Astra G 2004 funkar inte med gas

Post Reply
ahietalahti
Posts: 2
Joined: 2020-11-04, 20:47

Astra G 2004 funkar inte med gas

Post by ahietalahti »

Hej,

I somras köpte jag CNG Astra som hade skadad motor. En kolvstift had gripat upp och skadat kol och vevaxel och samtidigt lagt två stora hål i motorblocket. Jag köpte en hel motor från skråtmarkand och byggde det med nya lager och kolv ringar osv. Ny funkar Astra kanon bra från motor och låda, men bara med bensin :?

I början det försökte snurra med gas också och det blev litet bättre och börjare tända med tre cylinder. I början jag tror att det tändade bara med två. När det gått med tre cylinder jag fått bara en fel kod - missfire in cylinder 1. Jag tog bort toppdel av insugrör och testade med batteri att man kan inte hör klik från insprutare som ska spruta till första cylinder. Från original motor jag hade fyra insprutare i reserv så bytte jag än fungrerbar (kunde höra klik) till cylinder 1. Jag testade också att det kommer 12V till alle insprutatre när tändning är tillslagen. Samt kollade jag också att alla relän brevid batteri (fyra brun och två svart) får 12V.

Då kopplade jag alltid tillsammans igen, men ny startar bilen bara med bensin. Man kan inte även byta till gas. Vad kan gå fell när jag bara bytt insprutare? Saker som jag har hittat efter är

a) det var litet tryck i gas linjen som far till insprutaren när jag öppnade linjen första gången när jag tåg original motor bort, samt det var tryck när jag öppnade linjen för att byta insprutaren, men ny är det inte.

b) jag försökte öppna högtryck ventil som finns ned i bilen under chafförens golvet. Det var tryck där och jag tomnade linjen. Då försökte jag starta igen, men igen fungar det bara med bensin. Då försökte jag kolla om det finns tryck på högtryck sidan, men det var ingen.

Det ser ut att både gastankar har någontyp av magnetventil. Har det varit någon problem med dem? Finns det någon säkring för dem? Vad ska jag försök göra nästa? Jag har läst att om det finns fel i gassystem det funkar just så att man kan inte byta även manuelt till gas körning.

Tusen tack för hjälp! :idea:
Last edited by ahietalahti on 2020-11-04, 23:22, edited 1 time in total.
ahietalahti
Posts: 2
Joined: 2020-11-04, 20:47

Re: Astra G 2004 funkar inte med gas

Post by ahietalahti »

Dubbla
Post Reply