På jakt efter gasdriven bil för stor familj

Ny på forumet? Skriv gärna en liten presentation av dig själv här.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

På jakt efter gasdriven bil för stor familj

Post by Sven »

Jag bor i Stockholm, är 41 år och har nyligen fått mitt fjärde barn. Behöver således en bil som rymmer minst sex personer. Har lusläst det mesta av biltester på nätet, fr a de i Auto Motor & Sport, de känns som mest vederhäftiga. Funnit att det finns flera intressanta MPV-bilar, men endast två som drivs med gas: Opel Zafira samt VW Touran.

Nu när jag kommit att fastna för att köpa en gasbil, blir jag mäkta förvånad över att inte politiker och allmänhet har slagit ett större slag för detta alternativ. För mig framstår gasen som drivmedel som det för miljön helt överlägset bästa bränslet. Är fordonsgasen dessutom biogas tycks ju bilen knappt öka koldioxidutsläppen överhuvudtaget! Vore jag en miljöpolitiker med självaktning skulle jag mest av allt försöka premiera denna typen av bil.

Jag tycker detta forum för diskussioner av fordonsgas är ett mycket bra initiativ. Det är slående att jag hittills bara hittat män som skrivit inlägg. Visserligen finns det en som heter Åsaboe, men det visade sig också vara en man. Vore kul om lite kvinnor deltog i diskussionen också. Vad jag har förstått är kvinnor dessutom ännu mer intresserade att värna om miljön än män.
olleh1
Posts: 26
Joined: 2005-10-03, 15:43

Post by olleh1 »

Fiat Multipla är 6-sitsig och finns också med gasdrift. Den ser ju lite speciell ut. Antingen gillar man den eller så gillar man den inte...
Olle - S80 Bi-fuel
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Välkommen! Kul att du har hittat hit..
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Välkommen till detta forum :D

Jag kan bara hålla med dig. Det är konstigt att politikerna inte ser miljöfördelarna med gasbilar, speciellt i Stockholm där dom skulle göra mest nytta. Det måste vara billigare att köra på gas/etanol än på bensin, annars är det svårt att motivera det extra "strul" det medför att köra på alternativa bränslen. Det är trots allt plånboken som styr de flestas köpbeslut.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Tack för era svar! :D
Jag ska genast gå ut på nätet och se vad Fiat Multipla är för något!
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

olleh1 wrote:Fiat Multipla är 6-sitsig och finns också med gasdrift. Den ser ju lite speciell ut. Antingen gillar man den eller så gillar man den inte...
:( Tyvärr, Fiat Sverige importerar inte denna gasbil. Det finns tydligen en privat importör i Götebrog, men det känns som ett för osäkert kort, bl a är bilen inte garanterad för temperaturer lägre än minus 20 (från artikel av Mattias Goldmann, Gröna bilister, sep 2006)

Annars verkar den ju rätt intressant, alla personerna sitter bra, är extra bred och tre personer sitter i framsätet (Honda har en sådan här bil, Honda FR-V, men den finns inte med "miljöbränsle").
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

VW har ju även Caravelle och Transporter i gasversion 8)

Vår Zafira tycker jag fungerar hyfsat för 6 personer (normalt är vi förvisso bara 5). Sätet längst bak fungerar för ett barn och vid kortare sträckor även för en vuxen. Har man bara ett av de bakersta sätena uppfällda så finns det plats för alla kassar från MAXI också, men barnvagn går inte in.
Det är tyvärr lite knöligt att fälla de bakersta sätena eftersom man måste skjuta fram baksätet - vilket inte går om man monterat fast bilbarnstolar där.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Post Reply