Golf tgi

Post Reply
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Golf tgi

Post by Jimmy »

Hej!
Någon på forumet som har erfarenheter/åsikter om Golf tgi?
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Arne J
Posts: 1
Joined: 2016-01-31, 14:51

Re: Golf tgi

Post by Arne J »

Jag är nyfiken på samma sak.
Och i synnerhet det som står om startproblem i (måttligt) kall väderlek i den här artikeln.

http://www.gronabilister.se/tester/bilt ... bluemotion
"Enda trista är en morgon med minus åtta, alltså inte direkt smällkallt, då bilen inte startar alls, utan bara meddelar att ”Driftstemperatur ej uppnådd.” Så dottern får vackert vänta på att bli hämtad medan motorvärmaren – ett tyvärr nödvändigt tillval för 10 000 kronor – gör sitt jobb. Det gör den bra, på några få minuter är både motor och kupé varm, även om det sker till priset av en lätt lukt av bensin och ett miljösamvete som naggats lite i kanten."

Någon som känner igen det? Vad gör man om man i det läget inte har tillvalet värmaren? Knuffar igång bilen? Om bilen är så temperaturkänslig borde väl värmaren vara standard? Och gärna en elektrisk också. De gånger man har tillgång till el är det ju rimligen mycket bättre.
FauVee
Posts: 46
Joined: 2011-10-21, 12:09

Re: Golf tgi

Post by FauVee »

De måste haft något fel på bilen vid testet.

Under mina dryga 5 år med Passat Ecofuel som i stort sett bara körs på gas har jag aldrig haft startproblem i kyla och då pratar vi om ned till -25°C utan värmare. Desto kallare utetemperatur desto längre går den på bensin innan den slår om till gas. Tror inte att detta är något att oroa sig för.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Golf tgi

Post by avozetta »

Du kan inte välja bort värmaren, den finns där av en anledning.

Jag har inte hunnit titta på bilen men har planer på det i närtid.

En kvalificerad gissning är att motorn är mer optimerad för gasdrift och alltid startar på gas till skillnad från de flesta andra bilar som startar på bensin för att sedan slå över till gas när rätt temperatur uppnås.

Värmaren finns där när det är för kallt helt enkelt.

Men som sagt, det är en kvalificerad gissning.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
olass
Posts: 33
Joined: 2011-09-22, 17:10

Re: Golf tgi

Post by olass »

Informationen i gröna bilisters test stämmer nog inte. Och det är inte heller så att man måste köpa VW Golf TGI, Seat Leon TGI, Skoda Octavia G-TEC eller Audi A3 G-tron bestyckad med värmare. Jag har själv en Seat Leon TGI som varesig har elektrisk motorvärmare eller bensindito (parkeringsvärmare).

De här bilarna startar som någon skrev på bensin och de ger då informationsmeddelandet (det är inte ett felmeddelande) "Driftstemperatur ej uppnådd". Sedan slår de över till gas när motorn blivit varm nog.

Jag är 99% säker på vad som hände recensenten då jag själv gjorde samma tankevurpa själv första morgonen jag skulle starta min nyinköpta bil! Jag är van att ha växellådan i neutral när jag startar bilen och trycker därför inte ner kopplingen när jag vrider om nyckeln. Det går inte på dessa bilar för utan nedtryckt koppling så drar inte startmotorn igång! [ Detta gäller på min bil som har en gammal hederlig klyka till parkeringsbroms. I Golf-fallet som envisas med elektronisk p-broms så kan det räcka att p-bromsen är ilagd för att bilen ska gå att starta utan kopplingen nedtryckt. ] Däremot står det samtidigt som bilen vägrar att starta ett informationsmeddelande i displayen, nämligen "Driftstemperatur ej uppnådd" - gissa om det är bäddat för missförstånd!

Det är samma drivlina i Leon som Golf så skriv om ni undrar något. Jag gillar motorn skarpt och den samspelar väl med den manuella lådan. Den är pigg!
sekurei
Posts: 1
Joined: 2016-12-28, 12:54

Re: Golf tgi

Post by sekurei »

Har nu kört ett år med TGI / DSG och är helnöjd. Var lite orolig för att "byta ner mej" eftersom jag tidigare haft två Passat Ecofuel/DSG, men det har gått alldeles utmärkt att "downsiza". Komforten är helt OK - om man inte sätter breda/ eller dubbade däck på bilen. Den låga effekten märks iofs när man har fullastad bil, men så länge jag åker ensam räcker prestanda. Blev glad över att förbrukningen är rejält mycket lägre än för Passaten, jag kör
38-40 mil på en tank ( 16 kg ) gas. Åker 90% motorväg med mätaren på 120. Vid körning på mindre vägar har jag t.o.m kommit 45 mil på en tank.
Beträffande DSG-lådan så har den inte medfört några problem på den här bilen heller. Passaterna gick 14 resp 17.000 mil utan mankemang med DSG.
Det som krånglade på Passaterna var gasventilen, men den funkar än så länge på Golfen....
Det som var riktigt trist med Passat var det låga andrahandsvärdet - lägre än för en FIAT! Förhoppningsvis håller det sej lite bättre för Golfen, som har en fullstor bensintank och därmed kan köras bara på bensin om så önskas.
Post Reply