Aga

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Stefan
Posts: 11
Joined: 2007-02-07, 13:39

Aga

Post by Stefan »

Jag är ledsen men jag blev så förbannad idag på att åka runt och leta gas att jag skrev ett e-mail till aga´s kundtjänst:

" Biogasen i stockholm
Det är en ren skandal att de fått gå så långt. Aga´s kompetens på gasområdet måste ju kraftigt ifrågasättas. Det här drabbar ju stockholms transportsektor och den mycket viktiga miljön med global uppvärmning som följd. Alltså är det ingen småfråga direkt. Avsäg er uppdraget om ni inte klarar av det. Jag förväntar mig en presskonferens från Er sida där ni tar på er ansvaret och presenterar en trovärdig handlingsplan. Att på er hemsida bara tala om gasbrist i svepande ordalag är ett hån. Om ni tror att ni klarar er ur detta med att ligga lågt misstar ni er. Aggera nu!"

tog jag i för mycket? jag kommer att skriva till kommunen också
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

tog jag i för mycket?

Ja.. rejält. :)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

I stort tänkte jag hålla mig utanför AGA-diskussionen, lite svårt att vara med när man inte har egna erfarenheter, men när man läser det ni skriver så ser det ju inte bra ut. Jag hade varit ordentligt irriterad om samma sak gällde Göteborg.

Jag hoppas fler av er skriver till både kommunen och AGA och vädrar ert missnöje.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Stefan
Posts: 11
Joined: 2007-02-07, 13:39

Post by Stefan »

svar från aga:

Hej

Vad tycker Du vi ska säga när det inte går att få tag på biogas pga av störningar hos biogasproducenterna ??

Vi måste rimligen informera om vad som gäller.... däremot håller vi på att avhjälpa situationen genom att bygga upp en LNG ( flytande naturgas) back-up som gör att man alltid ska få gas även när biogasproduktionen inte fungerar.
Vi kan tyvärr inte sälja mer biogas än som produceras, däremot håller både Stockholm vatten, Svensk biogas och Västerås på att försöka öka produktionen för Stockholms marknad så vi hoppas att biogas-tillgången är betydligt bättre inom kort.

Mvh
Roger Andersson
___________________________________________________
AGA Gas AB
New Business

172 82 Sundbyberg
Tel +46 (0) 8 706 95 23
Mobil +46 (0) 70 654 05 97



svar på svar från mig:
Samtidigt som Statoil informerar om att problemen är i huvudsak för klena kompressorer och bristen på tekniker. Inte en enda gång hara jag hört från en mack att gasen är slut. Det besked man får att man väntar på tekniker från aga och att dom klena kompressorerna behöver nästintill daglig tillsyn.
Stefan
Posts: 11
Joined: 2007-02-07, 13:39

nytt svar

Post by Stefan »

från aga:


Statoil kan ha för klena kompressorer också. men då är det Statoils problem åtminstone i Hammarby Sjöstad och på Nynäsvägen.
De är nämligen Statoils grejer och inte våra.
Det har även varit problem med kompressorer tidigare, men de senaste veckorna är det gastillgång. Tyvärr vet inte folk på mackarna alltid varför grejerna inte går utan de säger något som kanske gällt tidigare. Statoil i Veddesta har tidigare varit ett problembarn med flera kompressorhaverier.
Vilken Statoil -mack tankar du på ??

Mvh
Roger Andersson
___________________________________________________
AGA Gas AB
New Business

172 82 Sundbyberg
Tel +46 (0) 8 706 95 23
Mobil +46 (0) 70 654 05 97



mitt svar:

Mest hammarby om det går annars vid skogskyrkogården (som förresten har en skylt uppe säger att det är aga´s fel att det är problem).
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Stefan wrote:svar från aga:

Hej

Vad tycker Du vi ska säga när det inte går att få tag på biogas pga av störningar hos biogasproducenterna ??

Vi måste rimligen informera om vad som gäller.... däremot håller vi på att avhjälpa situationen genom att bygga upp en LNG ( flytande naturgas) back-up som gör att man alltid ska få gas även när biogasproduktionen inte fungerar.
Vi kan tyvärr inte sälja mer biogas än som produceras, däremot håller både Stockholm vatten, Svensk biogas och Västerås på att försöka öka produktionen för Stockholms marknad så vi hoppas att biogas-tillgången är betydligt bättre inom kort.

Mvh
Roger Andersson
___________________________________________________
AGA Gas AB
New Business

172 82 Sundbyberg
Tel +46 (0) 8 706 95 23
Mobil +46 (0) 70 654 05 97



svar på svar från mig:
Samtidigt som Statoil informerar om att problemen är i huvudsak för klena kompressorer och bristen på tekniker. Inte en enda gång hara jag hört från en mack att gasen är slut. Det besked man får att man väntar på tekniker från aga och att dom klena kompressorerna behöver nästintill daglig tillsyn.
-------------------------
Nja. Är det kanske som AGA säger att man inte kan få tag i tillräckligt med biogas?

Att köra med naturgas är ju inget bra alldenstund bidraget till växthuseffekten blir 3-5 gånger större än från bensin/diesel pga. metanläckage i naturgascykeln.

Bättre i såfall att köra gasbilarna på bensin när det inte går att få tag på biogas.

Om det nu verkligen är så som AGA säger.

/track_snake
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

track_snake wrote:
Att köra med naturgas är ju inget bra alldenstund bidraget till växthuseffekten blir 3-5 gånger större än från bensin/diesel pga. metanläckage i naturgascykeln.

/track_snake
Och vilka siffror använder du nu då? Retorisk fråga, den som vill läsa vidare om hur track_snake räknar och tänker hänvisas till den här tråden:
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=320
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Johan wrote:
track_snake wrote:
Att köra med naturgas är ju inget bra alldenstund bidraget till växthuseffekten blir 3-5 gånger större än från bensin/diesel pga. metanläckage i naturgascykeln.

/track_snake
Och vilka siffror använder du nu då? Retorisk fråga, den som vill läsa vidare om hur track_snake räknar och tänker hänvisas till den här tråden:
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=320
-----------------------------
1,4% metanläckage, det har vi ju varit överens om tidigare.

Och en GWP på 62/200, det är vi väl också överens om.

Den enda rimliga slutsats man kan dra är att om biogas inte finns att tillgå bör man köra gasbilen på bensin. Om man är miljövän det vill säga.

/track_snake
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

track_snake wrote: 1,4% metanläckage, det har vi ju varit överens om tidigare.
Nej, vi är överens om att det är en gångbar siffra för USA. Ska gasen komma från det västsvenska naturgasnätet så är vi inte överens.
track_snake wrote: Och en GWP på 62/200, det är vi väl också överens om.
Nej, jag har förvisso använt 62 ibland för att se vad som händer med beräkningarna men aldrig uttalat något stöd för den siffran. 200 har jag alltid ansett är helt orelevant.

(Ett starkt skäl för att köra på naturgas istället för bensin är också att naturgas ger betydligt renare avgaser, vilket är viktigt i storstäder).

Besökare som inte känner till den här debatten hänvisas till ovanstående tråd där vi diskuterar dessa saker grundligt.
För att inte förvandla den här tråden till ännu en liknande debatt så ber jag track_snake att forstätta diskussionen i en ny tråd eller i ovan länkad tråd, om han vill replikera (Och lägga till en blänkare här om att diskussionen flyttats, om du vill).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Brist på gas...
Hmm.. kanske dags att fördela om råvaror från befintlig etanolproduktion till biogasrötning istället... :D :D :D
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Om biogasen är slut borde man köpa in naturgas. Varför? För att det finns bilmodeller som endast har reservtank för bensin. Bilar som Zafira är på grund av tyska miljöbilskrav semimonovalenta, till skillnad från bifuelbilar som lika gärna kan köras på bensin.

Bodde jag i Stockholm skulle jag vara riktigt sur om gasen strulade. Att hålla på och skvätta bensin i en 14-literstank skulle vara helt ohållbart i längden. Bättre då att tillfälligt ersätta biogasen med naturgas.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

En stilla undran är varför AGA inte förutsåg de här problemen.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Vad tycker Du vi ska säga när det inte går att få tag på biogas pga av störningar hos biogasproducenterna ??
Är det ett professionellt svar från en kundtjänst till en kund?
(När det dessutom inte är hela sanningen att det enbart beror på brist på gas!!)
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Till AGAs försvar bör väl tilläggas att det heller inte direkt var världens snällaste brev där de blev beskyllda för allt från växthuseffekt till medeltida korståg.. :)

Huruvida gasbrist är hela sanningen eller inte vet vi ju inte.. personligen har jag varit i kontakt med Roger Andersson flera gånger och han är faktiskt väldigt trevlig och tillmötesgående.
AGA vill väl knappast att verksamheten skall stå still eftersom de tjänar pengar på det.. biogas-stoppet kan ju trots allt bero på omständigheter som står utanför deras kontroll.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Johan wrote:En stilla undran är varför AGA inte förutsåg de här problemen.
-----------------------
En bra fråga som Du givetvis bör ställa till AGA i stället för att lägga ut den här på forumet. Säg också att det finns en kritik inte minst från miljöhåll mot att man (om än tillfälligt) tillhandahåller naturgas i stället för biogas vilket i alla fall enligt vissa bedömare innebär ett oproportionerligt stort bidrag till växthuseffekten och att AGA borde i tid ha försäkrat sig om tillgång till biogas.

/track_snake
Post Reply