Vad händer med alla biogasprojekt?

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Vad händer med alla biogasprojekt?

Post by Oldfield »

Här om dagen satt jag och läste ett gammalt nummer av tidningen Miljöbilen som ges ut här i Kalmarregionen. Till min stora glädje läste jag om många biogassatsningar i Kalmar län. Men till min stora besvikelse kan jag säga att nästan inget har infriats och då har det gått ca 16 månader sedan det här numret trycktes.

Jag citerar här lite artiklar som skrevs i maj 2006.

Växjö

" Efter många års hårt arbetande och diskuterande kring förnybara
drivmedel blir det äntligen ett gastankställe i Växjö. Nedan ger Steve
Karlsson, samordnare för projektet, tekniska förvaltningen i Växjö
kommun svar på våra frågor.
Steve Karlsson, samordnare Växjö kommun.

När öppnar tankstället?
– I augusti nästa år ska det vara på plats
om allt går enligt planerna. Platsen är
Sundet, där det redan idag produceras bio-
gas vid kommunens avloppsreningsverk.
Idag används gasen för att producera el
och värme som används på reningsverket.
Vi är självförsörjande till ca 40 procent
med el och nästan helt med värme. Nu
byggs anläggningen ut för att öka gaspro-
duktionen och en del av denna produktion
av rågas som det heter ska renas för att
kunna användas som fordonsgas.
Hur stor mängd handlar det om?
– Mängden fordonsgas som produceras
kommer räcka till ungefär 100 person- och
lätta transportbilar med en årlig förbruk-
ning motsvarande 1 000 – 1 500 mils kör-
ning. Det fi nns kapacitet till mer gas, men
den begränsande faktorn är för närvarande
reningsanläggningens kapacitet på ungefär
15 Nm3 gas per timme, vilket motsvarar
ungefär 16 – 18 liter per timme och drygt
100 000 liter bensin på årsbasis.
Hur många kommunala fordon?
– Kommunen har planerat att köpa in
en mix av 30 – 50 person- och lätta lastbilar.
Det innebär att det fi nns utrymme för
ytterligare ett 50-tal fordon.
Vad kommer gasen kosta?
– I kalkylerna som gjordes för något år
sedan låg priset i linje med bensinen. Då
bensinpriset har stigit en del under senare
tid kan det innebära att gasen blir 1–2 kr
billigare än dagens bensinpris. Men Steve
Karlsson vill inte lova något då priset ännu
inte är bestämt och att det är svårt att veta
hur marknadsläget för bensin ser ut då
tankstället öppnas.
Kommer man kunna betala med kort?
– Gastankstället kommer att vara
publikt, vilket innebär att vem som helst
ska kunna tanka där. Vi undersöker just nu
olika betalningssystem för att det ska bli så
fl exibelt som möjligt. Det kommer åtmins-
tone fungera med de vanligaste betalkorten
som VISA, Mastercard etc.
Varför inte större produktion?
– Det är alltid en fråga om tillgång
och efterfrågan när man dimensionerar en
produktionsanläggning. Utgångspunkten
för anläggningen har hela tiden varit att
ordna fossilbränslefritt bränsle för våra
kommunala fordon så att vi kan uppfylla
våra mål. Genom att göra tankstället
publikt hoppas vi kunna få igång en gas-
marknad i Växjö. Investeringskostnaden är
ganska stor, över 3 miljoner och måste på
ett eller annat sätt räknas hem. En större
anläggning skulle kosta minst det dubbla.
Kommunen har fått olika investeringsbi-
drag ifrån både staten och EU. Utan dessa
hade anläggningen inte blivit av.
Hur löser man ett ökande intresse?
– Ett ökande intresse ger möjlighet att
intressera något bränslebolag att sätta upp
ett gastankställe i centrala Växjö. En annan
möjlig lösning för att möta en ökande
efterfrågan är att transportera biogas från
någon närliggande produktionsanläggning.
av: jonas lööf"

Det här tankstället har fortfarande inte öppnat. Nu är det i och för sig bara sept 2007 och de hoppades på att öppna i augusti i år. Vi får se när det händer något.

Kalmar
Regionförbundets tuffa miljömål, där
Kalmar ska vara en fossilbränslefri region
redan 2030, har bidragit till att föra upp
frågan om en uppgraderad biogasanlägg-
ning på dagordningen. En ansökan till
Naturvårdsveket om klimatinvesterings-
bidrag har beviljats. Det handlar om
1,5 miljoner i bidrag för merkostnaden att
köpa in 26 gasdrivna stadsbussar, samt
1,2 miljoner till Klimatarena Kalmar
med syfte att sprida kunskap om klimat-
påverkan.
4,7 miljoner kronor från ett tidigare
beviljat lokalt investeringsprogram fi nns
kvar 2006 ut, men endast delar hinner
upparbetas.
– Målet är åtminstone att den befi ntliga
tankstationen vid Tegelviken ska uppgra-
deras.
Tidigare fanns Svensk Biogas AB med
som utomstående aktör, men nyligen valde
de att dra sig ur för investeringar på annan
ort då beslutet i Kalmar drog ut på tiden.
Frågan om fordonsgasproduktionens fram-
tid ligger nu på politikernas bord och Johan
Persson (s), 1:a kommunalråd, är positiv:
– Att samhället behöver ställa om till
andra bränslesystem är helt klart. Dock är
det en avvägning mellan det som sker på
marknaden och hur mycket vi från samhäll-
ets sida måste gå in och hjälpa till. Takten
och omfattningen i hänsyn till det ekono-
miska åtagandet spelar roll, säger han.
Kalmar har haft egen produktion
av fordonsgas sedan 1998. 2005 såldes
50 000 kubikmeter gas, vilket motsvarar
10 procent av årsproduktionen. Resten
säljs som värmande rågas till sjukhuset
samt används till avloppsreningsverkets
egen värmeförsörjning.
– En nyinvestering kan ge en miljon
kubikmeter fordonsgas varje år. Gasdrivna
stadsbussar ska förbruka merparten och
resten säljas till privatpersoner och företag,
säger Linda Pettersson, som ansvarar för
affärsområdet biogas på Kalmar Vatten och
Renhållning, den enhet som driver biogas-
anläggningen.

Kommunalrådet Jonas Löhnn (mp) är pådrivande i frågan om att öka produktionen av fordonsgas i Kalmar.
– Miljöprestige och stora
satsade belopp står på spel. Verk-
samheten går med vinst, men är
i behov av nyinvesteringar för att
klara efterfrågan, säger han
Inom kort väntas kommun-
fullmäktige ta beslut.
Kommunalråden Johan Persson och Jonas Löhnn tycker båda att något måste göras åt användningen av fossila bränslen. Kalmar har förutsättningarna bland
annat genom den befi ntliga biogasanläggningen, men hur stort kommunens åtagande i frågan ska bli är ännu inte klart. "

Här har heller ingenting hänt. Vi tankar fortfarande biogas på Kalmar Vattens pumpar som är det enda stället i hela Kalmar län att tanka biogas på. Vad hände Kalmar???

Västervik
Det som började som en vision har blivit
verklighet. Sedan ett par månader tillbaka
går världens första biogaståg i daglig
trafi k på Tjustbanan mellan Linköping
och Västervik.
Miljösamordnaren Rickard Wester är
nöjd. Han ledde förstudien för att utreda
möjligheten till nämnda tåg. Resultatet
blev så intressant att Svensk Biogas AB
satsade sexsiffriga belopp på att bygga om
tåget.
– Biogasen var egentligen ett sidospår
i mitt arbete, men jag och några andra
entusiaster tyckte att det var intressant. Vi
insåg att det inte gick att söka det statliga
klimatinvesteringsbidraget utan att en
förstudie hade gjorts, säger han.
Nyligen kom det positiva beskedet att
Naturvårdsverket beviljat nämnda bidrag
för att uppgradera avloppsreningsverket.
– I dagsläget fi nns en rågasproduktion
i kommunen vid Lucerna avloppsrenings-
verk, som används till uppvärmning i
reningsverket. Men gasen är inte tillräck-
ligt ren för att fungera som drivmedel,
förklarar Rickard, som idag har kommun-
ledningens uppdrag att driva biogas-
frågorna framåt i kommunen.
Ett snabbt överslag visar att anlägg-
ningen skulle kunna producera fordons-
gas som räcker till 350 personbilar som
vardera rullar 3 000 mil per år.
– Lägg därtill den gas som lokala
bönder vill producera av gödsel så kan
vi antagligen dubbla den siffran, säger
Rickard.
Svensk Biogas AB är idag behjälpliga
med sin erfarenhet i förarbetet och de är
också en tänkbar aktör för att bygga ett
biogastankställe på lämplig plats i
kommunen.
Förutom att stödja uppgradering
och rening av biogas till fordonsgas är
nämnda klimatinvesteringsbidrag tänkt
att täcka 30 procent av merkostnaden för
att införskaffa sex nya, gasdrivna, sopbilar
till kommunen, samt två gasfl ak för att
transportera gasen till gasmacken.
– Vi har lärt oss mycket vid arbetet
med biogaståget och har dessutom ett
gott samarbete med grannkommunen
Vimmerby. Tillsammans med kollegor
söderut i Småland och Blekinge, ska vi
fylla det svarta hål som funnits mellan
Östergötland och Skåne och skapa en
större region där det går att tanka biogas,
avslutar Rickard Wester.

Västervik har fått tre miljoner
kronor i statligt stöd för att
uppgradera reningsverket för
produktion av fordonsgas.
– Att bygga en infrastruktur för
biogas är ett pussel där alla aktö-
rer måste vara med och alla delar
måste passa ihop, konstaterar
Rickard Wester, miljösamordnare
i Västervik."

Märk väl den fetstilade texten. Det är fortfarande ett svart hål mellan Östergötland och Blekinge vad gäller biogaspumpar. Vad hände???

Vimmerby
I Vimmerby värms motsvarande
400 villor med biogas från den
egna anläggningen. Planer på
fordonsgasproduktion fi nns och
nyligen hade man avspark för
”projekt tankningställe”.
Hittills har de bara haft el i tankarna, men snart hoppas också Mats-Lennart Karlsson och Roger Carlsson

Om det fi nns ekonomiska motiv är det
möjligt att utöka gasproduktionen i
Vimmerby till att omfatta fordonsgas. För
det ändamålet har kommunen fått nästan
tre miljoner kronor i klimatinvesterings-
bidrag via Naturvårdsverket.
Vimmerby Energi kommer att an-
svara för transporterna av gasen mellan
avloppsreningsverket och det tänkta
tankstället.
– Det är ju synd att elda upp så fi n
gas. Dagens produktion skulle räcka till
300 bilar som vardera körs 1 500 mil per
år, säger Roger Carlsson, VD på Vim-
merby Energi.
En extern part lär också behövas som
backup om den egna produktionen av-
stannar. Vem är ännu inte bestämt.
– Förutsättningarna för fordonsgas-
produktion i Vimmerby är goda och de
kommunala förvaltningarna inväntar nu
ett besked innan de köper in nya bilar, det
är ett tecken på att de vill satsa på biogas,
säger Mats-Lennart Karlsson, projekt-
ledare för biogassatsningen på Vimmerby
Energi.
Han nämner också den ström av
turister som varje år besöker Vimmerby.
– Det skulle kännas bra att kunna
erbjuda dem som kör biogas en tankning-
möjlighet här. Sådant kan avgöra hur
semesterrutterna dras."

Turister har fortfarande inte möjlighet att tanka biogas i Vimmerby eller någonstans i närheten. Varför???

Borgholm
"I Borgholms kommun fi nns redan idag
en fungerande gasproduktion, där slam
rötas från avloppsreningsverket. Gasen
används till att värma reningsverket.
Nu undersöker man, helt förut-
sättningslöst, hur anläggningen ska
kunna utvecklas till att även producera
fordonsgas.
– Vi tittar även på möjligheten att
producera gas till fjärrvärmeverket,
men fordonsgasen är mest intressant,
förklarar Benny Wennberg.
Svensk Biogas AB i Linköping har
fått i uppdrag att utreda detta och har
just påbörjat sin studie.
– Vi jobbar vidare utan Kalmar,
men samtidigt avvaktar vi det som
händer där. Vi lär behöva någon att
samarbeta med om produktionen blir
verklighet.
Enligt honom är det positiva
tongångar inom kommunen och en
tänkt tankstation skulle i så fall hamna
i centrala Borgholm, sannolikt vid den
gamla mejeribyggnaden.
– Eventuellt börjar vi med att köpa
gas och sätta upp ett tankställe, för att
bygga upp en marknad, avslutar Benny
Wennberg.Borgholms kommun utreder
möjligheterna till egen produk-
tion av fordonsgas.
– Det känns snöpligt att inte
kunna erbjuda tanknings-
möjligheter till alla gasbilar som
besöker oss varje sommar, säger
Benny Wennberg, vd på Borg-
holm Energi."

Ytterligare en turistort som varje år blir invaderade av biogasbilar. Här har heller inget tankställe kommit upp trots alla fina visioner.

Med alla dessa planer och bidrag som faktiskt redan betalats ut borde det inom snar framtid, egentligen redan nu, vimla av biogaspumpar i Kalmar län, speciellt med tanke på Västerviks ambition att "fylla det svarta hålet". Men varför så trögt???? Någon här på forumet som är boende i eller i närheten av orterna och har bättre koll på läget?

Om inte annat så är det ju frivilligt att utöva påtryckningar som turist. Jag tror vi behöver tända blåslampan och vifta lite med den för att få allt det färdigställt.[/b]
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Verkar som Växjös tankställe öppnar i november.

http://www.gronabilister.se/public/doku ... 1=5&stat=1
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Apropå Västervik

Post by Jonas »

http://www.vt.se/%5CGEN_Utmatning.asp?A ... &ParentID=

Verkar inte vara på gång i det närmaste men NÅT är på gång iaf
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Mailade Eon som verkar gilla att köpa gas och bygga upp tankstationer.

Fick följande svar från dem om just Kalmar län.

"Hej
Tillgången på biogas från Kalmar utöver ett tankställe och den stadstrafik på gas som nu upphandlas är begränsad. Det vi skall försöka göra om vi går in i ett samarbete med kommunen är att få till stånd en rötning av dranken från den planerade etanolfabriken vilket kan räcka ett tankställe i varje kommun. Vi har överskott på biogas i Kristianstad men transportkostnaden gör att det inte är ett bra alternativ. Tyvärr har jag fn inte mer att komma med. Men vi bör hålla kontakt.
Roland"

Ett ganska svävande svar utan tidsangivelser. Men överlag tycker jag det låter positivt. Biogas till alla kommuner om rötning från den planerade etanolfabriken är möjlig. Frågan är som sagt vilken tidsrymd vi pratar om innan detta är verklighet.

Och överskott på biogas i Kristianstad: Åk och tanka ni som bor i närheten :!:
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Oldfield wrote: Och överskott på biogas i Kristianstad: Åk och tanka ni som bor i närheten :!:
Jajamen, tankade både i tisdags och idag :wink: Mycket bra tryck, bättre än på länge.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Kan meddela den tragiska nyheten att Kalmar måste återbetala ca 2,5 miljoner till Naturvårdverket då man inte genomfört alla planerade miljfrämjande åtgärder inom kommunen. Däribland ny tankstation för biogas och utökad produktion av biogas vid reningsverket. Detta står att läsa i våran lokala tidning Östra Småland idag, tyvärr är inte nyheten upplagd på nätupplagan.

Snart dags att ta till regionsflykt tror jag och bosätta mig i en mer miljövänlig kommun där man tar sådana här saker på allvar. Så kan Kalmar län fortsätta med sina fossila bränslen tills Östersjön dränker området. Ja jag är bitter idag.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Oldfield wrote:Kan meddela den tragiska nyheten att Kalmar måste återbetala ca 2,5 miljoner till Naturvårdverket då man inte genomfört alla planerade miljfrämjande åtgärder inom kommunen. Däribland ny tankstation för biogas och utökad produktion av biogas vid reningsverket. Detta står att läsa i våran lokala tidning Östra Småland idag, tyvärr är inte nyheten upplagd på nätupplagan.

Snart dags att ta till regionsflykt tror jag och bosätta mig i en mer miljövänlig kommun där man tar sådana här saker på allvar. Så kan Kalmar län fortsätta med sina fossila bränslen tills Östersjön dränker området. Ja jag är bitter idag.
-----------------
Självklart skall man betala tillbaka bidrag om inte de avsedda åtgärderna kommer till stånd.

Att det inte blir någon etanolfabrik nu beror givetvis på de frågetecken som dykt upp för etanolproduktions energieffektivitet samt det förhållande att staten avser avskaffa tullen på importerad brasiliansk sockerrörsetanol vilket definitivt slår undan benen på alla planerade etanolsatsningar i Sverige.

/track_snake
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Klart man ska betala tillbaka bidrag om pengarna inte används, det är inte det jag är sur för. Det är just Kalmar kommuns fega inställning till att inte våga ta steget. Det handlade om nya bussar som drivs på biogas, det var en ny biogastank och det var utökad biogasproduktion. Allt går om intet tillsvidare och det gör mig förbannad. Kommunen är tveksamma till om det lagligt i offentliga upphandlingar att kräva biogasdrvina bussar och lastbilar, därav all tveksamhet och brist på mod att gå vidare. I alla fall är det denna historia Miljöfordon Syd fått från Kalmar.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Angående Biogas Växjö

Post by Göran »

De öppnade för externa kunder under v 41 tankade där första gången den 10 Oktober.
tills vidare är det bara de som ansökt om kort som har möjlighet att tanka
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Menar du Växjö eller?

Jag har också sökt om tankkort där och kommer väl få ett snart. Men det här med betalning måste ju lösas på ett smidigt sätt. Jag ska ju inte behöva separata tankkort för vart jag än åker i Sverige. Det måste gå att betala med vanligt betalkort. Och det är väl också på gång i Växjö tror jag.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Fordonsgas kort ska gälla även hos Svenk Biogas, det är ett steg framåt.

Kalmar, Uppsala och tydligen Växjö verkar vara bakåtsträvare som ännu bara tar sina egna kort men om folk tjatar tillräckligt så...
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Ja jag menade Växjö, skrev det bara i rubriken
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Biogasprojekt på gång i Dalsland

Post by bi-fuel classic »

se artikel i TTELA
http://www.ttela.se/?article=33875

Även mer att läsa om här i
Biogas – Ett affärsutvecklingsprojekt
för småskalig biogasanvändning
http://www.sjv.se/download/18.b1bed2113 ... .HS.06.pdf
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Biogasprojekt på gång i Dalsland

Post by AndersH »

bi-fuel classic wrote:se artikel i TTELA
http://www.ttela.se/?article=33875
Biogasprojektet i Brålanda med rötkammare för gödsel ute på gårdarna och transport av rågasen med gasledningar till centrala uppgraderingsanläggningar är ju så bra det bara kan bli. Inga onödiga transporter av substrat och rötrester!
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Det är ju så det ska se ut då minskar man ju även transporterna av gödning, för lantbruket. Det måste du väga in i din kalkyl för gröngas track_snake
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Jag var rädd att Toppfrys konkurs skulle sänka hela Brålandaprojektet med ttela säger ju något annat. Hoppas hoppas... Och så vill vi se den där gasmacken vid Trestad center som dom talat om så länge, tror t.om. att Naturvårsverket gett bidrag för den. Jag vill att Fordonsgas bygger gasmacken i Torp nu också. Med gasproduktion i Brålanda plus befintliga anläggningar bör man kunna försöja hela Trestadsregionen inkl de nya mackarna - utan fossilgas och onödiga transporter :wink:
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Göran wrote:Det är ju så det ska se ut då minskar man ju även transporterna av gödning, för lantbruket. Det måste du väga in i din kalkyl för gröngas track_snake
---------------------------------------
Visst är det så. I ett första skede handlar det ju här om att ta hand om metangas som bildas i gödselstackarna och det är ju bra eftersom det minskar de metanläckage som annars skulle blivit följden.

Först i ett andra skede talar man om att ev. tillföra växtdelar (och det är det som kallas 'gröngas') och då kanske kalkylen blir lite annorlunda. Men det får vi se.

Frågan är väl också vad man kommer att lägga ut på åkrarna i stället för gödsel. Konstgödning?

/track_snake
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

track_snake wrote: Frågan är väl också vad man kommer att lägga ut på åkrarna i stället för gödsel. Konstgödning?
Från en av länkarna ovan:
De ger mer transporter och rötresterna blir ett problem.
På gården blir de i stället till nytta och tillför ett mervärde jämfört med den ursprungliga gödslen.
- I och med att det organiska materialet i gödseln bryts ned i rötkammaren utnyttjats kvävet sedan bättre av grödan på åkern, säger Peter Eriksson.
Ser du hur fint allt faller på plats när man använder biogas? ;-)

Eftersom kvävet tas upp bättre från rötresterna leder detta till både mindre användning av konstgödsel och mindre kväveläckage till sjöar och hav.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Johan wrote:
Ser du hur fint allt faller på plats när man använder biogas? ;-)
Ja, detta är verkligen sant, ur alla aspekter! Med andra ord, tiden talar för biogasen! :lol:
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Sven wrote:
Ja, detta är verkligen sant, ur alla aspekter! Med andra ord, tiden talar för biogasen!
Bra talat! Bara dags att de som styr (både i stort och i smått) inser dethär också!!
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Nu verkar det vara saker på gång i Kalmar till slut. Eon ska tydligen driva en ny station som planeras. Innebär väl att vi kan tanka utan specialkort etc.

http://www.barometern.se/nyheter/kalmar ... 343043).gm
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Skulle precis själv länka till den där texten.

Det är jätteroligt att man bygger en ny anläggning för rening till fordonsgas och även en ny tankstation samt att KLT köper in biogasdrivna bussar till lokaltrafiken. Jag kan inte annat än applådera.

Men fokus ligger fortfarande på Kalmar och enbart där. Det kommer även i fortsättningen enbart finnas en biogaspump i hela Kalmar län. Det måste spridas vidare i länet för att verkligen få genomslag.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Så här ligger läget i Nybro (där jag bor) just nu.

http://www.ostran.se/nyheter/nybro/tvekar_om_biogas

Hoppas de kommer till bättre insikt.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Ser inte bra ut, jag misstänker att Älmhult satsade på en liknande anläggning. De har i alla fall vassbäddar.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Nu är det officiellt att nytt tankställe byggs i Kalmar.


länk
Post Reply