Finns det hopp för att politikerna kan verka för gasbilar igen?

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Admin
Site Admin
Posts: 10
Joined: 2005-09-08, 20:20

Finns det hopp för att politikerna kan verka för gasbilar igen?

Post by Admin »

Det är beklagligt att politikerna i Sverige och EU inte gjort mer för gasbilarna. Gasbilar fyller, som vi på forumet vet, ett utmärkt syfte ur ett klimatperspektiv där de är snudd på lika koldioxidsnåla som elbilar när de körs på biogas och kanske rentav bättre sett ur ett livscykelperspektiv. VAG-gruppen tog i och med 1.4 TGI/G-TEC/G-TRON plattformen fram en gasbil som var best in class både i förbrukning och driftsäkerhet. Men när EU krävde att bensintanken bara fick vara i nödstorlek för att få använda gas-co2 i utsläppsuträkningarna, då blev resultatet 1.5 TGI med blotta 9l bensintank och då blev det spiken i kistan i Sverige känns det som. Innan dess fick vi 1) försämrad rabatt på förmånsvärde, 2) skattehöjning vid pumpen och 3) dyrare årskostnader pga krav på läcktestintyg vid besiktning. Politikerna i EU och Sverige har valt att lägga alla pengar och allt fokus på batteribilar.

Svensk biogas fyller en utmärkt funktion såväl för fordon som för cirkulärt lantbruk. Det gör oss också mer självförsörjande och motståndskraftiga i svåra tider. Flexibilitet och alternativ är bra men det märker man oftast i backspegeln...

Det går att dra paralleller till dieselmotorerna som via politikerna fasades ut ur nybilsförsäljningen samtidigt som de faktiskt på riktigt blev okej ur ett avgas/lokalmiljöperspektiv (klimatmässigt/co2 var de alltid bra). Vi hade världsklassutveckling av dieselmotorer i Skövde, nu nerlagt...

Ljusglimtar finns. EU-kommissionen har godkänt skattebefrielser för biogas och biogasol vilket sänker priset med 5 kr/kg. Just nu ser jag bensintankens storlek som största hindret för köp av ny gasbil, låt oss hoppas att de kan backa på regelverket kring det. Vad tror ni, finns det hopp?
Post Reply