Vi har en Volvo V70-06 som gått över 22.000 mil. Nu har vi problem att efter full tank slår gasdriften ifrån efter ca 7 mil. Den byter alltså själv till bensin. Detta upprepas hela tiden. Då gassystemet är uppbyggt av tre tankar så tycker jag att det låter troligt med något att det blir problem när en tank är tom och det är till för nästa.
Tidigare problem vi haft är att gasen stannar helt plötsligt och den byter inte själv till bensin. Det åtgärdades med byte av gasfördelare. Vi har också haft problem med trycket i kylarvätskan när gasregulatorn var otät och sipprade ut gas dit. Det åtgärdades med renovering av gasregulatorn. Jag gjorde bubbeltestet på gasregulatorn och den verkar tät som den ska vara. Med denna information lämnades bilen in på verkstad för felsökning. Svaret kom ganska snabbt. "Felkod på gastrycksgivare låg prestanda, tappar tryck i regulatorn. Rekommenderar byte av regulatorn".
Jag har svårt att lita på detta. Det är ju tråkigt att lägga ut 12.000 för byte av regulatorn om problemet förmodligen ligger någon annanstans. Vår regulatorn renoverades för drygt ett år sedan. Jag har fått för mig att det är lätt för verkstäder att först skylla på regulatorn för att sedan gå vidare.
Vi har läst lite här om felande ventiler på gastankar, låter det mer troligt?
Finna det någon som upplevt liknande problem eller har något tips så tas det tacksamt emot.