledningen till min fråga är att det brukar ta ett antal mil innan motor och transmission "slitit in" sig, allt från 500 mil till några tusental mil.
Har din bil inte gått särskilt långt kan förbrukningen därför sjunka på sikt. Sedan kan det ju ta ett tag att lära sig hur man optimerar sin körning för just den biltypen.

Brukar dock aldrig vara något konkret problem för mig, brukar köpa mina bruksbilar när det gått ca. 18 000 mil och då får de anses vara inkörda :lol:
Min senast inköpta bil har nu passerat 41 000 mil.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

S-klasse wrote:Sven, hur långt har din Zafira gått nu?

Anledningen till min fråga är att det brukar ta ett antal mil innan motor och transmission "slitit in" sig, allt från 500 mil till några tusental mil.
Har din bil inte gått särskilt långt kan förbrukningen därför sjunka på sikt. Sedan kan det ju ta ett tag att lära sig hur man optimerar sin körning för just den biltypen.
Tack för din upplysning, S-klasse, detta gläder mig! Min bil har nämligen inte gått långt alls, i dagsläget ca 130 mil. Jag har själv tänkt och kanske också av någon hört detta om att motorn s a s ska trimmas in.

Det verkar som att bilen redan nu snålar lite mer med bränslet. Jag tankade full tank i Västerås 30/10 och körde ca 45 km innan bränslemätaren visade på minskad bränslenivå. Den 4/11 tankade jag full tank igen i Västerås och nu kom jag ca 70 km innan bränslemätaren började röra på sig. Det var ingen större skillnad på mina körsätt och hastigheter vid de två tillfällena.
Opel Zafira CNG -08
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

enligt min och många andras erfarenhet så får man i olika mycket gas i tanken vid tankningarna, även om man tankar vid samma pump. För att få så korrekta siffror som möjligt så får man räkna på ett lite annorlunda sätt än med bensin. Man ser först till att ha tom tank, tankar sedan fullt och antecknar hur mycket man fick i. Nollställer trippmätaren och kör. När man sedan får tom tank igen, så kan man räkna ut hur mycket den dragit.
Gör man som vid bensinkörning; utgår från full tank, kör ett antal mil, tankar fullt igen och sedan räknar, så kan det bli fel eftersom man vid gastankning kan få antingen mer eller mindre mängd vid andra tankningen än vad man fick vid första tankningen.
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Jag har som nybliven (i somras) gasförare gjort just den iakttagelsen. Men om man kör lite längre och slår ut medelförbrukningen över några tankningar så blir ju missvisningen definitivt mindre och till slut försumbar...
V70BiFuel2008
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Hej Mange!
Som gammal Umestudent blir jag nyfiken, finns det gasmack i Umeå nu?
Det finns inte med någon mack på fordonsgas.se eller på miljöfordon.se (miljofordon.org). Kanske bör dom tipsas?
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Tragiskt nog så verkar Umeå vara en vit fläck på gaskartan ett bra tag framöver. Politikerna verkar tro att etanol är frälsningen och fram tills nyligt har det ju varit mest positiva skriverier om det här i regionen tills man meddela att man siktar på att lägga den mesta produktionen söder om ekvatorn...
Man fraktar rötbart avfall från Dåvamyran (sopstationen) till Skellefteå för framställning av biogas. Det pratas om att det rör sig om returfrakter så det ska inte belasta miljön.
Förhoppningsvis kommer det ett publikt tankställe där inom kort, annars är det Boden(280km), Östersund(390km) samt Uppsala(600km) och Västerås(620km?) som är mina närmaste tankställen :(

När jag skjutit upp mitt bilbyte i det längsta blev jag tvungen att bestämma mig i och med att Volvo skulle avsluta sitt Bi-fuel program.

Det känns lite galet att ha en gasbil här men som sagt jag reser en del i jobbet så jag får passa på så gott det går att köra på gas när tillfälle gives. Jag har nog kört närmare 15 tankar sedan i juli... Det känns iallafall som att man försöker :wink:
V70BiFuel2008
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Mange wrote:Det känns lite galet att ha en gasbil här men som sagt jag reser en del i jobbet så jag får passa på så gott det går att köra på gas när tillfälle gives. Jag har nog kört närmare 15 tankar sedan i juli... Det känns iallafall som att man försöker :wink:
Det är verkligen fantastiskt att du gör denna idealistiska satsning! :!: :!: :!: Någon ska ju dessutom börja, kanske kan du få fler umebor med dig och så småningom även kommunen.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Post by moraola »

Mange
Jag känner igen det där. Jag har själv ca 25-27mil till tankställena, åt vilket håll jag än åker. Västerås, Mariestad, Östersund osv.
Jag besöker dock gasdistrikt varje vecka i jobbet, så det fungerar fint. Jag uppskattar att jag åker 50% på gas.
V70 Bi-fuel -07
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

jkl wrote:rymdraket
Hahahaha,

Du anar inte hur rätt du har!!!

Kolla bara på Ariane5, det första steget har ju flytande väte och flytande syre i tankarna. Till framtida tredje steget är det inte helt klart än om det ska bli flytande väte eller flytande metan.

(Raketer är min branch, jobbar på ESA med bl.a. förberedelserna av nästa generation)
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
robban
Posts: 3
Joined: 2007-12-14, 19:27

Nybliven gasbilsägare

Post by robban »

Bytte för 2 veckor sedan bil till en Opel Zafira CNG. Egentligen var jag inne på att skaffa mig en liten sportbil typ Audi TT Quattro (bor på landet så det hade varit kanon med fyrhjulsdrift samtidigt som en sportbil är lockande) men kände att man bör sätta miljöaspekten i fokus.

Är visserligen väldigt nöjd med Zafiran och det känns riktigt bra att köra med ett bra miljöalternativ. Men hade det funnits möjlighet att köpa någon form av sportbil som drivs på gas så hade det helt klart varit det naturliga valet när vi är på gång att byta vår andra bil. Alternativt om det finns någonstans som man kan konvertera en bensinare till gasdrift...

/Robban
"Coolare att köra gasbil än sportbil"
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Robban, du får stöta på Opel så att dom släpper Corsa CNG. 34 kubik gas ger räckvidd på över 50 mil och i kombination med 6-växlad låda och "sportig inredning" kanske det räcker för att du ska känna dig hemma :wink:

http://www.tuningblogger.de/uploaded_im ... ntrieb.jpg

http://www.opel.ch/promo/index.cfm?lang=de&mnu=00,08,98
robban
Posts: 3
Joined: 2007-12-14, 19:27

Post by robban »

Jonas wrote:Robban, du får stöta på Opel så att dom släpper Corsa CNG. 34 kubik gas ger räckvidd på över 50 mil och i kombination med 6-växlad låda och "sportig inredning" kanske det räcker för att du ska känna dig hemma :wink:
Tack för tipset Jonas! Ska kolla med Opel...
Över 50 mil på en tankning gör det också mycket intressant.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

robban wrote:
Jonas wrote:Robban, du får stöta på Opel så att dom släpper Corsa CNG. 34 kubik gas ger räckvidd på över 50 mil och i kombination med 6-växlad låda och "sportig inredning" kanske det räcker för att du ska känna dig hemma :wink:
Tack för tipset Jonas! Ska kolla med Opel...
Över 50 mil på en tankning gör det också mycket intressant.
Hmm de där lät riktigt intressant! Kanske något för mig när jag byter tjänstebil.. Jag vill gärna ha en mindre bil än den jag har nu.. Däremot tjejens argument (hon vill ha en stor kombi) är att den "framtida" barnvagnen skall få plats... :-/ .. hmm .. Borde la finnas hopfällbara barnvagnar? :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Om barnvagnen ska få plast så finns ju Opel Zafiran med ca 41 mils räckvidd blandad körning. Den rymmer med 5 personer utan problem vilken barnvagn som helst, bagageutrymmet över 1,8 m3.

Även VW Touran har stort lastutrymme, men sämre räckvidd pga mindre tank och högre förbrukning. Dock ett något gedignare bygge än Zafiran.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply