Lite sen uppdatering, och ytterligare problem
Efter hemkomst skruvade jag bort regulatorn, en väldigt enkel operation. Hade haft kontakt med
Volvo CNG som annonserar från Göteborg på Blocket. Jag skickade ner regulatorn till honom väntade nån vecka, betalade och fick hem en regulator i näst intill nyskick. Monterade tillbaka den och tryckte nervöst på gasknappen inne i kupén, och bilen
stannade!

Blev lite nervös, men startade igen (på bensin) och slog över, och det fungerade

Gassystemet hade väl blivit dränerat, därav att den stannade.
Körde i ungefär ett halvår utan problem, sen började bilen rycka vid gaspådrag från låga varv på hög växel. Detta eskalerade och slutade med att bilen stannade. Kunde starta på bensin och ibland köra några meter på gas innan den dog. Lämnade in bilen på Volvo och fick konstaterat att det var stegmotorn som var trasig. Lät dock inte Volvo byta den då deras höga priser inte lockade mig.
Kontaktade mannen på Blocket igen och han kunde hjälpa mig igen. Åkte ner till honom och på 40 minuter hade han bytt ut den trasiga stegmotorn mot en splitter ny och bilen gick fint igen. Detta var alltså våren 2015...
...Nu våren 2016 är det dags igen. Helt utan förvarning började gasmätarnålen (tankmätaren) att pendla fram och tillbaka, först indikera låg nivå och få bilen att gå på bensin, sen efter omstart var den halvfull och bilen gick på gas ett par dagar igen. Nu har mätaren lagt av helt och visar tom tank fast den är fulltankad

. Har sett att det är fler här inne som drabbats av samma problem och är nyfiken på hur det går för er.
Misstänker ju att det har med någon tryckgivare att göra, och någon här nämnde att man kunde klippa en av kablarna och därmed lura instrumentet. Fungerar det verkligen? Någon som vet om man kan byta givaren själv? Den sitter ju direkt i stora tanken vad jag kan förstå, men det bygger ju på att man kan köra slut på gasen först, lite för högt tryck för att skruva loss något när tanken är full
Bifogar ett par bilder på anslutningarna i stora tanken:
Bild 1:

- Tryckgivaren? Vänstra sidan av tanken i bilen färdriktning.
- DSC_0286_Mindre.jpg (177.74 KiB) Viewed 24166 times
Bilden visar tryckgivaren om jag förstått allt rätt. Den sitter på den vänstra sidan av tanken i bilens färdriktning. Om mina misstankar stämmer är det alltså denna som är trasig?! Givaren är ansluten genom denna kabel och kontakt:

- Tryckmätarkablage
- DSC_0285_mindre.jpg (193.04 KiB) Viewed 24166 times
Är det den grå/svarta kabeln man ska klippa här? Såg att kablaget fortsätter upp i batteriutrymmet i bagagen och tänkte att det bör vara lättare att klippa den där. Mindre risk för fukt o.dyl. samt lättare att skarva ihop om det blir aktuellt.
På högra sidan av tanken finns följande grej:

- Vad är detta? Högra sidan i bilens färdriktning.
- DSC_0290 1_mindre.jpg (205.71 KiB) Viewed 24166 times
Fördelar denna gasen mellan huvudtanken och de mindre tankarna? Det sitter även ett par kablar ut från mitten av den, vad gör de?
Så många frågor, är det någon som har några bra svar? Besiktningen närmar (juni) sig och jag har inte lust att pröjsa 10.000:- till Volvo om jag inte måste
Glad Påsk så länge!
//Mikael