goda råd sökes av barnfamilj

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
mammamumin
Posts: 7
Joined: 2014-06-02, 14:23

goda råd sökes av barnfamilj

Post by mammamumin »

Vi är en barnfamilj som vill köpa gasdriven bil av miljöhänsyn, funderar på en begagnad Volvo V70. Vårt motorintresse och mekar-kunnighet är tyvärr i princip obefintliga, vill bara att det ska funka... Är det ändå en bra idé med gasdriven bil? Vi vore mycket glada och tacksamma om någon med erfarenhet ville dela med sig av erfarenheter och goda råd! Hälsningar Emma och Jonas
mammamumin
Posts: 7
Joined: 2014-06-02, 14:23

Re: goda råd sökes av barnfamilj

Post by mammamumin »

ps vi bor i Stockholm
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: goda råd sökes av barnfamilj

Post by Johan »

Min Opel har kört i 10 år och 12.000 mil utan problem med gaskomponenterna (övriga bilen är väl dock snart helt utbytt :evil: ).
Volvos satsning på gasdrift tycker jag är halvhjärtad, jag gillar inte att de har en fullstor bensintank på bekostnad av gastankarnas storlek. Bor man så man kan köra på gas så finns det ingen anledning att köra på bensin. Dessutom, utgår man från forumet så verkar deras gaslösningar krångla en hel del, läs mer på Volvo-delen.

Jag skulle rekommendera att kika lite på VW Passat istället för V70 och som begagnat hålla mig borta från de första årgångarna med gasdrift.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: goda råd sökes av barnfamilj

Post by avozetta »

Hej!

Vad har ni för budget?

Visst krånglar V70 och då pratar vi framförallt om de som Volvo byggde själva i fabrik fram till modellår 2008. Fördelen med de bilarna är att kupén är opåverkad och bensintanken är förminskad till 30 liter till förmån för större gastankar (De Johan syftar på är nyare modeller). Du kommer ungefär lika långt på vardera bränslet, 25-30 mil. Jag har precis passerat 10000 mil med min 07:a och bytt gasfördelaren en gång. Hur nyare AFV/Bi-fuel bilar beter sig vet jag inte och jag tror det är dåligt med inlägg på forumet.

Oavsett märke så kostar gasdelarna ofta en hel del när det går sönder, därför kan det vara bra att välja en så pass ny bil som möjligt som inte passerat 10000 mil då maskinskadeförsäkringen oftast går ut. Köper du Volvon i Volvohandeln och försäkrar den hos Volvia får du 15000 mil på maskinskadan.

Idag är det bara VW (och kanske Mercedes) som bygger fabriksbyggda gasbilar där kupén är opåverkad om utrymme är viktigt, alla andra märken efterkonverteras och gör att lastutrymmet påverkas mer eller mindre beroende på modell.

Är det bra med en gasdriven bil, ja alla dar i veckan! Att köra omkring på sina egna sopor (60% i snitt är biogas i dag, resten naturgas) är helt underbart om man vill göra ett bidrag för miljön.

Lycka till med valet!
Barnfamiljspappa
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
mammamumin
Posts: 7
Joined: 2014-06-02, 14:23

Re: goda råd sökes av barnfamilj

Post by mammamumin »

Tack för era svar! Vår budget ligger på runt 40 000, och det var ju just lite äldre Volvo V70 som vi tittat på. Hm, svårt, VW Passat verkar bli rätt mycket dyrare. Johan, när du säger att man ska hålla sig borta från de första årgångarna med gasdrift, menar du Passaten då, och vilka årgångar är de första? :-)

Hur långt kommer man på bilarna som enbart har gastank? 30-40 mil klarar man ju när man kör i stan men ska man till Gävle t.o.r funkar det ju inte?
FauVee
Posts: 46
Joined: 2011-10-21, 12:09

Re: goda råd sökes av barnfamilj

Post by FauVee »

Jag har kört Gas-Passat i Stockholm i drygt tre år och har på dessa år råkat ut för att det inte fanns gas 2 gånger, främst i början.

De första Passaterna hade problem med gasventiler men detta åtgärdades på garantin och är, vad jag vet, inget problem längre.

Räckvidden på gas är mellan 42 och 48 mil när man kör i Stockholmsområdet, på landsväg kommer man längre. Jag har tankat gas i Sundsvall och kört till Umeå och nästan tillbaka på en tank, den räckte till Söråker på tillbakavägen och då var det några mil i Umeå, total körsträcka på gas c:a 52 mil.

Att åka till Gävle är inga problem, med en Passat räcker det fram och tillbaka, det finns gasmack i Uppsala om det krisar.
I Stockholmsområdet finns 25 mackar som har gas, se http://gasinfo.se/, för hela landet finns det http://www.fordonsgas.se/Svenska/Tankstallen.
Den enda gång jag kört lite längre på bensin är en tur till Sälenfjällen där sista gasmack är Sala eller Gävle.

Det kan vara lite tidsödande att tanka i just Gävle eftersom lokaltrafikens bussar tankar på samma ställe, och den macken är av någon anledning dyrast i Sverige. Gasen i Gävle är ren biogas och har lite lägre energiinnehåll vilket gör den ännu dyrare/mil.

Att köra bil söderut är inga problem, det är hyfsat tätt mellan mackarna och med lite planering är det inga problem. Med 30l reservtank (bensin) slipper man oroa sig.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: goda råd sökes av barnfamilj

Post by Johan »

Jag tror FauVee svarade på dina frågor. Från minnet, första modellåret med gas var väl 2009. Har det åtgärdats på garantin så kan det ju vara ett alternativ (kör inte VW själv), men 40.000 är nog en för liten budget för den bilen.

Och en liten notis, alla personbilar med gas som sålts i Sverige har även en bensintank, men på vissa modeller endast som en liten reservtank.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
mammamumin
Posts: 7
Joined: 2014-06-02, 14:23

Re: goda råd sökes av barnfamilj

Post by mammamumin »

Stort tack för era svar! Vi får smälta alltihop och plöja igenom Blocket...
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: goda råd sökes av barnfamilj

Post by avozetta »

Blocket har ett kass sökfunktion, speciellt när det gäller gasbilar, man får manuellt söka på olika benämningar beroende på bilmärke, bi-fuel, bi fuel, cng, ngt, ecofuel med mera.

På bytbil.com kan du däremot enkelt filtrera ut alla gasbilar på en gång, det finns just nu 29 bilar upp till 50000, http://www.bytbil.com/bilar/sokresultat ... ACdSHAAULQ! Där finns ett ganska bra urval av olika märken och modeller, varför inte en av världens mest sålda bilr, en VW Golf, http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/ ... DUACdSHAAA__!

En av gasbilarna med lite mindre bensintank (12-15 liter) är VW Touran, värt att tänka på om man ofta åker till fjällen men det kanske funkar ändå, det är en snål motor.

Här hittar ni mer matnyttigt om gas och gasbilar, http://gasbilen.se/ inkl. lite mer om bilmärken/modeller, http://gasbilen.se/Att-valja-ratt-bil/Begagnade
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
mammamumin
Posts: 7
Joined: 2014-06-02, 14:23

Re: goda råd sökes av barnfamilj

Post by mammamumin »

Såg inte detta förrän nu - tack för fler bra råd. Bytabil verkar ju toppen ja! Vi kollar på KVD också. När man inte vet något om bilar själv är det nästan bättre att läsa en värderingsmans kommentarer än att själv titta på bilen :-)
mammamumin
Posts: 7
Joined: 2014-06-02, 14:23

Re: goda råd sökes av barnfamilj

Post by mammamumin »

Skoda Oktavia? Någon som har något att säga om den? :?
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: goda råd sökes av barnfamilj

Post by Johan »

Jag har inte hört något om Skoda Oktavia. Jag misstänker att de har samma motor/gaslösning som VW Passat efter att ha snabbkollat tekniska specen och eftersom att de är koncernsyskon. Bilhandlaren kanske kan svara på det...
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
mammamumin
Posts: 7
Joined: 2014-06-02, 14:23

Re: goda råd sökes av barnfamilj

Post by mammamumin »

Ok, tack. Gasbilar i vår prisklass växer inte på träd, jag får ta en tur till Norrköping/ Linköping nästa vecka... Där finns en Golf och en Skoda för under 50 papp, de är de enda i landet i princip. Och hoppas att bilhandlarna är hyfsat ärliga på telefon så jag inte åker i onödan.
oyaji
Posts: 6
Joined: 2014-07-29, 18:31

Re: goda råd sökes av barnfamilj

Post by oyaji »

Hej!
Också ny här och bor i sthlm. Köpte en Touran Ecofuel 2008 nyss för det kanske lite höga priset 100 lakan, men den har bara gått 3700 mil. Tycker hittills att det är den perfekta familjebilen om man vill köra på gas i sthlm då den känns pålitlig, lättkörd, rymlig men ändå går att fickparkera :-)
Kollade också på lite billigare alternativ runt 50-60 000 kr men då har de gått 10 000 mil minst...
Post Reply