Konvertera från gas till bensin.

Post Reply
hasse_A
Posts: 9
Joined: 2018-03-20, 20:10

Konvertera från gas till bensin.

Post by hasse_A »

Jag har en S60 2005 som jag inte vill göra mig av med då det är en lågmilare med en massa extrautrustning.
Jag är helt enkelt väldigt nöjd med bilen.
Saken är den att jag tänker bosätta mig i södra Portugal där det inte finns några gasstationer.
Om man skall slippa en massa skatter när man tar med sig en bil dit måste man också ägt bilen i 6 månader
innan man flyttar och det är tveksamt om jag hinner byta och uppfylla det kravet.
Man skulle då vilja typa om den till bensindrift men jag tycker att bensintanken är väl snålt tilltagen om man
bara tar bort gasdriften.
Går det att ta bort gastankarna och ersätta den lilla tanken med en standardtank ?
Någon som vet ?

/Hasse
Errim
Posts: 1
Joined: 2020-02-26, 17:26

Re: Konvertera från gas till bensin.

Post by Errim »

Hej Hasse!

För att konvertera till enbart bensindrift samt att byta till den stora (vanliga) bensintanken behöver du ta bort alla 3 gastankar. Ta bort nuvarande avgassystem (efter katalysatorn). Skaffa ett nytt avgassystem till en bensin S60. Skaffa en bensintank (lämpligen från skroten).
Sedan är det bara att montera bensintank och avgassystem. Du måste även förlänga elkabeln till bränslepumpen, den befintliga når inte fram till nya tankens placering av bränslepumpen. Det var det hela:) Jo du måste registreringsbesiktiga den också.

Leta upp en verkstad som har behörighet för att syssla med gasbilar, gärna en mindre sådan. Jag känner till 3 st, en i Göteborg, en nedanför Lidköping och en i Ockelbo. En Volvoverkstad kan säkert göra det men jag tror det blir väldigt dyrt. Gaskomponenterna går säkert att sälja och få en slant för.

Berätta gärna hur det går, lycka till!
Med vänlig hälsning, Bengt
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Konvertera från gas till bensin.

Post by AndersH »

Är det någon i detta land som har lyckats genomföra en ombyggnad från gasdrift till enbart bensindrift (inte nödvändigtvis med byte av bensintank) för en P2-bil (S60/V70N/S80) med dokumentation, välsignelse från Volvo och lyckad registreringsbesiktning till en rimlig kostnad?

Vår V70N (med 30000 mil på mätaren och går som ett urverk) ihopskruvad 2002 hara snart bara två år kvar av tankarnas livslängd. Ombyggnad, skrotning eller bortskänkes är väl alternativen så småningom...
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Konvertera från gas till bensin.

Post by M-G »

AndersH wrote: 2020-08-17, 07:08 Är det någon i detta land som har lyckats genomföra en ombyggnad från gasdrift till enbart bensindrift (inte nödvändigtvis med byte av bensintank) för en P2-bil (S60/V70N/S80) med dokumentation, välsignelse från Volvo och lyckad registreringsbesiktning till en rimlig kostnad?

Vår V70N (med 30000 mil på mätaren och går som ett urverk) ihopskruvad 2002 hara snart bara två år kvar av tankarnas livslängd. Ombyggnad, skrotning eller bortskänkes är väl alternativen så småningom...
Det går för runt 6000kr, volvo pluggar allt så grejerna sitter kvar.. Men jag jobbar på att ta fram en ny tanksats till P2 nu när 02orna börjar falla för åldersstrecket.
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Konvertera från gas till bensin.

Post by Fred »

M-G,

Utför du (ni?) konvertering till enbart bensin? Och i så fall, vad tar ni för det?

Min V70 har ganska precis ett år kvar som gasbil, och även om ni hittar ersättningstankar för att förlänga gasdrift på dessa bilar anser jag att det inte är värt det. Detta pga att det är så omständligt med besiktning för gasbilar, men framförallt att de övriga gaskomponenterna i bilen är så gamla och risken för dyrbara haverier därför är för stor.

Jag vill verkligen behålla min fina bil, men orkar helt enkelt vara miljövänlig längre. Med endast bensindrift är besiktningen mycket enklare och vilken "hål i väggen"-verkstad som helst kan fixa eventuella kommande fel. Rent ekonomiskt tror jag att den höjda fordonsskatten hämtas in genom billigare service/reparationer samt längre besiktningskostnader.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Konvertera från gas till bensin.

Post by AndersH »

Jag frågade Rejmes i Norrköping om de kan plugga gasystsemet i vår V70 -03 och det kan de utföra för 2761 kr för att vara precis och sedan tillkommer 1908 kr för en registreringsbesiktning hos Bilprovningen.

Vår V70 ska säljas och får köras på gas till 2022-10 och funderar på om jag ska plugga bilen först eller sälja den som gasbil (med "pluggningsrabatt") och låta nästa ägare sköta om pluggningen. Låg fordonsskatt och det relativt låga gaspriset som råder borde vara lockande tycker jag.

Har tittat runt vad olika bilhandlare och privatpersoner vill ha betalt för Volvo Bi-Fuel som snart faller för 20-årsgränsen och förvånas över att INGEN skriver något om att bilarna får körförbud inom ett år om man inte pluggar gassystemet i bilen!
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Konvertera från gas till bensin.

Post by Fred »

Anders,

Fick du möjligen något "arbetsnummer" på pluggningen hos Rejmes? Gasgurun på min lokala Volvoverkstad (Bra Bil) har inte lyckats få fram någon prisuppgift på detta, då det verkar ligga flera olika i hans system.

Jag tror att alla stora Volvoauktoriserade kedjor (Rejmes, Bra Bil, Upplands motor etc) kör med en standardprislista, så om Rejmes tar 2761 kr vilket är klart överkomligt, så bör de andra stora också ligga i det häradet. Det skulle dock vara bra att få det bekräftat innan det är dags för min bil.

Skulle det vara mycket dyrare här i Stockholm så har jag dock inget problem att ta bilen till Rejmes i Norrköping då jag har anknytning dit.

Att bilprovningen tar nästan 2000 spänn för registreringsbesiktning tycker jag dock är rent ocker. De ska väl bara kolla på intyget från verkstaden och sedan knappa lite på datorn? Det handlar ju inte direkt om ett hemmabygge där varje del måste gås igenom minutiöst för att säkerställa att den är trafiksäker.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Konvertera från gas till bensin.

Post by AndersH »

Hej Fred! :)

På kostnadsförslaget står det "Gasdrift urkoppling enl. TJ 27909" (2514 kr) och sedan behövs Plugg (VO 31405078), Brytskruv (VO 986937) och Gummiduk (VO 30792500).

Priset på 2761 inkluderar 5 % Volvokortsrabatt ser jag nu också.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Konvertera från gas till bensin.

Post by Fred »

Perfekt Anders! :D Precis de uppgifter jag efterfrågade. Jag är övertygad att alla verkstäder med VIDA kan hitta de grejerna och därigenom ge ett exakt pris.

Nu har jag några månader kvar (april 2022) så det är ingen ko på isen för min del, men det är ju bra att veta vad allt kommer gå lös på. Volvokort har jag, så ger Bra Bil samma rabatt så stämmer ju din prisuppgift även för mig.

Man undrar ju lite vad det är för gummiduk... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Konvertera från gas till bensin.

Post by Fred »

Nu har jag varit i mejlkontakt med gasgurun på "Bra Bil" jag nämnde tidigare. Enligt honom var de VO-nummer du listade för äldre modeller av BiFuel Anders. :roll: Han hade kontaktat Volvo central för att fråga vilka grejer som behövs för P2-bilar och skulle återkomma när han fått svar.

Jag tror att han snurrat till det.

Blev det pluggning av din bil Anders?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Konvertera från gas till bensin.

Post by AndersH »

Hej Fred!

Vad konstigt, på kostnadsförslaget jag fick från Rejmes i Norrköping står det klart och tydligt att det gäller en Volvo V70N med motorkod B5244SG och allt.

Det har inte blivit någon pluggning av vår bil ännu. Jag gjorde ett försök att sälja den "opluggad" på Blocket men fick bara skambud och till råga på eländet ville någon ha den för att bygga om till A-traktor. Hatar A-traktorer...

Planen är nu att ställa av bilen (snart dags för besiktning och jag orkar inte riva ner plastskydden en sista gång) och plugga den till hösten och sedan göra ett nytt försök att avyttra den.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Konvertera från gas till bensin.

Post by Fred »

Antingen har "min" gasmek snurrat till det, eller så kanske Volvo ändrat något sen du hade kontakt med Rejmes.

Det är så frustrerande svårt att få några klara besked i den här frågan. Jag kontaktade en annan stor Volvo-kedja som hjälpt mig tidigare med bilen (Upplands motor) och väntar på besked även från dem. Dagarna går, och eftersom jag måste få till en tid till pluggningen och en tid för registreringsbesiktningen så är det inte mycket tid att vifta på eftersom det måste klaffa med livet också. Jag kanske skulle slå en signal till Rejmes i Peking...känns som att Rejmes generellt har bättre koll på gasbilarna (jag köpte min från Rejmes i Linköping!) än firmorna här i Stockholm.

A-traktorer... :x

Jag räknar inte med att få någonting för min bil när den väl ska säljas. Det är nog inte så många som är intresserade av en +20 år gammal V70 med snart 30,000 mil på mätaren...och dessutom endast 30 liters bensintank. Så min plan är att köra bilen tills den är skrotfärdig alt. kräver en för dyr reparation, och sedan skrota den. Att jag älskar den där bilen gör ju sitt till också! :)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Konvertera från gas till bensin.

Post by Fred »

OK, nu har jag fått lite mer trovärdig information, detta av en kille på Upplands motor i Kista. Jag ringde och gav honom TJ-numret Anders fick av Rejmes i Norrköping. Han tyckte det såg lite konstigt ut, men skulle gräva lite i det och återkomma.

Han ringde tillbaka dagen efter. Tydligen är det så att när de slår in TJ-numret i systemet så är operationen märkt som gällande bilar upp till -00 (vilket ju gaskillen jag var i kontakt med först också sa). Dock finns det någon uppdaterad information i systemet som säger att operationen gäller ÄVEN -02 och framåt. Det är alltså samma operation som ska utföras och delarna är även de desamma.

Upplands motor vill ha 4034 kr för att utföra detta och enligt systemet ska det ta 1 1/2 till 2 timmar att utföra. Funderar på ifall det är värt att köra ned bilen till Rejmes i Norrköping och samtidigt passa på att hälsa på svärföräldrarna...ska kolla med gaskillen på Din bil också och se vad de har för pris.

Sorgligt nog körde jag slut på min sista tank med gas igår... :roll: Ingen mening att tanka upp den igen eftersom vi kör så lite bil nuförtiden, så nu kommer "petrol"-lampan blinka oavbrutet tills bilen skrotas. :(

Håller tråden uppdaterad.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Konvertera från gas till bensin.

Post by Fred »

Om en vecka har jag tid för pluggning av bilen och sedan registreringsbesiktning lite längre fram. Jag kommer starta en ny tråd om denna process när allt (förhoppningsvis) är klart och bilen fått sin livslängd förlängd avsevärt, om än som endast bensindriven.

I och med att jag gjorde "misstaget" att köpa första årsmodellen av P2 BiFuel så känner jag mig lite som en pionjär när det gäller frågan hur man gör när bilen blivit 20 år, och jag ser framför mig att det är väldigt många bilägare som får en rejäl kalldusch framöver där någon informerar dem om att de inte får köra vidare med bilen. Om mina erfarenheter med att förlänga bilens liv kan hjälpa någon så bjuder jag gärna på det.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply