V70 -06 gasdrift intermittenta avbrott

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
XVTcharge
Posts: 2
Joined: 2023-07-31, 10:37

V70 -06 gasdrift intermittenta avbrott

Post by XVTcharge »

Tjena, jag har haft kärran i 3 år nu och den har fungerat felfritt sedan dess då gasregulatorn byttes. Jag har kört den på CNG/CBG nästintill hela tiden.

För en månad sedan uppdagades ett problem med gasdriften, jag upptäckte att bilen inte gick över på gasdrift efter varmstart trots att jag kört ca 2 mil, det fanns gas i tanken och tankmätaren visade detta.

Låt mig beskriva problemet efter mina observationer nedan.
Bilen går alltid över på gasdrift vid kallstart, tar mig dit jag ska utan ryckigheter eller avbrott.

Vid varmstart (ca 15-30) min så händer följande;
Går ibland inte över på gasdrift, PETROL förblir blinkande.
Går ibland över på gasdrift, tar mig dit jag ska vare sig det är 1 eller 5 mil bort.
Går ibland över på gasdrift, men återgår till bensindrift efter ca 10 sekunder. Hör då ett tydligt tjutande ljud i motorrummet under dessa 10 sekunder. PETROL knappen lyser fast och förblir sådan oavsett försök till omkoppling. .

Jag har kopplat in datorn i VIDA och fått ut följande felkod;
ECM-F00D
Gastryckgivare, regulator. Signal saknas


Har hittat denna förklaring på felmeddelandet ovan;
Signal missing
-Damaged governor (internal leak)
-Sticking fuel shut-off valve for gas.


Får inget lukt varken i regulator, hytt eller vid påfyllningsventilen under drift, gasen stannar i tanken och tankmätaren visar rätt som vanligt. Inga ryckigheter och bilen är rapp på gasdrift. Hela regulatorn är bytt sedan 3 år tillbaka. När bilen kopplar om mellan gas/bensindrift så sker detta alltid automatiskt och sömlöst, så det är aldrig så att den dör.

Jag har testat att öka och sänka trycket från regulatorn flera gånger men problemet har kvarstått utan någon förändring.

Är det någon som känner igen sig som vet vad felet kan vara och vad jag skulle kunna kolla/testa?
XVTcharge
Posts: 2
Joined: 2023-07-31, 10:37

Re: V70 -06 gasdrift intermittenta avbrott

Post by XVTcharge »

Kan tilläggas att när bilen kopplar om till gas för att sedan koppla om till bensin exakt 10 sekunder senare så kommer det ett tydligt, högt pipande ljud från vad jag förmodar är gasfördelaren, inte hundra på den dock. Sker endast vid varmstart. Ljudet låter i de 10 sekunder som bilen går på gas, sedan försvinner det när den kopplar om igen.
Post Reply