Magnetventil på den stora gastanken v70

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Elita
Posts: 2
Joined: 2014-10-08, 20:55

Magnetventil på den stora gastanken v70

Post by Elita »

Hej!
Efter besök på Bildeve i Helsingborg med min v70 2007 har jag fattat att visa delar i gasbilar är gjorda av ren guld. Det kommer att kosta 15 000.- att byta gastanksventilen , dem sa att felet ligger där. Bilen går inte på gasen överhuvudtaget, hackar. Jag har läst här på forumet men inte hittar någon som har försökt att reparera den själv. Jag hoppas att det är tillåtet att ställa dumma frågor här. Kan man koppla bort den själv vettigt? Min man är duktig elektriker, tror ni att det går att reparera den .Går det att skaffa den någon annanstans i världen på vettiga pengar, vad heter producenten?
MrM
Posts: 23
Joined: 2011-02-25, 20:40
Location: Stockholm

Re: Magnetventil på den stora gastanken v70

Post by MrM »

Hej!

Uppfattade inte riktigt om er bil aldrig går på gas eller om den går på gas fast motorn hackar?

Hackade gasdrift bör inte att ha ngt att göra med magnetventilen.

/MrM
Elita
Posts: 2
Joined: 2014-10-08, 20:55

Re: Magnetventil på den stora gastanken v70

Post by Elita »

Hej
Jag kanske uttryckte mig otydligt. Bilen är v70 bi fuel och det är gasdelen som fungerar inte. På verkstad hittade de felen påstod dem. Det är den säkerhetsventilen som sitter på den stora gastanken och släpper inte gasen fram.
MrM
Posts: 23
Joined: 2011-02-25, 20:40
Location: Stockholm

Re: Magnetventil på den stora gastanken v70

Post by MrM »

Finns inte så jättemycket om ventilen på forumet. Sök på gasventil. Tyvärr är den tokdyr. Om ni hittar ett partnummer kanske ni kan hitta den någon annan stans.

Lycka till!
MrM
Posts: 23
Joined: 2011-02-25, 20:40
Location: Stockholm

Re: Magnetventil på den stora gastanken v70

Post by MrM »

Kanske är det denna du ska ha! Är begagnad kan vara värt en chansning.

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&s ... d=28249430
gurrish
Posts: 7
Joined: 2014-10-23, 14:11

Re: Magnetventil på den stora gastanken v70

Post by gurrish »

MrM wrote:Kanske är det denna du ska ha! Är begagnad kan vara värt en chansning.

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&s ... d=28249430
har du artikelnumret till den delen? Själv har jag bara lyckats hitta hela tanken, men den är ju kanske lite onödigt dyr.
MrM
Posts: 23
Joined: 2011-02-25, 20:40
Location: Stockholm

Re: Magnetventil på den stora gastanken v70

Post by MrM »

Jag har en S60 -04, Ventilen på den har P/N 30760073. Det är inte säkert att den passar din bil, du får kolla med volvo vad du har för något.
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: Magnetventil på den stora gastanken v70

Post by Martinmat »

Bytte min förra vintern, ventilen kostade då drygt 11 000kr och jobbet ca 3000kr. Min Mek på Volvo skämdes när han skulle ta betalt....
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
gurrish
Posts: 7
Joined: 2014-10-23, 14:11

Re: Magnetventil på den stora gastanken v70

Post by gurrish »

Martinmat wrote:Bytte min förra vintern, ventilen kostade då drygt 11 000kr och jobbet ca 3000kr. Min Mek på Volvo skämdes när han skulle ta betalt....
själv köpte man ju bi-fuel för att kunna köra lite billigare och miljövänligare. plånboken har dock svettats en del.

har hört mig för och det verkar hamna på det priset för min del med.

det som suger hårt är att det är en ventil på tank, vilket i värsta fall betyder liknande utgifter framöver för de resterande tankarna.
MrM
Posts: 23
Joined: 2011-02-25, 20:40
Location: Stockholm

Re: Magnetventil på den stora gastanken v70

Post by MrM »

Ventilerna på de mindre tankarna är betydligt mindre komplicerade. De är inte heller lika dyra att byta.
gurrish
Posts: 7
Joined: 2014-10-23, 14:11

Re: Magnetventil på den stora gastanken v70

Post by gurrish »

MrM wrote:Ventilerna på de mindre tankarna är betydligt mindre komplicerade. De är inte heller lika dyra att byta.
ok, lättad av att du säger det. jag fick inte det intrycket när jag pratade med verkstaden. de gav mig mer eller mindre bara ett pris på reservdelen, "ventilen kostar 10100". De tog kanske inte hänsyn till att mindre tankar är billigare eller har helt enkelt inte hundra koll.
Post Reply