Finsk FIAT wrote:Hej!
När jag har sökt efter begagnade fordon (på finska marknaden) så har det kommit emot en del DSG-gas Passatar med dragkrok. Då har jag börjat fundera på att om inte växellådan håller i normalt fall, så hur i kosan håller lådan med extra belastning och släpet?
Hej!
Jag har en sån DSG-gas-Passat med dragkrok helt enkelt för att jag behöver det. Har hus och drar ofta släp, samt har husvagn. Jag kör inte särskilt mycket med husvagnen, kanske 100 mil/år. Bilens max släpvagnsvikt är satt till 1500 och min husvagn har totalvikt 1540, dvs jag får dra den, men inte lasta de sista 40 kg. Bilen har gått ca 8000 mil idag och jag har lämnat in den en gång vid 5000 mil för problem med kopplingen. Bilen ryckte och högg när man skulle iväg i korsningar oftast. De "bytte hela alltet", vad de nu menade med det och problemen försvann. En gång när jag skulle parkera husvagnen fick jag ta om några gånger: stark kopplingslukt och besked om att omedelbart stanna för att kyla ner växellådan. Så.. det försöker jag sedan undvika. Men som du är inne på har jag ingen lust att äga en sån privat.
När leasingen snart går ut kommer jag köpa en bil som tydligt klarar tung dragvikt och som inte har DSG-låda el motsv.