Byta gastankar?

Post Reply
Martinopel
Posts: 1
Joined: 2018-11-15, 01:33

Byta gastankar?

Post by Martinopel »

Hej! Jag är ny på forumet. I våras köpte jag en begagnad Opel Combo CNG, årsmodell 2010. Den hade bara gått 7000 mil och såg ut att vara i god kondition. Jag har varit väldigt nöjd med den under det halvår jag haft den. Inte långt efter att jag köpt bilden fick jag ett brev om att nya regler gällde och att man antingen skulle ta bort alla skydd för gastankar o. dyl. innan besiktning eller ta med ett intyg från en auktoriserad kontrollinstans. När det nu närmar sig besiktning valde jag det senare och lämnade bilen till den lokala Opel-verkstan för kontroll. Jag trodde inte att det skulle vara några problem, så jag fick en smärre chock när jag skulle hämta bilen. Enligt den arrogante man som lämnade över intyget (och tog emot mina 1400 kronor!) måste båda bakre gastankarna bytas, till en kostnad av över 40.000 kronor!!! Mer än jag betalat för bilen! Jag råddes att kontakta mitt försäkringsbolag, vilket jag också gjorde. Där fick jag veta att bilen var 3 månader för gammal för att ha chans till några försäkringspengar till denna typ av skada. Jag känner mig förstås väldigt ensam och osäker i denna situation. Vad ska jag göra? Jag har varken lust eller råd att lägga 40.000 på bilen. Finns det någon annan väg - förutom att skrota bilen?

I intyget jag fick står det:
Visuell kontroll:
OK
Funktionskontroll:
OK
Läckagetest med läcksöknings spray:
Ej OK, läckage på båda bakre tankarna vid tankbanden.
Resultat: Fordonet är Ej Godkänt.

Nu undrar jag:
1. Varför läcker det vid tankbanden om man inte kan se några skador på tankarna? Är detta ett vanligt ställe det läcker på? Är det någon skarv där?
2. Kan det vara så att verkstan har fel? Jag har ju inte märkt någon gasförlust. Ska jag skruva bort skyddsplåtarna och besiktiga bilen och hoppas att den går igenom?
3. Går det att laga tankarna, så man inte behöver byta dem? Det måste ju vara väldigt små läckor eftersom jag inte märkt att gas försvinner.
4. Om tankarna måste bytas, finns det då någon möjlighet att göra det till ett lägre pris? Pirattankar? Begagnade?
5. Vad jag förstår finns det tre gastankar i bilen. Går det att koppla bort de båda bakre tankarna och bara använda den främre, som ju verkar vara OK? Det ger förstås mycket mindre gasvolym, men det är ju bättre än att skrota bilen. Är det förresten, i så fall, någon som vet hur mycket gas respektive tank rymmer, eller var man kan få reda på det?

Hoppas det finns någon/några där ute som har några svar eller råd.
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Byta gastankar?

Post by M-G »

Hej!

Hur har det gått för dig?
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
Martin västkust
Posts: 4
Joined: 2020-04-13, 16:25

Re: Byta gastankar?

Post by Martin västkust »

Hej.
Jag har en 06 combo, där jag har tagit bort gastankarna. De är inte rostiga. Dessa kan du få köpa.
Martin
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Byta gastankar?

Post by M-G »

Martin västkust wrote: 2020-04-13, 22:22 Hej.
Jag har en 06 combo, där jag har tagit bort gastankarna. De är inte rostiga. Dessa kan du få köpa.
Martin
Mycket vänligt!

Är din bil reggad med 2 drivmedel? Om inte så måste gasdriften fungera för att man ska få köra vidare. Det går inte att regga en combo med bara 1 drivmedel som bensinbil tyvärr.
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
Martin västkust
Posts: 4
Joined: 2020-04-13, 16:25

Re: Byta gastankar?

Post by Martin västkust »

Okej. Då får vi se vad besiktningen säger nästa gång.
Post Reply