Ny ersättnings- gastank v70 97-00? (Bäst före) (ordnat!)

Post Reply
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Ny ersättnings- gastank v70 97-00? (Bäst före) (ordnat!)

Post by M-G »

Hej!

Nu i åren som följer kommer som bekant bäst-föredatumen (15år) börja gå ut på X70 Bi-fuels kolfiber-gastankar (1997 + 15 = 2012 etc.). Jag var in på volvo och frågade vad en ny tank kostar, och fick svaret 47 300kr, vilket inte är något att tänka på alls.

Så till frågan: Skulle man kunna plocka kolfibertank/ar från någon nyare gasbil (som har en bästföredatum längre fram i tiden) och montera i en X70? Exempelvis Passat, Mercedes, V70N/S60 etc?

Vore ju hemskt trist om alla fina V70-bifuel 97-00 skulle bli ståendes bara för en sånhär sak. Men amn vill ju trots allt inte att tanken torrspricker och sänder 240 bar rakt ut i bilen..

Vad tror ni?
Last edited by M-G on 2020-10-27, 16:08, edited 1 time in total.
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Ny ersättnings- gastank v70 97-00? (Bäst före)

Post by AndersH »

Ingen märkesverkstad lär åta sig att byta mot en icke-originaltank. Bilprovningen lär nog ha lite synpunkter om de upptäcker att det inte sitter en originaltank i bilen.

Klart besvärande problem för oss som kör gasbilar. Gastankarna i min egen V70N borde passera bäst-före om fem år och det är ju dessutom tre gastankar i bilen... :?
Robocat
Posts: 2
Joined: 2012-09-05, 10:50

Re: Ny ersättnings- gastank v70 97-00? (Bäst före)

Post by Robocat »

Intressant fråga... har en V70 BiFuel -98 med en tank som har bäst före mars-2013. Vad kommer att ske efter detta datum? Kontrollerar Bilprovningen detta eller? (Har ägt bilen i 2 dagar och den går inte på gas... :( )
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Ny ersättnings- gastank v70 97-00? (Bäst före)

Post by M-G »

AndersH: Nej, det lär nog bli svårt tänker jag med. Idén hade ju varit att köpa en tank från en krockad säg Passat 09-10 och "köpa" sig 15 extra år. Men med tanke på krocktest och sådant borde man kanske inte exprimentera utan fackmässig kunskap i frågan. Det är märkligt att de kör med plasttankar, det säger likasom att "den här bilen är slutkörd om 15 år" fast den i många fall inte alls är det. Ståltanken i 850 väger kanske mer, är klumpigare och rymmer något mindre, men den torrspricker inte.

Robocat:

Ingen aning om SBP kontrollerar detta, men jag skulle inte våga tänka tanken på att använda den efter bäst-föredatum. Det är som en mindre bomb i skuffen som säkert kan spränga orsaka stor skada om den spricker. Möjligen kan man byta till en tank från en -00 och köra några extra år, men sen är det 47 300kr tycks det, helt orimliga summor. Då är den nog bättre att avrusta och sälja regga som vanlig bensinare.

Men det är 2 saker som skärmmer mig:

1) borde inte Volvo PV gå ut med varning om detta? Det finns trots allt många brukare som kanske är helt ovetandes om detta?

2) Alla bilar som ligger ute på blocket och säljarna inte har en aning om vilken fara som föreligger, och någon "oinsatt" köper bilen utan att ha vetskap om hur farligt det kan bli?

EDIT 23/3-14: Har dialog med TS om provtryckningssystem... får se hur det går!
Last edited by M-G on 2014-03-23, 20:49, edited 1 time in total.
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
Robocat
Posts: 2
Joined: 2012-09-05, 10:50

Re: Ny ersättnings- gastank v70 97-00? (Bäst före)

Post by Robocat »

Frågan är vad tanktillverkarna har baserat bäst före datum på... Ta t.ex Airbagkuddarna som sitter i var och varannan bil... enligt tillverkaren har de en bäst före tid på 10 år. Dock har man inte ställt kravet att de skall bytas inom denna tid eftersom det vore orimligt dyrt. Ta en Audi A6 -98 t.ex 10 airbags att byta med en ca kostnad på 2-3000kr st plus arbete.... ganska kostsamt.
Min tanke är.... om flera går ihop och får våra tankar provtryckta av tillverkaren så kan man kanske få en förlängning. Troligen finns det en minimal risk för utmattning eftersom alla tryckkärl har ett mycket lägre arbetstryck än vad provtryckningarna har. En säkerhetsfaktor på 3-4 ggr är normalt.

Det faller på sin egen orimlighet att en bil skall bli obrukbar efter så kort tid pga fabriksmonterade komponenter. :roll: :roll: :roll:
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Re: Ny ersättnings- gastank v70 97-00? (Bäst före)

Post by lubbis »

Tankarna är tryckkärl och då bestämmer inte tillverkarna när kontroll eller byte ska ske utan det är lagstadgat. Har inte normerna i huvudet då jag inte jobbar med tryckkärl längre.
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Ny ersättnings- gastank v70 97-00? (Bäst före)

Post by pkrau »

Det här lät obehagligt. Jag oroar mi inte för tankens hållbarhet utan mer för vad bilprovningen kan hitta på. Finns det med i deras kontrollschema?
gasvolvo
Posts: 1
Joined: 2014-02-22, 20:30

Re: Ny ersättnings- gastank v70 97-00? (Bäst före)

Post by gasvolvo »

Vilka Volvomodeller har "bäst före tankar" som måste bytas ut ?
Skall köpa CNG-Volvo....☺

/// A
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Ny ersättnings- gastank v70 97-00? (Bäst före)

Post by Göran »

Tankarna är tryckkärl och går följdaktligen under dessa normer.

De första Volvo bilarna hade en gas tank som har en tillåten livslängd på 15 år, (enligt Teknikens värld numret som kom 2014-04-10).
Den senare modellen (V70 N) har tankar som får användas i 20 år (enligt samma tidning).

Jag kan inte tänka mig att man inte får byta tanken till en icke "orginaltank" det viktiga borde vara att tanken uppfyller de normer för tryckkärl och eventuella tillägg för metan som finns, hör med bilprovningen de kanske kan svara eller konvegas.
De kanske dessutom kan fixa en lämplig tank. Själv hade jag en dialog för längre sen ( kan även varit tekniska verken i Linköping) om att sätta in ytterligare en behållare i min V70 för att få längre räckvidd.

Ett annat alternativ kan vara att ta en nyare tank från en skrotad bil.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Ny ersättnings- gastank v70 97-00? (Bäst före)

Post by M-G »

Har nu tagit fram ett kit för att uppgradera tanken i S/V70 97-00.

Hör av er om det är intressant :)
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
Post Reply