10,25!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

10,25!

Post by torkel »

Fordonsgas pris är uppe i 10,25. Snacka om att de tjänar pengar på höjda bensinpriser. Man känner sig ju lurad varje gång man tankar...
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Jag funderade lite på det där...
Om du tankar på en station som får sin gas från aga nästa gång, så se dig omkring och kolla efter gaskassetterna.
Dessa ligger i en eller två containrar som står en bit ifrån pumparna.
Varje container innehåller strax under 2000 m3 gas, åtminstone står det så på den.

När man räknar lite på transportkostnaden, ofta mellan Stockholm-Linköping och det faktum att gastransporterna inte sker med mer än 2000 m3 åt gången så kommer man lätt upp i en kronas påslag på varje m3.
Dock ställer jag mig frågande till om det behöver vara mer än så då grundpriset ligger någonstans kring 8 kr/nm3? (nu gissar jag).
Jag ställer mig än mer frågande till att knyta gaspriset till bensinpriset, frakten sker ju med diesel-lastbilar....?!!

Det är naturligtvis lätt att ha åsikter när man inte har hela bilden.. Jag kan ha tokfel.
Hursomhelst så kan man väl bara hoppas på att någon vänlig själ bygger en lång gasledning så man slipper dyra transporter i framtiden. :)
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Iofs så är det så att Fordonsgas är ett bolag med samma krav om lönsamhet som vilket annat bolag som helst. Genom att höja gaspriset får dom förmodligen in rätt mycket pengar nu när sommaren kommer med semestertrafik, mycket tyskar som kör på gas i Sverige etc. Fordonsgas håller dessutom på med en utbyggnad som, om den blir verklighet, kommer kosta åtskilliga miljoner trots bidrag. Kan dom delfinansiera detta via högre gaspriser istället för att bara låna pengar så är det naturligtvis en fördel för bolaget.

Å andra sidan så är det ju definitivt så att vill man få fart på den svenska fordonsgas-marknaden så är det väl nu om någonsin som man bör försöka hålla ner priset. Om bensin-bilisterna ser en massiv prisskillnad mellan bensin o gas så lär åtskilliga tänka sig för och överväga byte till gas nästa gång. Som det är nu så lönar det sig ju att köra på diesel istället för gas och det lär inte sätta fart på gasmarknaden...

Fast vad vet jag, Fordonsgas kanske har fått höjda fossilgaspriser från Danska Dong, det är ju knappast någon konkurrens på området - än. Norsk konkurrens verkar vara på gång http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/148718

På västkusten körs ju inte gasen på lastbilsflak (undantaget Uddevalla) utan vi har ju våra gasledningar på gott och ont. Alltså påverkar inte transporterna till våra stationer direkt, å andra sidan är vi garanterat med och finansierar trasporterna av biogas till övriga stationer inåt landet.


Det pågår en intressant förstudie om biogasprduktion med ledningsbunden distribution genom flera kommuner. I denna rapport talas dock om ett pris vid pump på 11.20 per nm3 http://www.hush.se/filarkiv/Br%C3%A5lan ... studie.pdf
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

11.10 :shock:
kostade det på Shell i Kista i går!
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Det är ju #¤%& snart billigare att glida runt på bensin!!

Hade jag inte varit en sån idealistisk peak-oil-stolle så hade jag förmodligen gjort det också, nu tar jag ev. merkostnad för min skvatt galna (?) hjärna ser mer till helheten än några extra hundringar i bränslekostnader.. (alltid är det nån oxrullad mindre på nån oljeshejks middagsbord..)
Jag är helt säker på att "vanligt" folk ger blanka :twisted: i det..

Så satsningen på nya biogaspumpar känns kanske mindre viktig än att satsa på själva distributionen. Vad kostar det att smälla upp lite rör och grejer för att trycka ut gasen?


(Hmm... det faktum att jag mer eller mindre är immun mot bränslepriser kan iofs ha att göra med mitt tidigare ägarskap av en 2-liter/mil-jänkare... :lol: )
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

8,25 i Helsingborg
De har inte höjt på snart 3 år

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

På listan över billiga ( vilket i denhär branschen innebär att det inte är någon av de stora bolagen som äger det, dvs. Aga, Fordonsgas, Svensk Biogas och Eon, i dyrhetsordning) stod fram till i förra veckan jönköping som min favorit! (ligger bra till på min resväg. Men inte längre: nu har Fordonsgas tagit över, och givetvis höjt priset... inte såmycket ännu (från 7,80 till 8,10), men jag räknar med att det inte dröjer sålänge förrän det är samma prisläge som på resten av fordonsgas tankstationer.
Well, det är ju bara att gilla läget.... MEN, redan efter några veckor efter övertagandet, så gick det inte att tanka!! Träffade en lokalboende, som sa att macken inte hade funkat de senaste dagarna...
Inte bra för den allmäna viljan att ha gasbil!
jos
Posts: 28
Joined: 2007-07-29, 08:20

Post by jos »

Var och tankade i helsingborg också och blev riktigt förvånad på att det låg på 8.25, detta innebär att fordonsgas i göteborg tar överpriser... :-(
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Plonte wrote:På listan över billiga ( vilket i denhär branschen innebär att det inte är någon av de stora bolagen som äger det, dvs. Aga, Fordonsgas, Svensk Biogas och Eon, i dyrhetsordning) stod fram till i förra veckan jönköping som min favorit! (ligger bra till på min resväg. Men inte längre: nu har Fordonsgas tagit över, och givetvis höjt priset... inte såmycket ännu (från 7,80 till 8,10), men jag räknar med att det inte dröjer sålänge förrän det är samma prisläge som på resten av fordonsgas tankstationer.
Well, det är ju bara att gilla läget.... MEN, redan efter några veckor efter övertagandet, så gick det inte att tanka!! Träffade en lokalboende, som sa att macken inte hade funkat de senaste dagarna...
Inte bra för den allmäna viljan att ha gasbil!
bensinpriser.se är det någon som troget uppdaterar biogaspriset i Jönköping så gott som dagligen och där anges idag (26 oktober) att biogasen fortfarande kostade 7,80. Jag ska förbi där imorgon och gasen jag har kvar i bilen räcker ganska lagom till Jönköping men det vore ju försmädligt om det inte går att tanka där då det sedan utefter min resväg är långt till nästa mack i Hässleholm...
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Glöm det där med 7,80 och 8,10 för biogasen i Jönköping. Det kostade 9,00 att tanka biogas där idag och pumparna funkade bra både på morgonen och kvällen.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Undrar hur långt de tänker fortsätta höja? 10,25??
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Fordonsgas höjer igen!!

Post by bi-fuel classic »

Fordonsgas uppe i 10,50 idag :evil:
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Med tanke på att bensinen ligger på 10.29-10.99 här och går över 11:- enbart under enstaka dygn så är det definitivt svårt att övertyga någon om att byta till gas nu, priset är ju trots allt det främsta styrmedlet. Det enda jag kan se som förmildrande omständighet är att Fordonsgas bygger nya stationer för pengarna, senast öppnade dom en i Jönköping, men jag tycker nog ändå att gränsen är nådd.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Fordonsgas höjer igen!!

Post by torkel »

bi-fuel classic wrote:Fordonsgas uppe i 10,50 idag
Fascinerande... Det är ju bara några månader sedan de körde en kampanj där budskapet var att gasen är 3:- billigare än bensin. Hur går det ihop?
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Det är inte utan att man misstänker att Fordonsgas passar på att höja priset nu för att man inte ska märka att priset följer skattehöjningen vid nyår.

Någon som kontaktat Fordonsgas för en motivering? Jag gissar att de som vanligt motiverar det med att de bygger ut nya tankstationer....
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jag menar alltså bensinskattehöjningen.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Det är bara ett par veckor sedan jag noterade en stor banderoll med texten om "minst 3 kronor billigare per mil än bensin" eller liknande här i Kungälv.

Det står dessutom fortfarande "På de flesta orter i landet är gasen mellan 3-5 kronor billigare jämfört med motsvarande liter bensin." på Fordonsgas hemsida.

Idag kostar bensinen 10.99 på de tre närmaste bensinstationerna räknat från Fordonsgas tankstation. Fordonsgas tar 10.50/nm3.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Fordonsgas höjer igen!!

Post by track_snake »

torkel wrote:
bi-fuel classic wrote:Fordonsgas uppe i 10,50 idag
Fascinerande... Det är ju bara några månader sedan de körde en kampanj där budskapet var att gasen är 3:- billigare än bensin. Hur går det ihop?
----------------
Nja.

Priset på kol ute i Europa har gått upp. Av olika skäl som vi inte behöver gå in på här. Det driver också upp priset på el i Europa och i Sverige eftersom kol står för en stor del av marginalproduktionen.

Naturgas används också på många håll för att generera el. De höjda kolpriserna gör att naturgasleverantörerna också kan passa på att höja. Och därmed drivs även Fordonsgas' pris upp.

Den högre prisnivån är nog här för att stanna ett tag. Några 3 kronor billigare per mil med gas lär vi inte se på länge. Det enda vore om politikerna höjde bensinskatten med ca. 3 kr litern. Men dit är det långt. En liten höjning blir det nog men inte tillräckligt stor för att göra fordonsgasen konkurrenskraftig.

/track_snake
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Vi har ju i en tidigare tråd konstaterat att Sverige ligger långt över andra europeiska länder när det gäller gaspris före skatt. Jag tror inte att den nya prishöjningen är framtvingad av höjda världsmarknadspriser.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

torkel wrote:Vi har ju i en tidigare tråd konstaterat att Sverige ligger långt över andra europeiska länder när det gäller gaspris före skatt. Jag tror inte att den nya prishöjningen är framtvingad av höjda världsmarknadspriser.
-----------------------------------
Det är klart att gaspriserna är högre i Sverige eftersom det är större kostnader för distribution etc. när förbrukningen är mer marginell än i Europa.

Men prisökningar just nu beror till stor del på ökade priser ute i Europa när kraftindustrin blir mer betalningsvillig för naturgasen då kolpriserna gått upp kraftigt.

Det är det som är prisdrivande, inte företeelser inom Sverige.

/track_snake
jos
Posts: 28
Joined: 2007-07-29, 08:20

Post by jos »

Se på helsingborg, där tar dom 8.25 för naturgasen, då ser man vilka marginaler dom måste ha i göteborg..!
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

jos wrote:Se på helsingborg, där tar dom 8.25 för naturgasen, då ser man vilka marginaler dom måste ha i göteborg..!
Tankar du inte biogas i helsingborg? Finns ju där.. Jag tankar alltid i helsingborg när jag är påväg till malmö eller danmark.. en tankning på vägen ner och en på vägen hem.. smidigt :D hehe.. Vid återvinningsanläggningen ligger biogas tankstationen.. Drivs av NSR tror jag va?
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Vi får la öppna vår egna tankstation i Göteborg ;) En Phil station med några externa tankar som gasen lagras i... Visserligen får man inte full tank då.. Men ändå.. ;)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Vadå externa tankar? Det är väl bara att koppla på stadsgasnätet? Där är det naturgas för fulla muggar nu. Hoppas nu bara väår vän Phil kommer till Sverige snart...
Post Reply