Dalmas

Ny på forumet? Skriv gärna en liten presentation av dig själv här.
Post Reply
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Dalmas

Post by moraola »

Hej, jag bor med familj i Mora. Jag tror mig vara första dalmasen på forumet? Finns det fler?
Jag jobbar en stor del av veckorna i Södermanland och åker ganska mycket bil i tjänsten. Har precis beställt en Volvo V70 Bi-fuel -07 som tjänstebil.
Jag får väl erkänna att det främst är reduktionen på förmånsvärdet som lockar. Men ju mer jag läser om gas, ju mer inser jag vilket genialt bränsle det är. Bara det faktum att man utvinner gas ur avfall och slipper konkurrens om råvaran är ju perfekt.
Eftersom jag är alldeles grön på detta område tar jag gärna emot tips från er mer erfarna gasbilsåkare.
Är det tex någon som vet något om planerade tankstationer i Dalarna?
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Välkommen!

Allt om tankstationer finner du på http://www.fordonsgas.se, både existerande och planerade. Vet inte på rak arm hur "gassituationen" är i Dalarna.
Ett tips är också att prenumerera på fordongas-nyhetsbrev, där kommer löpande gasnyheter så som nya tankställen.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Dalmas och tankstation i Dalarna

Post by Sven »

moraola wrote:Är det tex någon som vet något om planerade tankstationer i Dalarna?
Hej, Moraola! Jag undrar också om detta med tankstation i Dalarna. Min fru är från Leksand (i dina öron kanske jag yttrade en svordom nu med tanke på fejden mellan hockeylagen och i så fall får jag be om ursäkt) så vi åker ofta till Dalarna. Jag tittade just på Fordonsgas' hemsida om planerade tankställen och ingeting där vad gäller Dalarna. Känner du eller någon annan till om det ändå är någon där som tänker eller har ansökt om bidrag? :?: Jag tycker det är ganska märkligt att Dalarna inte har någon gasmack, det är ju väldigt många masar som pendlar till Stockholm där det finns gott om mackar och som skulle uppskatta att tanka gas även i Dalarna. F ö även många stockholmare som har sommarhus i Dalarna.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

På Naturvårdsverkets sida om bidrag till tankställen finns en lista med beviljade bidrag och där ser det ut som om FordonsGas Sverige AB bland annat tänker etablera ett gastankställe i Sälen.

Det hade nog varit lämpligare att placera det tankstället i Falun, Borlänge eller Mora tycker jag.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

AndersH wrote: Det hade nog varit lämpligare att placera det tankstället i Falun, Borlänge eller Mora tycker jag.
Håller med dig, men Sälen är bättre än ingenting. Kanske hakar någon i ovan nämnda tre orter på om Sälen börjar. I Falun eller Borlänge tycker jag definitivt det borde gå att tjäna pengar på försäljning av fordonsgas. Dessa städer är de två största i Dalarna (ca 36 000 och ca 39 000 inv) och ligger geografisk i ett betydligt mer tättbefolkat område än Sälen. Sammanlagt har dessa städer grannstäder (19 km mellan dem) ca 75 000 invånare, och i t ex Linköping med ca 97 000 inv och Kristianstad med ca 33 000 inv finns 5 resp 2 tankstationer för fordonsgas.
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Post by moraola »

Kul att det är fler som efterlyser "Dala-gas"
Jag har också läst om Fordonsgas planerar i Sälen. Det har stått om det i lokalpressen också.
Att det blev just Sälen kan man ju fundera över? Min slutsats är att Göteborgsföretaget Fordonsgas AB försöker täcka in riksväg 45 (E45) från västkusten upp till fjällsemestern i Sälen. Det planeras ju tankställen i Åmål och Karlstad också. Alla tankställen är varmt välkomna.
För övrigt så har jag varit i kontakt med kommunfolk i flera Dala kommuner för att undersöka planer på gasetableringar.
Jag har hittat följande:
Ludvika
Planer finns på en rötningsanläggning för avfallet från Spendrups bryggeri. Gasen skall användas till uppvärmning.
Hedemora
Diskussioner har förts om en rötningsanläggning för avfallet från Milko´s mejeri. Osäkert vad gasen skulle användas till.
Se http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... a%20mejeri
Rättvik
Planer finns för en rötningsanläggning för avfallet från Siljans-Chark.
KLIMP pengar finns också avsatta för detta. Siljans-Chark har dock lagt ner planerna på att driva detta själva. Dom letar nu samarbetspartners istället. Någon som känner för att bli gasproducent?
Gasen skall användas för uppvärmning och elproduktion.
Borlänge
Gas produceras redan i reningsverket. Gasen förbränns sedan till fjärrvärme. Se http://www.borlange-energi.se/609.php
Jag har hört talas om att det gjorts försök med gasdrivna sopbilar i Borlänge, för många år sedan, men att det rann ut i sanden.
Det borde därmed finnas utrustning för uppgradering av gasen? Det kanske finns någon annan på forumet som vet mer om detta?
Naturgas
EON har planer på att bygga ut naturgas nätet från Västerås via Fagersta, Hedemora och vidare till Borlänge. Jag kan tänka mig att SSAB är en tilltänkt kund. Det lär dock dröja ett antal år.
Se http://www.eon.se/templates/Information ... x?id=12022

Gävle Dala Energikontor har gjort en utredning i ämnet. Se http://www.gde-net.se/pages.asp?PageID=129&MenuID=1072

/moraola
V70 Bi-fuel -07
Post Reply