V70 Bifuel 2014 märklig motorvarning

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
MattsD
Posts: 4
Joined: 2018-08-19, 14:10

V70 Bifuel 2014 märklig motorvarning

Post by MattsD »

Hej,
I somras köpte vi vår V70 Bifuel 2014. Den närmade sig 11 000 mil, var kanonfin och gick/går fortfarande som en klocka. Redan efter någon vecka tändes motorvarningslampan utan förvarning. Säljaren anlitade "sin" verkstad, ett mindre företag med flera erfarna Volvomekaniker, som konstaterade något fel på lambdasonderna/katalysatorn. En kamera sänktes ner någonstans och visade en "nära nog som ny katalysator", men mekanikerna upptäckte också ett kraftigt undertryck i oljefilterhuset, och antog att det orsakade hela felet. Oljefilterhuset byttes ut på säljarens bekostnad, och allt var frid och fröjd.
Ett par veckor i alla fall. Sedan tändes motorlampan igen, bilen lämnades in på verkstaden igen och igen var det samma felkod som spökade. Den här gången byttes en av lambdasonderna ut. Lampan slocknade och bilen rullade ett par veckor till innan lampan tändes igen.
Också den här gången var felkoden densamma. Andra lambdasonden byttes ut, bilen gick några veckor till och lampan tändes igen.
Denna gång byttes katalysatorn, som alltså gått ca 11 000 mil och "såg ut som ny". En begagnad katalysator med 6 000 mil i sig sattes in, och vi kunde köra några veckor till.
Den här gången visades två felkoder: Den ena gällde (naturligtvis) katalysatorn, den andra något med den variabla kamaxeln. Mekanikerna gjorde rent någonting i motorn, och bilen gick tre dagar till innan motorlampan tändes igen. När detta skrivs kollas felkoden.

Min fråga gäller nu REPARATION av bilar, inte utbyte av komponenter. Är det någon av er som känner till vad som kan utlösa en katalysatorfelkod utan att just lambdasonder eller katalysator är trasiga? Kan bränsleblandningen ha något med saken att göra? Tändstiften? Kvaliteten på fordonsgasen?
Vi gillar vår gasvolvo och vill ogärna få den ersatt av någon annan bil, men någonstans går det ju en gräns för hur mycket man vill lägga ner på att byta ut komponenter för att få bilen att fungera som den borde.
Alla funderingar mottages tacksamt!
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: V70 Bifuel 2014 märklig motorvarning

Post by M-G »

Hej!

Har du fått tillgång till vilka felkoder som föranledde att motorlampan tändes (de kan finnas i den dokumentation ni fått)?

Ibland kan luftmassemätaren eller något så enkelt som en lossad vaccumslang få värden att påverkas utanför olika "toleranser", och få lampor att tändas.
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
MattsD
Posts: 4
Joined: 2018-08-19, 14:10

Re: V70 Bifuel 2014 märklig motorvarning

Post by MattsD »

Hej och tack för svar,
Senaste felkoden gällde tydligen en sollenoid till kamaxeln. Den byts under dagen i dag.
Hittills har bilen rullat en vecka utan någon ny varning för katalysatorn, men den kan komma vilken dag som helst om det ska fortsätta som förut.
Det där med vacuumslangarna känner jag till sedan tiden med min gamla Saab 900: Så fort lampan tändes var det dags att byta slang någonstans och så funkade det igen. Jag har också en "nya generationens" Saab 900 (23 år gammal nu) där motorlampan brukar tändas på hösten när nattfrosten sätter in och slockna på våren när det blir varmare igen.
Det är lite därför jag undrar: Om felkoden visar katalysatorn, behöver det verkligen vara den det är fel på, kan det inte vara något annat som påverkar katalysatorn?

Matts
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 Bifuel 2014 märklig motorvarning

Post by Iroc »

Felkod P420 betyder katalysatoreffektivitet otillräcklig.
Motorstyrdonet gör ett självtest av katalysatorn efter ett visst antal uppfyllda kriterier.
Testet innebär ungefär nåt i stil med att motorstyrdonet fetar på bränsleblandningen och ser så katalysatorn kan förbränna den extra bensinen. Det mäts med hjälp av den bakre lambdasonden. Känner bakre lambdan att avgaserna som kommer ut från katalysatorn inte är ok, så sätts felkod p420.
Hyfsat vanligt på gasbilar då det är en mycket varmare förbränning som sker i motorn, och katalysatorn får jobba lite hårdare.
Kör själv en CNG Subaru där felkod P420 sätts varannan månad, så där är det dags att byta katalysator. (när man hinner)

Men som Martin skrev, kolla vilka felkoder som fick verkstan att börja byta grejer.. Det är lätt att komma in på fel spår och byta dyra delar helt i onödan. Sen kan man inte lita på felkoder helt, utan måste läsa ut värden från hela systemet och kolla så alla ligger inom rimliga värden.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
Post Reply