Bilindex

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Bilindex

Post by moraola »

Jag hittade detta bilindex på Naturvårdsverkets sida.
http://www.naturvardsverket.se/Document ... 5707-3.pdf
Det är detta index som Gröna bilister ofta hänvisar till.
Här kan man bla annat läsa
Den biogas som finns i fordonsgas beräknas minska klimatpåverkan med 81% medan naturgasen beräknas minska klimatpverkan med 26%
Vad har track_snake att säga om det?
V70 Bi-fuel -07
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Bilindex

Post by track_snake »

moraola wrote:Jag hittade detta bilindex på Naturvårdsverkets sida.
http://www.naturvardsverket.se/Document ... 5707-3.pdf
Det är detta index som Gröna bilister ofta hänvisar till.
Här kan man bla annat läsa
Den biogas som finns i fordonsgas beräknas minska klimatpåverkan med 81% medan naturgasen beräknas minska klimatpverkan med 26%
Vad har track_snake att säga om det?
-------------------------------------------
Att Naturvårdsverket inte är tillräckligt pålästa när det gäller metan och metanläckage. Det framgår ju f.ö. av IPCC:s rapporter.

/track_snake
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Hinner inte kolla pdf:en just nu, men man får väl förmoda att Naturvårdsverket ser till svenska förhållanden när det gäller metanläckage från naturgasnätet. (Och där tror jag vi åtmistonde är överens om att det svenska nätet betydelsefullt skiljer sig från de amerikanska/ryska...).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Johan wrote:Hinner inte kolla pdf:en just nu, men man får väl förmoda att Naturvårdsverket ser till svenska förhållanden när det gäller metanläckage från naturgasnätet. (Och där tror jag vi åtmistonde är överens om att det svenska nätet betydelsefullt skiljer sig från de amerikanska/ryska...).
------------------------------------
Naturvårdsverket refererar till CONCAWE:s studie som vi tidigare diskuterat för sina beräkningar; alltså den som också Volvo använt i sitt 'bilspel'.

CONCAWE har tyvärr 'glömt bort' metanläckaget från naturgas före tanken, annars har man ju med det när det gäller biogas....

Visst kan det svenska gasnätet skilja sig från det tyska eller det amerikanska men saken är ju den att CNG kommer inte från någon gaskälla vid Sveriges gräns utan från gaskällor längre bort. I framtiden sannolikt gaskällor i ryska Arktis och då räcker nog inte 1,4%....

/track_snake
Post Reply