Biogaspriset kopplat till bensinpriset
På Eons hemsida finns ingen klart uttalad prispolitik, bara att priset är 2-3 kr lägre än bensinpriset.
De skriver att de planerar att öppna 50 nya tankställen inom kort. Det har stått så ganska länge nu. På Fordonsgas listas 28 planerade varav en del är Eons, så uppgifterna går isär om man säger. Många anges planerade till 2008/2009, så "inom kort" verkar inte heller stämma.
Någon marknadsföring av biogas och biogasbilar riktad till "vanligt folk" finns ju inte, det är obegripligt hur de tänker sig att det skall bli någon efterfrågan.
Eon hade nära samarbete med Volvo, när Volvo lade ned Bi-Fuel blev det tydligen stopp hos Eon också. Man undrar varför de inte slagit sig samman med någon av de övriga bilfabrikanterna.
Ibland undrar jag om de verkligen vill ha någon utveckling på området...
De skriver att de planerar att öppna 50 nya tankställen inom kort. Det har stått så ganska länge nu. På Fordonsgas listas 28 planerade varav en del är Eons, så uppgifterna går isär om man säger. Många anges planerade till 2008/2009, så "inom kort" verkar inte heller stämma.
Någon marknadsföring av biogas och biogasbilar riktad till "vanligt folk" finns ju inte, det är obegripligt hur de tänker sig att det skall bli någon efterfrågan.
Eon hade nära samarbete med Volvo, när Volvo lade ned Bi-Fuel blev det tydligen stopp hos Eon också. Man undrar varför de inte slagit sig samman med någon av de övriga bilfabrikanterna.
Ibland undrar jag om de verkligen vill ha någon utveckling på området...
Biogas pris Växjö
Här var priset 9,49 Kr/ Nm3 (prissänkt då de inte klarar av att hålla kvaliteten) kommunen anser att de ligger på ett snitt av priset på omgivande ställen.
Jag undrar hur de räknar viktar de upp Göteborgregionen gentemot Jönköping och Eon?
Jag undrar hur de räknar viktar de upp Göteborgregionen gentemot Jönköping och Eon?
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Har i annan tråd räknat på hur stor del av distributionskostnaden som är diesel-pris-beroende... har för mig att det var försvinnande lite....BifuelManiac wrote:Så länge det inte finns ett gasnät för distributionen (som i västra Sverige) utan biogasleveranser sker med dieseldrivna lastbilar så kommer priset vara kopplat till andra bränslen.
Vad som måste till är rejäl lokal produktion så man inte blir beroende av långväga transporter.
-
------------------------------------------Plonte wrote:Har i annan tråd räknat på hur stor del av distributionskostnaden som är diesel-pris-beroende... har för mig att det var försvinnande lite....BifuelManiac wrote:Så länge det inte finns ett gasnät för distributionen (som i västra Sverige) utan biogasleveranser sker med dieseldrivna lastbilar så kommer priset vara kopplat till andra bränslen.
Vad som måste till är rejäl lokal produktion så man inte blir beroende av långväga transporter.
Den är inte försvinnande liten men den är liten. Annars hade väl transporterna skett på annat sätt (t.ex. med gastankvagnar på järnväg som lastas om till mindre lastbilar vid olika station). Så var det ju förr, när gas började användas i Sverige för framförallt industriella ändamål. Och delvis fortfarande; Sveriges stora gasanvändare (t.ex. SSAB i Borlänge) får sin gas med tankvagnar på järnväg från Stenungsund.
/track_snake
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?p=1260
Där framkommer att ca 50 kronor av de 360kr/milen som transporten borde kosta är dieselkostnaden.
Alltså: Dieselkostnad = 50/350 * 1,60 kr/Nm3 (transportkostnad enligt SGC167 ) = 23 öre per kubikmeter!!
Det är väl istortsett försvinnande lite?? Om dieselpriset skulle dubblas, så får dom gärna höja gaspriset med 23 öre, det vore rimligt och helt okej!!!
Är det någon mer än jag som tycker att det luktar lite ocker runt prishöjningarna på gas??
Där framkommer att ca 50 kronor av de 360kr/milen som transporten borde kosta är dieselkostnaden.
Alltså: Dieselkostnad = 50/350 * 1,60 kr/Nm3 (transportkostnad enligt SGC167 ) = 23 öre per kubikmeter!!
Det är väl istortsett försvinnande lite?? Om dieselpriset skulle dubblas, så får dom gärna höja gaspriset med 23 öre, det vore rimligt och helt okej!!!
Är det någon mer än jag som tycker att det luktar lite ocker runt prishöjningarna på gas??
Har läst att man kan frakta biogasen på flytande form i tankvagnar för tåg, borde väl vara idealt för att flytta stora mängder biogas långa sträckor om man har underskott någonstans, typ Stockholm...track_snake wrote:Annars hade väl transporterna skett på annat sätt (t.ex. med gastankvagnar på järnväg som lastas om till mindre lastbilar vid olika station). Så var det ju förr, när gas började användas i Sverige för framförallt industriella ändamål. Och delvis fortfarande; Sveriges stora gasanvändare (t.ex. SSAB i Borlänge) får sin gas med tankvagnar på järnväg från Stenungsund.
/track_snake
Hur är det med energiförluster då? Borde bli endel, och det funkar ju när man gör det flytande på gasfältet (= istortsett obegränsad tillgång på energi), men inte vid en biogasanläggning....track_snake wrote: Har läst att man kan frakta biogasen på flytande form i tankvagnar för tåg, borde väl vara idealt för att flytta stora mängder biogas långa sträckor om man har underskott någonstans, typ Stockholm...
Någon som vet??
MVH
I en rapport från Svenskt Gastekniskt Center (http://www.sgc.se/rapporter/resources/SGC167.pdf) från 2006 så jämför man produktions- och distributionskostnaden för biogas i flytande form och gasform. Man presenterar några exempel för biogasproduktion i Linköping och sedan transport till ett antal orter.

Vid längre transporter så blir det tydligen alltid billigare att transportera biogasen i flytande form.

Vid längre transporter så blir det tydligen alltid billigare att transportera biogasen i flytande form.
Detta genom att varje lastbil kan ta med sig betydligt mer gas, och alltså minskade transporter. Men som sagt, hur är det med energiförluster? Visst borde det gå åt en massa energi när man kyler ner gasen till flytande form??AndersH wrote: Vid längre transporter så blir det tydligen alltid billigare att transportera biogasen i flytande form.
Tyvärr har jag kanske varit för optimistisk! Å andra sidan tror jag, men jag kanske fortfarande önsketänker, att det med tiden går upp allt fler ljus för politikerna när det gäller biogasens förträfflighet och att de inser att övriga idag förekommande bränslen, inklusive etanolen, är återvändsgränder för miljön.jos wrote:Sven wrote:Låter väldigt pessimistiskt! Jag hoppas att du har fel!jos wrote: Så vi får nog tyvärr räkna med ordentliga höjningar på gasen i framtiden..
Dom höjde här i göteborg till 10.50 för några dagar sen. För ett år sen så var priset 1 kr lägre.
F ö tankade jag häromdagen i Västerås. Betydligt billigare än i Sthlm, 9,18 kr/Nm3 för biogasen. Dessutom ett ordenligt tryck i pumpen, tog ca 45 km innan bränslemätaren började visa på minskad gas.
På annan plats på detta Forum har idé om manifestation utanför Stadshuset i Sthlm dryftats. En utmärkt idé, jag ställer gärna upp!

Det är ju helt enkelt skamligt hur situationen i Stockholm ser ut!

Opel Zafira CNG -08