Svårstartad V70N 2002

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Jan P
Posts: 9
Joined: 2016-01-18, 00:16

Svårstartad V70N 2002

Post by Jan P »

Hej,
har nu på vinter lite problem med starter på morgonen när bilen stått kall över natten. Tar ett par sekunder varje gång. Har detta något att göra med att det är en gasbil? Bilen kör ju en stund på bensin innan den komplar om till gas, så jag antar att den startar på bensin också? Eller är jag helt fel ute? Annars är det inga problem alls, kopplar om som den ska osv...
dawen
Posts: 18
Joined: 2016-01-13, 18:27

Re: Svårstartad V70N 2002

Post by dawen »

Hej Jan P!

Spana in http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=53846

Jag lider av samma sjuka... :/
dawen
Posts: 18
Joined: 2016-01-13, 18:27

Re: Svårstartad V70N 2002

Post by dawen »

Det som händer när regulatorn läcker är att det blir fullt med metan i insuget, vilket gör att det inte finns syre nog för förbränningen, som jag har förstått det. Jag har precis provat att utföra Freds bubbeltest - redan när jag drog bort slangen hörde jag ett kort pys och det kom ungefär en bubbla i sekunden när jag förde ner slangen i glaset.

Om det är relaterat just till vinterkylan kan du ju prova att köra slut på gastanken och se om det blir någon skillnad. Du har då fortfarande cirka 14 bar i tanken, vilket gör att en del kanske fortfarande läcker ut i insuget, men effekten av det borde bli mindre. Annars finns möjligheten att stänga av gastanken, köra slut på gasen från tanken fram till motorn och därefter se om du har kvar problemet. Sök efter renovering av gasregulator så hittar du hur man löser det.

Lycka till, återkom gärna med eventuella resultat :)
Jan P
Posts: 9
Joined: 2016-01-18, 00:16

Re: Svårstartad V70N 2002

Post by Jan P »

Tack för era svar! Ska börja med bubbeltestet imorgon. Jag har läst på mig lite på forumet och det verkar vara regulatorn. Återkommer när jag testat.
Jan P
Posts: 9
Joined: 2016-01-18, 00:16

Re: Svårstartad V70N 2002

Post by Jan P »

Och så här gick bubbeltestet:

https://vid.me/sCPv
Jan P
Posts: 9
Joined: 2016-01-18, 00:16

Re: Svårstartad V70N 2002

Post by Jan P »

Ok, nu när jag gjort bubbeltestet och det kommit bubblor, är det då med största sannolighet gasregulatorn som är paj? Eller kan det också vara något annat också? Jag har också märkt att vid full gastankt och acceleration kommer det ett trombonliknande ljud från motorn. Kan det vara membranet i gasregulatorn som ger ifrån sig detta när det läcker?
iprincip
Posts: 1
Joined: 2016-03-04, 18:13

Re: Svårstartad V70N 2002

Post by iprincip »

Hej

Jag har haft detta problem som började lite försiktigt och sedan ökade. Eftersom det var mycket dyrt att låta Volvo byta reguatorn så hittade jag till slut en kille som hade detta so bisyssla i min närhet. Han bytte alla oringar i regulatorn och gjorde diverse gastryckskontroller. Det visade sig att o-ringarna var både torra och spruckna. Bilen har sedan dess gått perfekt. Har även sett att det finns företag som annonserar på blocket som renoverar regulatorer fr olika modeller.

Länkar in den annons som jag använt mig av.
http://www.blocket.se/goteborg/Defekt_V ... ?ca=15&w=2

Lycka till :)
Post Reply