Ok, nu har jag lyckats plugga gassystemet i min V70 -02 BiFuel och fått den registreringsbesiktigad som enbart bensindriven. Detta har tagit otroligt mycket tid och har varit väldigt frustrerande. Jag har pratat med totalt säkert över 20 personer på Transportstyrelsen, Volvo, verkstäder respektive bilprovningar under ett par års tid för att försöka få klara besked om hur detta ska gå till…men ingen har kunnat ge mig definitiva besked.
Jag tänkte därför dela med mig här vad jag fått reda på och hur jag gick till väga för att genomföra processen så andra slipper gå igenom samma frustration som jag. Eftersom -02 är första årsmodellen med komposittank, så är det nog inte så många som pluggat sina bilar. Jag känner mig därför mig lite som en pionjär.
Jag måste lägga in en brasklapp här dock. Ingen av den information jag fått är 100 % bekräftad, dvs jag har inte fått något papper, så det kan tänkas att någon av dem jag pratat med givit mig ett ”nog”-svar (alltså ”så ska det nog vara”). Därför kan det tänkas att det jag gått igenom kanske inte funkar för någon annan som följer samma steg.
När det gäller komposittankens sista användningsdatum är det så att det avser 20 år efter att tanken tillverkats. Första siffran, månaden, kan man dock bortse ifrån. Brytdatum för tankens sista användningsdag i Transportstyrelsens ögon är 20 år från dagen bilen togs i bruk. Dock bryr sig inte Transportstyrelsen om detta, utan lämnar det helt till fordonsägaren (hur många BiFuel-ägare känner ens till att tanken har en datummärkning?). Transportstyrelsen har inga uppgifter i sina register om tankens datumstämpel, så de kan inte ge bilen körförbud om detta datum överträds. Svaret från dem var att det är endast försäkringsbolaget som kan ha åsikter ifall det sker någon olycka efter att datumet överskridits. Rent hypotetiskt innebär detta att man kan köra vidare med sin bil efter att datumet på tankens stämpel passerats. Det enda som kan stoppa det är om man lämnar in bilen på verkstad för gasinspektionsintyg och de reagerar på stämpeln och inte vill utfärda intyget, eller att man själv skruvar bort skyddskåporna och besiktningen inspekterar gassystemet och reagerar på den.
Vad besiktningen gör ifall de ser en tank med överskridit datum vet jag inte…det beror säkert på vilken besiktningsperson som utför besiktningen. Samma gäller säkert om man skaffar gasintyg på en verkstad.
Gällande pluggning av systemet så valde jag att låta en verkstad (Volvo Cars) utföra detta. Jag tror, med betoning på tror, att man kan och får göra det själv så länge man följer tillverkarens anvisningar. Det gäller då att få tag i denna anvisning och om man vill vara helt laglig så måste man ha utrustning för att tömma systemet helt på gas, eftersom det alltid finns gas kvar trots att bilen slagit över till bensin pga för lågt gastryck. Det är inte tillåtet att släppa ut den i atmosfären. Meken som utförde pluggningen av min bil släppte dock ut den lilla mängd gas som var kvar.
Jag fick betala 3198,23 kr totalt för pluggningen. Det var 2961,60 kr för arbetet (och då fick jag 20 % rabatt av någon anledning, 3702 kr utan rabatt) och 236,63 kr för delarna. Arbetet är TJ 27909 (Bortkoppling av gastankspåfyllning) och delarna är Plugg (VO 31405078), Brytskruv (VO 986937), Gummiduk (VO 30792500). Verkstaden kan reagera på att det står i beskrivningen av tekniska journalen att detta endast gäller för bilar upp till -00, men det finns ett tillägg att den gäller även för -02 fram till -07.
Själva operationen tog för min verkstad ca 2 timmar (och då var det säkert 1/2 h där meken letade efter rätt verktyg och snackade med kollegor) och jag fick ett papper för att visa upp för bilprovningen. Det enda som görs är att påfyllningsnippeln under tanklocket tas bort, tillsammans med röret som går till komposittanken. Där röret gängar i tanken skruvas en speciell plugg i och en brytskruv skruvas i denna plugg så det inte går att skruva ut detta igen. Hård gänglåsning sätts även på plats. Gummiduken är en självhäftande gummilapp som sätts över hålet där påfyllningsnippeln satt under tankluckan (fattigt…eller hur?). Mer än så är det inte.
Nästa steg är att registreringsbesiktiga bilen till enbart bensindrift. Här i Stockholm är det väldigt stor brist på besiktningsingenjörer just nu, så räkna inte med att du kan välja och vraka mellan stationer och tider. Jag fick åka två mil enkel resa, trots att jag har fem besiktningsstationer inom 5 km. Den station jag valde hade enbart tider på fredagsförmiddagarna. Enligt en bokare jag pratade med berodde det på alla a-traktorer som ska registreringsbesiktigas överallt nuförtiden, så ingenjörerna måste åka runt till alla möjliga stationer. Det finns tydligen två typer av registreringsbesiktning: en stor och en liten (minns inte exakta termerna). Bokaren på telefon bokade in en liten, men det visade sig att det var fel, till besiktningsingenjörens stora förtret. Den lilla tar 20 minuter och den stora tar 40, vilket skulle inskränka på hans lunch.
Han ringde dock till någon kollega och frågade om det var nödvändigt att väga bilen (?!), vilket de kom fram till att det inte var så det tog inte mer än 20 minuter ändå. Kostnaden för registreringsbesiktningen var 1530 kr inkl. moms, och även här fick jag rabatt av någon anledning…kanske för att bilen inte behövde vägas (ordinarie pris är 1700 kr). Detta var Besikta. Jag kan tycka att 1700 kr är rent ocker. Det besiktningsingenjören gjorde var att titta på pappret från verkstaden, knappa lite på datorn och kolla chassinummer på bilen. Jag fick även parkera bilen framför deras lokal så han kunde fota bilen som bevis för att jag verkligen varit där med den.
Så nu är min gamla BiFuel en helt vanlig Svennebanan V70 bensinare enligt alla register. Fordonsskatten har höjts från 1 020 kr/år till 2 736 kr/år, vilket inte är så blodigt. Att den har 30 liters bensintank och släpar runt på en massa inaktiva gasdriftskomponenter får man leva med. Besiktningsingenjören sa att det är OK att montera bort tankar och övriga gaskomponenter för att spara vikt, men andra källor hävdar att man inte får röra dem…så vem vet?
Det känns lite kluvet. Å ena sidan är det trist att inte kunna köra på gas längre, och å andra sidan är det väldigt skönt att slippa oron för att dyra gaskomponenter ska haverera, slippa meket att besikta gassystemet/skaffa intyg och kunna köra bilen till vilken ”hål i väggen”-verkstad som helst om något behöver fixas.
Jag tog lite bilder när meken jobbade, så om det finns intresse från någon som kanske vill testa att plugga själv kan jag lägga ut dessa. Jag kommer inte avregistrera mig från forumet så det går att skriva frågor i den här tråden eller via PM.
Genomförd pluggning av gassystem, V70N.
Re: Genomförd pluggning av gassystem, V70N.
Vår Volvo är nu pluggad, omregistrerad och såld.
Jag åkte på att göra en vägning vid registreringsbesiktningen och bilen hade förut en tjänstevikt på 1660 kg men nu fick den en tjänstevikt på 1730 kg, dvs 70 kg MER efter att påfyllningsröret tagits bort!
Jag åkte på att göra en vägning vid registreringsbesiktningen och bilen hade förut en tjänstevikt på 1660 kg men nu fick den en tjänstevikt på 1730 kg, dvs 70 kg MER efter att påfyllningsröret tagits bort!
Re: Genomförd pluggning av gassystem, V70N.
Uppdatering:
Det har inte varit några problem med bilen sedan pluggningen genomfördes för snart ett år sedan, men för någon vecka sedan tändes motorlampan. Jag läste ut felkoderna med min PPC och fick träff på ECM 4400. BSR's lista över felkoder angav följande:
Bränslenivågivare. Felaktig signal
EGR-ventil
EGR-ventil. För hög signal
EGR-ventil. För låg signal
Gassystem
Gassystem. Bränsleavstängningsventil, retardation
Gassystem. Stegmotor, felaktig signal
Då detta inte gav något vidare precist besked om vad som är fel grävde jag fram min gamla laptop med Vida och gjorde en avläsning av bilen. Det visade sig att det är det sistnämnda: Gassystem. Stegmotor, felaktig signal
Jag trodde att ECM programmeras om när bilen pluggas, men efter ett samtal till Upplands motor (som utförde pluggningen) så fick jag reda på att så inte är fallet. Detta betyder alltså att alla fel som kan uppstå med gassystemet som sätter felkoder gör att bilen måste lämnas in på verkstad för att kunna godkännas på besiktningen.
För mig är detta helt sjukt! Ett system som är (ska vara) helt bortkopplat och död vikt i bilen kan alltså kosta bilägaren stora pengar när fel uppstår! För fel kommer givetvis uppstå nu när komponenterna är så gamla.
Den "gaskunniga" killen jag snackade med på Upplands motor hade aldrig varit med om detta, så han skulle kontakta Volvo centralt för att se vad de har för lösning. Återkommer med vad svaret blir.
Det har inte varit några problem med bilen sedan pluggningen genomfördes för snart ett år sedan, men för någon vecka sedan tändes motorlampan. Jag läste ut felkoderna med min PPC och fick träff på ECM 4400. BSR's lista över felkoder angav följande:
Bränslenivågivare. Felaktig signal
EGR-ventil
EGR-ventil. För hög signal
EGR-ventil. För låg signal
Gassystem
Gassystem. Bränsleavstängningsventil, retardation
Gassystem. Stegmotor, felaktig signal
Då detta inte gav något vidare precist besked om vad som är fel grävde jag fram min gamla laptop med Vida och gjorde en avläsning av bilen. Det visade sig att det är det sistnämnda: Gassystem. Stegmotor, felaktig signal
Jag trodde att ECM programmeras om när bilen pluggas, men efter ett samtal till Upplands motor (som utförde pluggningen) så fick jag reda på att så inte är fallet. Detta betyder alltså att alla fel som kan uppstå med gassystemet som sätter felkoder gör att bilen måste lämnas in på verkstad för att kunna godkännas på besiktningen.
För mig är detta helt sjukt! Ett system som är (ska vara) helt bortkopplat och död vikt i bilen kan alltså kosta bilägaren stora pengar när fel uppstår! För fel kommer givetvis uppstå nu när komponenterna är så gamla.
Den "gaskunniga" killen jag snackade med på Upplands motor hade aldrig varit med om detta, så han skulle kontakta Volvo centralt för att se vad de har för lösning. Återkommer med vad svaret blir.
Re: Genomförd pluggning av gassystem, V70N.
Jag följer med spänning.
Ska ta beslut innan hösten om hur jag gör med min bil, pluggar, skrotar eller åker med bilen till Linköping och får en ny tank monterad i bagageutrymmet.
Stegmotor, felaktig signal har jag haft tidigare och fått bort genom att byta ventilen på stegmotorn. Jag gissar att meddelandet är permanent och inte går att få bort inför att man kan besikta?
Mvh
MrM
Ska ta beslut innan hösten om hur jag gör med min bil, pluggar, skrotar eller åker med bilen till Linköping och får en ny tank monterad i bagageutrymmet.
Stegmotor, felaktig signal har jag haft tidigare och fått bort genom att byta ventilen på stegmotorn. Jag gissar att meddelandet är permanent och inte går att få bort inför att man kan besikta?
Mvh
MrM
Re: Genomförd pluggning av gassystem, V70N.
Koden (och motorlampan) går att ta bort, men båda kommer tillbaka relativt omgående. Jag kan radera koden när jag står på besiktningens parkering och har jag riktig tur håller den sig borta tills bilen lämnas tillbaka till mig.
Killen på Upplands motor ringde tillbaka relativt snabbt. Han var märkbart irriterad när han berättade att han fått för svar av Volvo centralt:
"Ingen omprogrammering sker av bilarnas ECM när pluggning utförs. För att bli av med felkoder relaterade till gaskomponenter måste felen åtgärdas."
Detta betyder alltså att när det uppstår fel på gaskomponenter, som inte ens används av bilen längre, så får bilägaren snällt slanta upp många tusenlappar för att få bilen genom besiktningen.
Detta är så sjukt dåligt skött av Volvo! Ett företag som utger sig för att vara miljövänliga tvingar nu alltså bilägare att skrota sina bilar långt i förtid om de inte är beredda att betala för reparation av komponenter som är 100% passiva i bilen.
Enligt en person på ett volvoforum bör det vara fullt möjligt att lägga in en ny "car config" i ECM som gör att den tror att den sitter i en helt normal bensinare...men han är osäker på ifall det kommer strula till det på något sätt. Volvo borde alltså kunna fixa detta utan större ansträngning...om de bara vill.
Det känns riktigt surt att ha gått igenom hela den ansträngande processen att ta reda på hur pluggning ska göras, och ha betalat ganska mycket pengar för det, och nu återigen tvingas överväga att skrota en fullt fungerande bil.
Re: Genomförd pluggning av gassystem, V70N.
Knyter ihop den här tråden med att tipsa om den här tråden som beskriver den positiva upplösningen av den här maratonprocessen.